12 грудня 2014 року в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відбулося засідання Правління Української асоціації районних та обласних рад щодо питань децентралізації влади та передачі повноважень на місцеві рівні, під час якого, зокрема, заступник міністра освіти і науки Павло Полянський презентував учасникам проект нової концепції професійної освіти в Україні, заснованої на принципі децентралізації.

У засіданні взяли участь президент Асоціації Сергій Чернов, решта членів Асоціації, заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В’ячеслав Негода, представники інших відомств, керівники обласних держадміністрацій, представники громадських організацій.

Учасники засідання зауважили, що питання децентралізації – як фінансової, так і управлінської – сьогодні є дуже очікуваним в українському суспільстві та потребує якнайшвидшої реалізації, починаючи із законодавчого рівня; адже, за словами керівників обласних державних адміністрацій, відкладання цієї реформи призводить до загострення настроїв громадян у регіонах. Відповідно, першим кроком має бути прийняття необхідних змін до законодавства, зокрема й до Конституції України, які вже напрацьовані експертами та громадою. У зв’язку з цим учасники засідання вирішили підготувати звернення до вищих посадових осіб держави щодо негайного внесення нормативно-правових змін, аби розпочати децентралізацію влади та реформу місцевого самоврядування в регіонах.

«Децентралізація є також пріоритетом в освітній політиці Міністерства освіти і науки і, зокрема, на ній побудована нова концепція професійної освіти в Україні»,– зазначив Павло Полянський. Сьогодні децентралізацію в освіті підтримують і громадськість, і експерти та спільно закладають цей принцип у проект Концепції розвитку освіти на 2015 – 2025 рр., а також – у проекти законів «Про освіту» і «Про професійну освіту», розробка яких найближчим часом буде завершена. «МОН не хоче командувати по вертикалі аж до керівника професійно-технічного закладу та бути транзитним сектором для будь-яких фінансових ін’єкцій в професійну освіту. За Міністерством має залишитися лише формування освітньої політики та змісту освіти з опорою на громадянське суспільство. А питання кадрів, призначення чи звільнення керівників навчальних закладів, регулювання фінансів – ці повноваження і відповідальність за них мають бути зосереджені на регіональному рівні», – наголосив заступник міністра освіти і науки. Водночас уже сьогодні зміни, викликані прийняттям нового Закону «Про вищу освіту», впроваджують принцип децентралізації на рівні університетів.

У напрямі реформи й децентралізації саме професійної освіти Міністерство освіти і науки також пропонуватиме на розгляд громадськості переформатувати професійно-технічні заклади на рівні району чи області в багатопрофільні з вузькопрофесійних, якими вони є зараз (наприклад, аграрний професійний коледж, кулінарний професійний коледж тощо). Однак, за словами Павла Полянського, за такої реформи жоден із нерухомих об’єктів ПТНЗ чи земельні наділи навчального закладу не повинні вилучатися з системи освіти, вони мають бути збережені. Нові ж професійні коледжі готуватимуть фахівців усіх без винятку спеціальностей, яких потребує певний регіон. Навчальний заклад отримуватиме кошторис на весь рік, і директор навчального закладу та місцева громада самі визначатимуть, які спеціалісти і на який період їм потрібні.

За підсумками засідання Правління Української асоціації районних та обласних рад у розглянутих напрямах буде підготовлено проект рішення щодо механізму децентралізації та реформи місцевого самоврядування.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу