Ми переможемо у війні, подолаємо перешкоди, які стоять перед нашою освітою, - Сергій Квіт - 7022 серпня 2014 року під головуванням міністра освіти і науки Сергія Квіта відбулося засідання Колегії МОН «Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти в 2013/2014 навчальному році та завдання на 2014/2015 навчальний рік». Засідання колегії пройшло в режимі відеоконференції з областями.

У засіданні взяли участь члени колегії, зокрема, голова Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти Лілія Гриневич, президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень, голова ЦК Профспілки працівників освіти і науки України Георгій Труханов, науковці, ректори вищих навчальних закладів України, а в обласних містах, шляхом відеозв’язку, до колегії долучилися керівники обласних освітніх управлінь, ректори університетів, директори навчальних закладів, представники батьківської громадськості, неурядових організацій.

Сергій Квіт наголосив, що Президент України, патріотична частина Верховної Ради, український уряд високо оцінюють внесок освітян і студентів у перемогу Революції Гідності, подвиги на фронті й численні волонтерські ініціативи: «Не випадково темою цьогорічного Першого Уроку є «Україна – єдина країна». А в навчальних закладах проводитимуть уроки мужності». 

Міністр освіти зазначив, що в драматичний період нашої історії український парламент схвалив, а Президент України Петро Порошенко підписав новий Закон України «Про вищу освіту». За його словами, закон надає широку університетську автономію: організаційну, фінансову, академічну.

Як повідомив очільник освітянського відомства, ніколи за останні понад 60 років навчальний рік в Україні не починався в таких важких умовах військової агресії з боку Росії та складного економічного становища.

«Найтяжче зараз освітянам Донбасу: необхідно відновити зруйновані російськими бойовиками навчальні заклади, зробити все, щоб там, де можливо, розпочати навчання 1 вересня», – наголосив Сергій Квіт.

Не менш важливо надати дітям і вчителям психологічну підтримку, убезпечити їхнє життя та здоров’я від наслідків інтервенції – мін та інших небезпечних предметів. Міністерство спільно з ЮНІСЕФ, ОБСЄ та Держслужбою з надзвичайних ситуацій розробили відеоролики, плакати, листівки та інформаційні буклети з антимінної тематики, що поширюватимуться в Донецькій і Луганській областях. Також підготовлено Методичні рекомендації щодо психологічної підтримки дітей, які перебували в зоні бойових дій.

«Важливо, щоб в інших областях, куди вимушено приїхали переселенці з Донецької та Луганської областей, тимчасово окупованих Криму і Севастополя, турботливо ставились до наших дітей. Міністерство дозволило спростити формальні процедури прийому до навчальних закладів; усі діти повинні відвідувати дитячі садки, школи, професійно-технічні училища, відчувати постійну турботу, справжню єдність нашого народу», – наголосив Сергій Квіт.

Міністр зупинився на питанні надання інформації про щеплення дітей, які з батьками переселилися в інші регіони України: «Відповідальність за інформацію про щеплення дітей покладається на батьків. Якщо немає документів про щеплення дитини, то батьки пишуть розписку про те, мала дитина щеплення чи ні».

Також Сергій Квіт зазначив, що треба сприяти працевлаштуванню педагогів, які виїхали з тимчасово окупованих територій і зони антитерористичної операції: «У спільному листі міністра освіти і науки та міністра соціальної політики містяться детальні роз’яснення, як брати на роботу освітян із Донбасу, які не мають всіх необхідних документів».

Окрім того, головний освітянин наголосив, що внаслідок військових дій на сході та обмеження фінансів й енергоносіїв, країну загалом й освіту зокрема очікують серйозні випробування восени і взимку. Належить вирішити проблему економного витрачання коштів, енергетичних і матеріальних ресурсів.

Як сказав Сергій Квіт, наразі готується наказ про влаштування студентів із Донбасу, які покинули місця свого постійного проживання, до вищих навчальних закладів інших областей України як вільних слухачів на перший семестр. Це необхідно для того, аби зберегти викладацький і науковий склад ВНЗ Донбасу, дати час цим університетам на відновлення.

Серед низки питань, які порушив міністр під час колегії, – надзвичайно низькі зарплати освітян, недостатня наповнюваність шкіл: «Є школи, які лише формально існують на папері, там немає жодного учня, і ми їх не можемо закрити. У нас дуже велика кількість викладачів порівняно з кількістю учнів. За останні роки на третину зменшилася кількість учнів, а кількість педагогів не змінилася».

Сергій Квіт також поінформував, що зараз у багатьох регіонах готуються рішення щодо можливих змін у структурі навчального року: «Тривають розмови щодо шестиденного навчального тижня для шкіл. Міністерство, в принципі, таких змін не ініціює, бо для дітей це не дуже добре. Але ми також розуміємо, що можуть бути різні ситуації з енергоносіями на місцях. І тому, якщо ситуація вимагатиме, то рішення прийматимуть місцеві органи влади».

У зв’язку з цим, як наголосив міністр, дії органів управління освітою і керівників навчальних закладів повинні узгоджуватися з батьківською громадськістю, відповідати чинному законодавству, санітарним нормам і правилам. А вжиті заходи не повинні призвести до надмірного фізичного та психологічного перевантаження учнів.

«В умовах, що склалися, треба, з одного боку, вирішувати поточні проблеми, з іншого – вже зараз думати про глибоке реформування системи освіти», – зазначив міністр.

А також наголосив, що наразі важливо не допустити погіршення матеріального становища педагогічних працівників чи зменшення рівня заробітної плати, що маскується певними пропозиціями про збільшення погодинного навантаження; важливо завершити процес демонополізації впливу Міністерства на експертизу проектів підручників; внести зміни до нормативних актів стосовно результатів діяльності місцевих органів управління освітою; посилення ролі піклувальних рад; звільнення педагогів від виконання невластивих їм функцій.

«На підставі урахування подій довкола Криму та російської агресії проти України необхідно впроваджувати нові моделі виховної роботи, що базуватимуться на формуванні патріотизму з урахуванням громадянських, державницьких, військово-патріотичних аспектів, об’єднувальної ролі державної української мови», – наголосив Сергій Квіт.

Наступний крок на перспективу, за словами міністра, це завершення розроблення Закону «Про освіту», потім – інших галузевих законів: про дошкільну, загальну середню, професійну та позашкільну освіту, приведення української освіти до стандартів Європейського Союзу. Важливими складниками цього процесу будуть:

– подолання надмірної централізації управління освітою, передача повноважень і відповідальності на рівень навчального закладу, зокрема прав самостійно обирати програми навчання, підручники;

– оптимізація форм проведення державної підсумкової атестації;

– демонополізація системи післядипломної педагогічної освіти, переорієнтація її на професійний розвиток учителів, заміна чинної системи атестації педагогічних працівників на систему сертифікації педагогічної діяльності в незалежних центрах;

– виважений механізм оплати всіх видів робіт у навчальному закладі, за моделлю повного робочого дня, та суттєве підвищення оплати праці педагогів;

– стимулювання розвитку конкуренції між навчальними закладами, зокрема за принципом «гроші ходять за дитиною».

Під час засідання відбулося широке обговорення проблемних питань розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти. У дискусії взяли участь постійні члени Колегії МОН та представники з регіонів.

На завершення міністр Сергій Квіт зазначив: «Переконаний, ми переможемо у війні, проведемо реформи, подолаємо перешкоди, які стоять перед нашою освітою, ми запровадимо освіту впродовж життя. Усе це ми зробимо через нашу спільну працю, спільні зусилля й бажання».

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *