Серед безлічі експериментальних навчальних програм «Росток» є однією з найбільш цікавих і нестандартних. Уперше принципи, що застосовуються в програмі «Росток», сформулював професор Лев Тарасов, який назвав розроблену ним модель загальної освіти «Екологія і діалектика». Головна ідея навчання: школа повинна випускати не просто виконавців, а людей, які бажають і вміють приймати власні рішення та пропонувати власні варіанти. Базовими предметами «Ростка» є математика та природничі науки.

Викладання математики відрізняється від класичного шкільного предмета, тут навчаються за спеціальними посібниками, створеними педагогом Людмилою Петерсон, у яких діти можуть малювати і розв’язувати задачі. І діти, виконуючи завдання, паралельно, ніби граючись, отримують базові знання з інших предметів.
Ще один базовий предмет – це «Навколишній світ». Дитина до десяти років ще не ділить світ на математику, фізику, хімію, а сприймає його в комплексі як єдиний організм. Тому цей предмет побудований як комплексний, де є і біологія, і хімія, і фізика. Такі інтегративні курси дають можливість одразу дати загальну картину світу, а потім вивчати його деталі.
Принципами навчання є:
1. Програма призначена для навчання всіх дітей, незалежно від рівня їхнього розвитку, рівнева диференціація класів не є бажаною.
2. Вчитель повинен дати максимальні знання для конкретного віку, але питати мінімально. Іншими словами, дітям пропонується багато і різного, але кожен засвоює стільки, скільки може, тому складається відчуття приємності та цікавості від навчання.
Вихованці такої школи колосально випереджають звичайних дітей за показниками невербального інтелекту, а кількість дітей у «Ростку», в яких цей показник значно вищий за вікову норму, в деяких класах «зашкалює» за 90 %.
У тести вводяться не тільки складні, а й досить дивні завдання, і дуже цікаво спостерігати, як реагують на них діти. Скажімо, в тестах для старшокласників трапляється завдання: «Напиши ряд трійок». Діти зі звичайних класів розгублені: «Що за дурість?» А «ростківці» спокійно пишуть цей ряд трійок. Але точно так само вони не лякаються і складних завдань, не кажуть: «Я цього не зможу», а одразу замислюється: «Як це можна зробити?»
Основний плюс експериментальної програми «Росток» у тому, що дитина навчається нестандартно мислити і відходити від стереотипів.

Анна Фрадкiна,
у рамках проекту “Дистанційна журналістська практика”

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу