Про особливості цьогорічного вступу до вищих навчальних закладів розповідають у МОНмолодьспорту
Невисока ціна за навчання, зокрема у приватних внз, може означати низький рівень освіти
Нині триває вступна кампанія. Її результати на кілька років вплинуть на життя майбутніх студентів і їх родин. Але не всі ВНЗ є однаково чесними і з абітурієнтами, і з державою. Про це йшлося на прес-конференції керівника Державної інспекції навчальних закладів Михайла Гончаренка і директора Департаменту вищої освіти МОНмолодьспорту Юрія Коровайченка.
У минулому, 2011 році, з питань організації і проведення вступної кампанії до ВНЗ, державна інспекція перевірила 61 ВНЗ у восьми регіонах країни. З них 35 – державної форми власності, 26 – приватної, – розповів Михайло Гончаренко.
Інспектування ВНЗ здійснювалося за такими основними напрямами: перевірка освітньої діяльності і комплексні перевірки; дотримання вищими навчальними закладами різних форм власності та відокремленими структурними підрозділами вишів ліцензійних і акредитаційних умов надання освітніх послуг у сфері вищої освіти; моніторинг якості підготовки студентів. За словами керівника інспекції, типовими порушеннями, виявленими під час прийому до ВНЗ у 2011 році, були: оголошення прийому за відсутності ліцензії; прийом на скорочений термін навчання при невідповідності базової освіти напряму подальшого навчання; прийом документів для вступу на навчання за рівнями «спеціаліст» і «магістр» до початку вступної кампанії; відсутність чітких критеріїв оцінювання екзаменаційних робіт; порушення під час формування рейтингових списків абітурієнтів і зарахування до вищих навчальних закладів; укладання договорів на підготовку фахівців до зарахування; невідповідність форми договору на підготовку фахівців затвердженому типовому договору; надання ВНЗ платних послуг, не передбачених чинним законодавством.
Михайло Гончаренко зазначив, що після рішення Державної акредитаційної комісії про анулювання ліцензії ВНЗ, відповідно до чинного законодавства, може відновити освітню діяльність лише через рік, подавши в установленому порядку новий пакет документів для проведення ліцензування напрямів і спеціальностей, ліцензія яких була анульована.
– Тому майбутнім абітурієнтам треба звернути особливу увагу на перелік таких навчальних закладів, – наголосив голова ДІНЗ.
Цьогоріч ДІНЗ у липні – вересні перевірить дотримання умов прийому в 33 ВНЗ з десяти регіонів України. На час проведення вступної кампанії – 2012 здійснюватиметься оперативне реагування на звернення абітурієнтів, їхніх батьків, громадських організацій і спостерігачів. Для цього в МОНмолодьспорту та ДІНЗ України працюватимуть телефони «гарячої лінії» 481-32-15, 239-16-81.
ВВЕЛИ В ОМАНУ – ПОВІДОМ!
– Якщо абітурієнта ввели в оману недоброчесні ВНЗ – треба негайно повідомити про це МОНмолодьспорту або ДІНЗ. А якщо «потерпілий» ще й устиг сплатити за навчання, потрібно одразу звернутись до правоохоронних органів і суду, – сказав Михайло Гончаренко.
Ось кілька порад цьогорічним абітурієнтам: перевіряти наявність у ВНЗ не лише ліцензії, а й сертифіката про акредитацію; з’ясувати інформацію про обсяги прийому за державним замовленням на підготовку фахівців з обраної спеціальності; перевірити наявність у ВНЗ довідки про внесення його до Єдиного реєстру вищих навчальних закладів; простежити, чи є у відкритому доступі всі вищезазначені документи ВНЗ.
Якою ж буде доля студентів, які навчалися у ВНЗ на спеціальностях, ліцензія на які анульована?
– Передбачено переведення таких студентів до інших ВНЗ, на ті самі спеціальності і на умовах, не гірших за ті, на яких вони навчалися. І долею кожного опікується МОНмолодьспорту, – запевняє Михайло Федорович.
«ДЕШЕВШЕ» НЕ ОЗНАЧАЄ «КРАЩЕ»
Михайло Гончаренко розповідає, що досить часто під час перевірок ВНЗ виявлялося, що кваліфікація викладачів і навіть завідуючих кафедрами не відповідала тим спеціальностям, які вони викладали. Наприклад, кафедру економіки міг очолювати кандидат технічних наук, спеціаліст з гірничої справи очолював кафедру менеджменту, маркетингу і туризму. Бували випадки, коли заняття проводили викладачі, які не мали вищої освіти.
– В одному з ВНЗ кандидат філософських наук викладав аж дванадцять дисциплін, зокрема – соціологічного напряму, – розповідає Михайло Федорович. – Зрозуміло, що така кількість годин перевантажує викладача. Він не може якісно провести всі заняття. Крім того, невідповідність базової освіти і наукового ступеня тим предметам, які він викладав, може свідчити про «якість» викладання.
Очільник державної інспекції навчальних закладів звернув увагу абітурієнтів і їх батьків: менша вартість навчання за контрактом може бути пов’язаною з низьким рівнем викладання у ВНЗ.
– Зрозуміло, що коли викладач читає в 2 – 2,5 раза більше дисциплін, ніж дозволяють нормативи, ніж передбачено чинним законодавством, то студенти не отримують якісної освіти, – каже він. – А ВНЗ може зекономити на якісних кадрах, відповідно – зменшити вартість підготовки студента. Тому низька ціна за навчання, зокрема у приватних ВНЗ, може означати невисокий рівень освіти.
ІТ-ШНИКАМ – ЗЕЛЕНА ДОРОГА
Про організацію цьогорічної вступної кампанії розповів директор Департаменту вищої освіти МОНмолодьспорту Юрій Коровайченко. За його словами, нові умови прийому до ВНЗ не дуже відрізняються від умов попереднього року.
– Новий вступний поріг становить уже 140 балів, тож підвищення порогового бала з профільних предметів забезпечить нам якість абітурієнтського складу, – зазначив він. І нагадав, що цьогоріч структура державного замовлення істотно змінилася, збільшилася кількість місць підготовки саме тих спеціалістів, яких нині бракує на виробництві.
– Майже на 26 відсотків збільшили замовлення на комп’ютерні спеціальності, що нині користуються в роботодавців великим попитом. І ми сподіваємося, що всі випускники за цими спеціальностями будуть майже на 100 % забезпечені місцями працевлаштування, – зауважив директор Департаменту вищої освіти.
Під час прес-конференції відбулася он-лайн трансляція процедури реєстрації електронної заяви на участь у конкурсному відборі на вступ до ВНЗ України на сайті: http://ez.osvitavsim.org.ua/.
Максим КОРОДЕНКО, «Освіта України» № 28