”Поспішайте робити добро!“ – гласить Святе Письмо, і не варто шукати іншої тези, що мала б вищу енергетику гуманізму і милосердя. Ідея постійного творення реального добра для реальних людей об’єднала науково-педагогічних працівників кафедри загальної та соціальної педагогіки нашого навчального закладу і творчу групу практичних психологів і соціальних педагогів Кременецького району в підготовці та проведенні науково-методичного семінару ”Робімо добро, поки маємо час“.

Теоретичний блок програми семінару відкрила кандидат педагогічних наук, доцент Л.О.Данильчук науковим повідомленням ”Сутність і проблеми соціалізації дітей з особливими потребами“. Продовженням розмови фахівців стали співдоповіді кандидата педагогічних наук, декана факультету дошкільної освіти, доцента Л.І.Врочинської ”Проблема гуманного ставлення до людей з особливим потребами“ і кандидата педагогічних наук, доцента кафедри загальної та соціальної педагогіки Л.М.Кравець ”Соціальна практика залучення дітей з особливими потребами у суспільство“.

Наші науковці акцентували увагу на питаннях інклюзивної освіти як першого кроку до вирішення проблем людей з особливими потребами. У виступах зазначалося, що соціалізація дитини неможлива без її активної участі в процесі засвоєння цінностей, понять і навичок, на базі яких проходить повсякденне життя, а кожна неповносправна дитина є повноцінною людиною, яка має право бути визнаною як особистість з її неповторними талантами, із сукупністю людських духовних якостей. Вирішення проблем дітей з особливими потребами розпочинається із віри батьків у їхні можливості. Інклюзивна освіта покликана допомогти батькам повірити у своїх нащадків, і на цій основі спільно з ними розкрити та розвинути приховані дитячі таланти і здібності. Інклюзія як нерозривна тріада ”присутність – участь – досягнення“ передбачає можливості дитини з особливими потребами навчатися в закладі освіти через пристосування до його умов, набуття позитивного досвіду навчання як першого показника позитивного ставлення до себе самої, досягнення конкретних здобутків упродовж всього процесу навчання.

Серед проблем соціалізації дітей з особливими потребами першою названа проблема надання соціально-психологічної допомоги молодій матері у сприйнятті й усвідомленні власної ролі та призначення у житті своєї особливої дитини. Розкриваючи сутність соціальної практики залучення дітей з особливими потребами в суспільство, фахівці наголошують, що у цьому процесі важливо сприймати дітей такими, якими вони є, а не виокремлювати серед інших, щоб це не переросло у відокремлення. Головне – пам’ятати: діти з особливими потребами обмежені тільки в рухах, а в усьому іншому, особливо в духовному аспекті, вони нічим не поступаються, а часто й перевершують своїх однолітків (згадаймо хоч би приклади вишивок, зроблених ногами, або малюнки, виконані пензликом у зубах!). Саме з цього розпочинається їхня підготовка до повноцінного життя в соціальному довкіллі, а зміцнюється нашою та їхньою вірою в них самих і в їхнє майбутнє.

У теоретичній частині семінару широко використані матеріали наукової роботи світлої пам’яті Людмили Король – колишньої студентки факультету іноземних мов, яка сама належала до людей з особливими потребами і виявляла неабиякі здібності в навчанні, громадській діяльності, науковій і літературній творчості.

Практичний психолог Кременецької ЗОШ № 1 і районної психолого-медико-педагогічної консультації (ПМПК), арт-терапевт Л.Ф.Шевчук у своєму виступі аргументувала актуальність раннього виявлення проблем у розвитку дітей і надання своєчасної соціально-психологічної допомоги дітям з особливими потребами. Повідомивши сумну статистику, що свідчить про зростання відсотка дітей, які приходять у перший клас із порушеннями фізичного і навіть розумового розвитку, фахівець робить висновок про важливість раннього виявлення проблем у розвитку дитини: що швидше розпочнеться корекція порушень, то ефективнішим буде подолання наявних дефектів та їх наслідків. На сьогодні найефективнішими в роботі з дітьми дошкільного віку є арт-терапевтичні, проективні методики: казкотерапія, музикотерапія, кольоротерапія, пісочна терапія, аналіз сновидінь дитини. Ці методики не лише діагностують, а й виконують корекційну, терапевтичну функцію.

Завідувач районної ПМПК відділу освіти Кременецької РДА Д.П.Мельник дала характеристику психолого-медико-педагогічної консультації як структури раннього виявлення та надання адекватної форми навчання дітям з особливими потребами в умовах загальноосвітнього та дошкільного навчальних закладів. Вона пояснила, що висновок ПМПК щодо форми навчання дитини є рекомендаційним, а остаточне рішення ухвалюють батьки. Підставою направлення дитини на діагностичне обстеження є її стійка неуспішність у засвоєнні змісту навчальних програм, а також відставання і відхилення від норм розвитку або формування її особистості загалом. Так виникає потреба забезпечення дітей із порушеннями психофізичного розвитку цілеспрямованим корекційним супроводом. З іншої сторони, інтегрувати цих дітей у суспільне життя має бути готовим саме суспільство.

З особливою увагою учасники семінару сприйняли виступ представника громадської організації ”Спілка інвалідів з дитинства ”Передзвін“ з м.Рівного О.М.Гончарук, яка розповіла про конкретну роботу своєї інституції в напрямі соціально-психологічної реабілітації дітей і молоді з особливими потребами. Нині в ”Передзвоні“ – більше 30 сімей, волонтери і православні священики, об’єднані в спільноту з метою доброчинності та під гаслом милосердя. Члени ”Передзвону“ збираються в творчих майстернях, практикують заняттєву терапію з розвитку конкретних навичок, проводять спільні молитви, організовують дружні зустрічі та дозвілля на природі, відвідують історичні та святі місця, здійснюють благодійні продажі своїх робіт для потреб сиріт і онкохворих дітей. Так діти і молодь з особливими потребами знаходять себе в собі та своє місце в суспільстві.

На завершення науково-методичного семінару практичний психолог Кременецької ЗОШ № 1 Л.Ф.Шевчук і соціальний педагог Кременецького ліцею ім.Уласа Самчука З.М.Софіянчук як тренери творчої групи практичних психологів і соціальних педагогів району провели майстер-клас із використанням арт-терапевтичних технологій у роботі з дітьми з особливими потребами.

 Інформаційний центр Кременецької ОГПА ім.Тараса Шевченка

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу