Місія – Екзаменатор - navchannya ekzamenatorivРегіональні центри поступово розпочинають підготовку екзаменаторів до ЗНО-2014. Що зміниться для них, які нові підходи застосують для відбору й чому необхідно оновити склад перевіряльників тестів із зовнішнього незалежного оцінювання далі…

Новий підхід

Частково оновити склад екзаменаторів хочуть у Львівському регіональному центрі оцінювання якості освіти. Його керівник Лариса Середяк переконана: з новими кадрами якість перевірки робіт покращиться. А щоб відібрати кращих, у регіоні вперше запровадили інтернет-реєстрацію для тих учителів, які бажають працювати під час перевірки. Для успішної реєстрації ті, хто бажає стати екзаменатором, мають написати власне висловлення у форматі ЗНО на одну із трьох запропонованих тем. Тільки той педагог, який сам може виконати таке завдання, здатен правильно його оцінити – впевнена пані Середяк.

Відкриту частину тесту з української мови екзаменатори перевіряють із 2008 року. Саме тоді запровадили правило відбору фахівців, яким доручають перевірку тестів. Гідних працювати на ЗНО взялися рекомендувати районні відділи освіти. Але почесну роботу довіряли лише вчителям із вищою або першою категорією. За п’ять років роботи такої схеми у Львівському регіональному центрі помітили, що і серед учителів без категорії є чимало професіоналів. Відтак 2013-го тут оголосили про оновлення складу екзаменаторів з допомогою онлайн-реєстрації. Цю ідею позичили в закордонних колег – університетів Кембриджа й Оксфорда.

Екзаменатор це престижно

Стати екзаменаторами на Львівщині, Рівненщині й Волині зголосилися майже чотириста педагогів. Кожен написав свою роботу. Але із сотень претендентів, на велике здивування методистів Львівського регіонального центру, знайшлося кілька тих, хто вдався до плагіату і скопіював твори з інтернету. Для цих фахівців шлях на ЗНО відтепер закритий назавжди. Як і для тих, хто не виконав завдання.

Усі дев’ять регіональних центрів оцінювання якості освіти набирають зазвичай по 300–400 екзаменаторів з української мови, близько 100 – з англійської. Трохи менше – з російської та інших іноземних мов. Найбільше нових, молодих педагогів хотіли б бачити серед оцінювачів відкритої частини тесту з англійської мови – розповідає керівник Київського регіонального центру Світлана Сакаєва. За її словами, тільки той учитель, який крокує в ногу із часом, розмовляє однією мовою з учнями, оперує одними і тими самими сучасними іноземними словами, може найкраще оцінити їхні роботи. Світлана Сакаєва пригадує: в деякі роки їй доводилося змінювати до половини фахівців  з англійської.

Працювати на ЗНО відповідально, престижно і, що найважливіше, – корисно. Адже всі ті, хто проходить навчання в регіональних центрах, згодом повертаються у школу до своїх учнів і вже на звичайних уроках вчать дітей писати так, як потрібно на тестуванні. Ці вчителі виступають на методичних об’єднаннях і радять своїм колегам, як підготувати школярів на 200 балів.

Об’єктивності можна навчити

Місія – Екзаменатор - Stepaniya Stecyk u chornomuВчителька української мови і літератури з міста Перемишляни Львівської області Степанія Стецик бачила стільки творів на ЗНО, що й порахувати важко. Жінка – екзаменатор-ветеран, бо перевіряла ще найперші власні висловлювання випускників. Пригадує: 2008-го до регіонального центру її привів звичайний учительський азарт. «Мені стало цікаво: що вміють мої  учні, а що інші? І цікаво дотепер. Я не боюсь сказати, що сама навчаюся. ЗНО – це чудовий стимул для праці. І якщо вчитель себе поважає і хоче знати більше, він не повинен обмежуватися лише викладанням у школі»,– розповідає пані Стецик.

Найважче, зізнається вчителька, – бути об’єктивною в оцінюванні творів. Тому є неписане правило: у спірних ситуаціях їх завжди оцінюють на користь дітей. Однак кожна перевірка є ретельною. Фіксуються всі порушення й помилки. Одну роботу перевіряють два різних екзаменатори. Якщо результат спірний – твір оцінює ще й третій.

«Колись ми вчилися по книжці, як писати власне висловлювання, а тепер під час перевірки бачимо, як можна навчити дітей, додає вчителька із Сокаля Оксана Кантор. У школі ми намагаємось оцінювати, як на ЗНО, особливо випускні класи, коли вони пишуть твір-роздум».

Методист Львівського регіонального центру переконана: об’єктивності  екзаменаторів можна навчити. Адже для оцінки творчих робіт існують чіткі критерії. Працювати з ними вчителів готують на семінарах.

«Критерії складені на основі вимог до відкритого завдання: сформулюйте тезу, наведіть аргументи, приклади. Відповідно до цих вимог і оцінюємо. Навів тезу отримує своїх два бали, частково навів – один бал», – каже  методист ЛРЦОЯО з української мови та літератури Тетяна Коханевич.

Екзаменатори декілька разів на рік беруть участь у спеціальних семінарах. Чи навчився фахівець правильно оцінювати роботу, методисти перевіряють за допомогою «якірних робіт». Кожному дають для перевірки вже оцінені роботи учасників попередніх років. Однак кандидат в екзаменатори не бачить виставлених балів Тільки так можна зіставити і побачити, чи збігається думка нового екзаменатора із професійною і чи можна доручити цьому фахівцеві перевірку відкритих завдань.

Київський РЦОЯО

Естафету онлайн-реєстрації екзаменаторів підхопив і Київський регіональний центр оцінювання якості освіти. Перевіряльників тут поки не набирають, але спеціальну програму вже апробують між своїми. В січні обіцяють відкрити до неї доступ усім охочим учителям.

Донецький РЦОЯО

Проводитиме перевірку власного висловлювання з української, англійської та російської мов. Тих, хто перевірятиме твори, тут відбиратимуть зі спеціальної бази за рекомендаціями відділів освіти. Перевагу віддадуть фахівцям, які відмінно працювали в попередні роки.

Одеський РЦОЯО

Набір екзаменаторів проводять через інститути післядипломної педагогічної освіти. Саме вони володіють інформацією про всіх учителів із вищою категорією в областях, що їх обслуговує Одеський регіональний центр. Кожен педагог пройде навчання, тренінги  й сертифікацію. Фахівців для перевірки тут хочуть набрати із запасом. Активізувати роботу розпочнуть у січні-лютому.

Харківський РЦОЯО

З 2008-го відбирають учителів за рекомендаціями районних відділів освіти. На спеціальному навчанні орієнтують на специфіку роботи із творами в тестових зошитах. Центр оцінювання якості освіти приймає педагогів за рекомендаціями інших фахівців, тож тим, хто приходить, беззаперечно довіряють. Але все-таки рівень їхньої підготовки перевіряють. І старі, і нові екзаменатори обов’язково відвідують тренінги.

Сімферопольський РЦОЯО

Як і більшість, працює з Інститутом післядипломної педагогічної освіти в регіоні. Там підбирають кандидатів, регіональний центр навчає та проводить сертифікацію раз на п’ять років. Для перевірки, зазвичай, тут залучають тих, хто вже раніше працював на ЗНО. Нових запрошують винятково, якщо виникає потреба збільшити кількість екзаменаторів.

Івано-Франківський РЦОЯО

Працівників також рекомендує Інститут післядипломної педагогічної освіти. Однак за багато років уже сформувався кістяк перевіряльників. Приблизно 80 відсотків екзаменаторів – ті, хто раніше працював із творами ЗНО. Решта – нові.

Вінницький РЦОЯО

У базі екзаменаторів Вінницького РЦОЯО – переважно шкільні вчителі з вищою категорією. Є кілька працівників ВНЗ. Усі пройшли спеціальну підготовку й отримали сертифікат. Склад екзаменаторів поновлюється щороку – приблизно на 10 відсотків.

Дніпропетровський РЦОЯО

У цього центру є своя база даних викладачів шкіл і вишів. Раз на три роки тут відбувається ротація. Однак найкращих – залишають. Для всіх екзаменаторів проводять тренінги, лекції, тести. Методисти звіряють їхні можливості з «якірними» роботами. І хоча сьогодні фахівців для перевірки творів на Дніпропетровщині набирають за старою схемою, і якщо онлайн-відбір себе виправдає – керівництво ДРЦОЯО обіцяє перейняти досвід.

 

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *