ПЕТРО КУЛІКОВ: "ПОЗИТИВУ БАГАТО. АЛЕ ПОТРЕБИ ПЕРЕВИЩУЮТЬ МОЖЛИВОСТІ" - куликов1Видатки зведеного бюджету на освіту в 2012 році зростуть на 12 мільярдів гривень, тобто на 15,1 % порівняно з 2011 роком. Це становитиме 92,5 мільярда гривень.

На прес-конференції за підсумками роботи Форуму міністрів освіти європейських країн очільник МОНмолодьспорту сказав, що в цілому задоволений проектом бюджету у площині фінансування освітньої галузі, який вніс уряд на розгляд Верховної Ради. «Звичайно, хотілося більшого»,- зауважив Дмитро Табачник. Ми зустрілися із заступником міністра – керівником апарату МОНмолодьспорту Петром Куліковим, аби поставити йому кілька запитань щодо особливостей фінансування освіти на 2012 рік і відмінності його від років попередніх.

Петре Мусійовичу, які основні позитиви Ви бачите в проекті бюджету на наступний рік в освітній сфері? Які корисні новації в ньому закладено?

— Передусім хочу наголосити, що бюджет ще знаходиться в стадії формування. Нині вносяться поправки. Буквально на днях, 27 вересня, ми захищали деякі положення постатейно. Тому говорити в цілому про бюджет, можливо, зарано, можна лише назвати деякі цифри, які вже узгоджені з Мінфіном і озвучити надані пропозиції, які пройшли у першому читанні.

Щодо беззаперечних позитивів, то, по-перше, — це істотне збільшення фінансування на програму «Шкільний автобус». А саме — 352 мільйони гривень, на які можна придбати понад тисячу нових автобусів. Для порівняння — в 2011-му закупили лише 214 автобусів, фінансування становило 75 мільйонів. По-друге, 233,2 мільйона передбачено на підручники. Це також значна цифра. Раніше більш як 200 на це не виділялося. В поточному році сума, призначена на друк підручників, становила 120 мільйонів. Тобто маємо збільшення майже вдвічі.

Крім того, вже всі знають, що бюджетом передбачається протягом 2012 року тричі підвищити зарплату викладачам усіх навчальних закладів.

ВИДАТКИ ЗАТРИМУЮТЬ

А щодо соціальних гарантій?

— Усі пільги залишаються, ніхто їх не чіпатиме. Обсяг видатків для виплати надбавок розміром 20 % від посадового окладу педагогічним працівникам збільшено на 976,7 мільйона гривень. У тому числі ця складова по державному бюджету — 63 мільйони, по місцевих — 913,7 мільйона гривень.

Кілька слів про стипендії. За рахунок індексації буде підвищено до 725 гривень стипендію студентам ВНЗ III — IV рівнів акредитації. (Розмір мінімальної академічної стипендії для студентів ВНЗ III — IV рівнів акредитації становить 530 гривень. Для студентів з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування — 1 160 гривень. Відповідно до ст. 2 Закону України про індексацію грошових доходів населення стипендії віднесено до грошових доходів громадян, які підлягають індексації. І в 2012 році вони будуть збільшуватися на суму індексації).

Окрім того, зростає розмір соціальної допомоги на дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування в дитячих будинках сімейного типу і прийомних сім’ях — за принципом «гроші ходять за дитиною». Дітям до шести років, на кінець 2012 року, ця допомога буде 1 892 гривні. А від 6 до 18 років — 2 354 гривні.

— Сьогодні багато говорять про впровадження обов’язкової дошкільної освіти. Чи заплановані в бюджеті кошти на матеріально-технічну базу дошкільних закладів, на заохочення вихователів?

— Звичайно, але швидко все не робиться. Державна цільова програма розвитку дошкільної освіти сама по собі передбачає вдосконалення розвитку мережі дошкільних навчальних закладів і зміцнення матеріально-технічної бази для них. Але вона розрахована до 2017 року. Те, що і вихователям, і вчителям у садочках буде збільшуватися заробітна плата — це безумовно. Але на скільки — залежатиме від кожного регіону окремо. Тому що вся середня і дошкільна освіта фінансується з місцевого бюджету.

Загалом видатки зведеного (тобто місцевого і державного) бюджету на освіту в 2012 році зростуть на 12 мільярдів гривень, тобто на 15,1 % — проти показника 2011 року. Це становитиме 92,5 мільярда гривень.

— 100-відсоткова комп’ютеризація шкіл теж закладена до нинішнього бюджету?

Ці питання проробляються. Йдеться про цільову програму «Впровадження в навчально-виховний процес  загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій», розраховану до 2015 року. Але за 2012 — 2014 роки вона повинна бути реалізована. І, якщо ми вже заговорили про державні цільові програми, треба згадати і соціальну програму підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року. Це забезпечення сучасним обладнанням кабінетів хімії, біології, фізики. Також діє державна цільова програма розвитку професійно-технічної освіти, програма щодо сприяння обдарованій молоді. В нас 26 мільйонів передбачено на Малу академію наук, яка опікується школярами. І, нарешті, нова програма стажування студентів за кордоном. У поточному році на неї передбачено 17,5 мільйона, а в наступному — вже 50,8 мільйона. Як бачимо, новацій багато.

ПЕТРО КУЛІКОВ: "ПОЗИТИВУ БАГАТО. АЛЕ ПОТРЕБИ ПЕРЕВИЩУЮТЬ МОЖЛИВОСТІ" - куликов1ВИТРАТ ЗАВЖДИ БІЛЬШЕ

— Міністр сказав, що в проекті бюджету «збережено основні параметри, які забезпечують державне замовлення на підготовку бакалаврів, спеціалістів і магістрів». Можете конкретизувати, чого очікувати майбутнім вступникам? Яким, хоч приблизно, буде держзамовлення?

— Справа в тому, що держзамовлення формує не міністерство освіти, а Мінекономіки, виходячи з потреб держави на ту чи іншу галузь. Завдання МОНмолодьспорту — навчити і випустити фахівців тієї чи іншої галузі. На це потрібен певний час і певні кошти. Держава виділяє достатньо коштів на підготовку фахівця — в межах того замовлення, яке повинен виконувати той чи інший навчальний заклад. Звичайно, нам хотілося б, щоб грошей було більше — не вистачає на студентське самоврядування (є нормативні документи, які передбачають на це кошти), на комунальні послуги, недостатньо ресурсу стипендіального фонду. І це при тому, що ми намагаємось економити. Скажімо, завдяки тому, що ми поставили лічильники електроенергії, газу, води — було зекономлено 28 відсотків на комунальних послугах за два останні роки. Проте через зростання цін економія зійшла нанівець. Тобто її не видно. Ціни наздоганяють, і це, безумовно, є проблемою.

А чи відрізняються бюджетні пропозиції, які ви подаєте, від тих цифр, що маємо «на виході», тобто при затвердженні бюджету?

— Звичайно. Є граничний обсяг з тих чи інших видатків. Зрозуміло, що нам хотілося б, аби наші запити і остаточні цифри були однаковими. Але є потреба і є можливість. Як правило, вони не збігаються. Безумовно, витратна частина перевищує дохідну. Тому вводяться обмеження — нікуди від цього не дітися. Кожен «бюджетник», подаючи свої пропозиції, керується потребою. А потім уже, знаючи про потреби, але, керуючись можливостями, розподіляють кошти — насамперед на соціально захищені статті, які забезпечуються на 100 відсотків. Це — заробітна плата, стипендія і комунальні послуги. Тобто те, без чого не може існувати будь-який навчальний заклад. Слава Богу, що є ще така складова, як спецфонди — кошти, які отримуються за рахунок контрактників. Це також дохідна частина навчального закладу, яка розбивається на заробітну платню і комунальні послуги. Тобто все, окрім виплат на стипендію.

НАУКОВО-СПОРТИВНИЙ ПРОРИВ

Петре Мусійовичу, виходячи з назви міністерства, воно, окрім освіти, опікується наукою і спортом. Які витрати на ці галузі передбачено проектом бюджету на 2012 рік?

— Передусім хочу сказати, що ми впроваджуємо багато цільових програм у науковій сфері, і, звичайно, вони теж потребують належного фінансування.

Якщо взяти видатки на науку в цілому — по загальному і спеціальному фондах, передбачено 5,7 мільярда гривень. Це на 17,2 % більше, порівняно з 2011 роком, і на 23,3 % більше, ніж було в 2010-му.

Щодо спортивної галузі, то видатки на 2012 рік планується збільшити порівняно з 2011 роком на 28,5 %. І передбачити суму 2,2 мільярда гривень. Це найвищий показник, починаючи з 2007 року. Це підготовка і участь національних збірних команд у літніх олімпійських і параолімпійських іграх, зимових юнацьких олімпійських іграх тощо. Тож можна сказати, що це істотний прорив. Також на масову фізичну культуру передбачається певна сума. Тобто є що показати. Основне — правильно освоїти ці кошти.

Але ще раз хочу наголосити: дані ці не остаточні, робота над бюджетом триває, правки вносяться, міністерство працює.

Наталія КУЛИК, «Освіта України» № 75-76

 

 

 

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Один коментар до “ПЕТРО КУЛІКОВ: “ПОЗИТИВУ БАГАТО. АЛЕ ПОТРЕБИ ПЕРЕВИЩУЮТЬ МОЖЛИВОСТІ””

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *