Наприкінці червня в мальовничому куточку Закарпаття, селі Кам’яниця Ужгородського району, відбулося урочисте закриття літніх профільних шкіл Малої академії наук – філософії та релігієзнавства, мистецтвознавства, філології й археології, а також двох експедицій – фольклорно-етнографічної та історико-краєзнавчої. Символічно, що ця подія припала на День молоді – свято, що уособлює юне начало, запал і невтомну енергію молодої людини на шляху становлення її як особистості. Протягом восьми днів учні з різних куточків України слухали лекції та відвідували практичні заняття відповідно до профілю школи, яку вони обрали. Основною складовою програми літньої школи мистецтвознавства стали лекційні заняття, організовані викладачами Закарпатського художнього інституту під керівництвом ректора Івана Небесника. Ректор ознайомив слухачів із життєвим і творчим шляхом засновників Приватної публічної школи мистецтвознавства Адальберта Ерделі та Йосипа Бокшая на лекції «Заснування та розвиток Закарпатської школи живопису». Він, зокрема, зазначив: «Я сказав би, що це потрібна справа, тому що участь у цій школі дає вам змогу ознайомитися глибше з історією образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва і діяльністю регіональних художніх шкіл Закарпатського краю. Мала академія наук через профільні літні школи надає вам можливість вийти на певний науковий рівень і продовжити свою дослідницьку роботу на більш професійній основі». З особистостями, які розвивали культуру, творили освіту і науку не тільки на теренах свого краю, а й у багатьох країнах світу, ознайомив МАНівців кандидат історичних наук, доцент кафедри суспільно-гуманітарної та етико-естетичної освіти Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Михайло Басараб на лекції «Видатні культурно-освітні діячі Закарпаття». Юні філологи, у свою чергу, поглибили знання української мови під керівництвом учителя-методиста Наталії Комишної, яка проводила з ними практичні заняття. Також учасники філологічної школи зустрілися з членом Національної спілки письменників України, завідувачем кафедри педагогіки та психології Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидатом педагогічних наук Лідією Ходанич, яка розповіла їм про літературне Закарпаття, зокрема, про письменників-лауреатів премій у жанрах літератури для дітей. Учасники фольклорно-етнографічної та історико-краєзнавчої експедицій наживо побачили ткацький процес під час майстер-класу народних умільців на святі традиційного ткацтва «Ткані скарби» в Закарпатському музеї народної архітектури та побуту. Мандруючи експозицією музейного села, МАНівці поринули в цікавий, захопливий світ минувшини. Музей є осередком духовного життя краю, важливим джерелом пізнання національної культури, народного побуту, мистецьких надбань минулого і сучасного буття нашого народу. Оксана Лібак і Оксана Ільченко протягом усього періоду літніх шкіл для учасників проводили майстер-класи «Гуцульська колористика в просторових композиціях» і «Закарпатська хореографія і костюм». Допитливі краєзнавці відвідали Шелестівську церкву Архангела Михаїла ХVIII – початку ХХ ст., що височіє на пагорбі в оточенні бойківської каплиці та гуцульської дзвіниці. А потім вони з захопленням прослухали лекцію заслуженого працівника культури України Михайла Сирохмана на тему «Дерев’яні церкви Закарпаття». Він побажав учасникам «не полишати цю працю, щоб бактерія інтересу до науки, яка живе у вас, стала вірусом у доброму розумінні цього слова». Із традиційним народним одягом у всьому розмаїтті етносів і локальних особливостей етнографічних груп Закарпаття учні детально ознайомилися на лекції «Особливості закарпатської народної вишивки». «Гарні діти, цікавляться своєю культурою і мистецтвом, живуть якимись ширшими поглядами. Хочеться, щоб вони і далі продовжили цей шлях, це тільки сприятиме їхньому розвитку», – такі думки про учасників шкіл висловив кандидат мистецтвознавства, викладач Ужгородського художнього коледжу мистецтв імені А. Ерделі Роман Пилип. Учасники школи філософії та релігієзнавства отримали змогу вдосконалити мистецтво публічного виступу на практичних заняттях з риторики під керівництвом кандидата філософських наук Наталії Легкої. Окрім того, вони набули навичок аналізу філософського тексту, ознайомилися з основними етапами розвитку філософії. Цікавим аспектом роботи школи стали вправи у веденні філософської дискусії. До загального курсу практичних занять ввійшла також лекція кандидата історичних наук, доцента кафедри політології і державного управління Івана Стряпка, присвячена аспектам функціонування релігій у суспільстві та культурі різних епох. Учасники Всеукраїнської літньої археологічної школи долучилися до пізнавальних наукових пошуків разом із Олександром Дзембасом, керівником Міжнародної волонтерської археологічної експедиції «Невицький замок». Олександр Дзембас  поділився цікавою, здебільшого ще невідомою інформацією про яскраві сторінки самобутньої історії Закарпаття, пов’язаної з Невицьким замком. У програмі заходу були й відвідини творчої робітні видатного художника Івана Ілька. Мандруючи від однієї картини до іншої, учні не могли відірвати погляд від чарівних краєвидів Карпатських гір, стрімких гірських річок, дерев’яних хатин, портретів чудових, працьовитих людей, які живуть у цьому краї. Після екскурсії учні мали можливість обговорити актуальні питання сучасного мистецтва. Приміром, йшлося про постмодерністську тенденцію до руйнування поняття мистецтва в його традиційному значенні. Не менш цікавою і змістовною була екскурсія до Закарпатського обласного художнього музею імені Йосипа Бокшая, який є унікальною науково-мистецькою установою, що вивчає, популяризує і зберігає як надбання духовної та мистецької спадщини українського народу, так і кращі взірці світової культури, і є одним із осередків культури і мистецтва краю. З історією Ужгородського замку та самого міста учні ознайомилися в Закарпатському краєзнавчому музеї. Уже наступного дня слухачі Всеукраїнських літніх шкіл МАН вирушили до унікального зразка середньовічної архітектури – овіяного легендами Мукачівського замку, відомого ще як Паланок, та прогулялися мальовничими лабіринтами вуличок красивого, затишного міста Мукачево. По обіді МАНівці продовжили свою подорож Закарпатським краєм і відвідали історико-краєзнавчий музей Іршавського районного Будинку дитячої творчості. Програма літніх шкіл була доволі насиченою в плані як навчання, так і відпочинку. Змістовний навчальний процес змінювала розважальна програма. Так, молоді ерудити випробували себе в інтелектуальній грі «Що? Де? Коли?». Думками та враженнями про перебування в літній школі поділилася учасниця школи філософії та релігієзнавства, учениця 10 класу загальноосвітньої школи I–III ступенів с. Прилісне Маневицького району Волинської області Вікторія Горайчук: «Пам’ятаю, як мені запропонували взяти участь у Всеукраїнській літній школі МАН. Знаєте, була дуже рада, адже це – ще одна можливість набратися досвіду, здобути нові знання, познайомитися з новими людьми, знайти друзів. Була впевнена, що мені тут дуже сподобається, і не помилилася. Кожного дня в нас були лекції та практичні заняття. Кожна лекція захоплювала по-своєму, за що дякую викладачам. Надзвичайно сподобалися подорожі до замків Закарпаття: Невицький, Мукачівський, Ужгородський. У моменти, коли перебували там, то наче переміщалися в часі в давні роки Середньовіччя. Мабуть, ніколи не забуду екскурсію в галерею Ілька. Побачивши картини, я захотіла поспілкуватися з самим художником, який їх написав. І нам справді випав такий шанс! Та розмова запам’яталася надовго. Кожен день літньої школи – це нові емоції та враження. Ніколи з моєї пам’яті не зітреться цей тиждень, проведений у Закарпатті». Наприкінці роботи школи її учасники отримали свідоцтва про закінчення.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу