ПЕДАГОГАМ

Усі педагоги знають, що без самостійної роботи учня вдома з вивченим у школі матеріалом не буде якісного результату. Але є велика проблема. Багато учнів не має бажання виконувати домашні завдання.
Як же зробити, щоб  учні самі хотіли виконувати домашні завдання?
Спершу треба з’ясувати, які причини невиконання домашнього завдання зазвичай називають учні.
Вони кажуть: «Учителі занадто багато задають, усе виконати неможливо». Так, часто  вчителі задають величезний обсяг завдань додому. В результаті учні їх просто не виконують.
Як задавати домашнє завдання?
Педагоги мають знати правила хорошого домашнього завдання:
1. Домашнє завдання має викликати інтерес учнів.
2. Завдання має викликати позитивні емоції учнів.
3. Завдання треба задавати дозовано. Домашні завдання не повинні бути надто об’ємні і важкі або надто легкі і маленькі. Адже в першому випадку учні махнуть рукою і не виконуватимуть завдання вдома. А в  другому – учням усе даватиметься без зусиль, що надалі спричинить лінощі. Краще чергувати завдання об’ємні і невеликі, щоб не перевантажувати учнів.
При цьому треба враховувати розподіл навантаження протягом навчального тижня. Наприклад, у  понеділок, коли працездатність ще невелика, розумно задати завдань додому небагато. У середині тижня – навантаження варто збільшити, але в розумних межах. А наприкінці тижня давати тільки творчі завдання.
4. Домашні завдання треба ставити різнорівневі, зважаючи на різні мотиви і цілі учнів, а також рівень їхньої підготовленості.

Учням із хорошою базовою  підготовкою  та високим рівнем  мотивації, треба давати більш складні й об’ємні завдання, ніж учням із слабкою підготовкою та низькою зацікавленістю. Задавши слабкому учню більш легкий варіант завдання, педагог зможе підняти його самооцінку, щоб підвищувати планку далі.
5. Домашнє завдання повинно бути цілеспрямованим. Для кожного завдання і вправи треба  ставити мету.
6. У процесі виконання домашнього завдання – важливий результат. Обов’язково треба перевірити отриманий результат (досягнення мети). Зробити аналіз і довести цю інформацію до учнів. Залежно від рівня підготовленості учнів, педагог це може робити сам або ж спільно з учнями.
7. При виконанні домашнього завдання важливий «зворотний зв’язок». Це означає, що завдання треба розбирати й обговорювати на уроці. Кожен учень повинен знати, чи зміг він досягти мети і зробити крок уперед до нового знання. Треба не просто ставити оцінку в зошит, а обов’язково кожному учневі усно або письмово сказати необхідні слова. Обов’язково відзначайте найменший прогрес учнів, хваліть їх за роботу.
8. Можна графічно представляти підсумки виконання домашніх завдань у вигляді діаграм, таблиць тощо.

БАТЬКАМ

У другій половині дня діти хочуть зустрітися з друзями, подивитися телевізор, пограти зі своїми молодшими братами чи сестрами, зрештою спокійно повечеряти з усією родиною. Тягар незроблених уроків у такому разі перетворюється на проблему, що руйнує психіку.

Як  зберегти  баланс вільного часу та виконання шкільних завдань?

Не втручайтеся у справу, якою зайнята дитина, якщо не просить про допомогу. Своїм невтручанням ви повідомляєте їй: «З тобою все гаразд». Зовсім по-іншому повинні реагувати батьки, коли дитина не справляється з чим-небудь, постає перед труднощами. Коли малюк готовий прийняти вашу допомогу, обов’язково допоможіть йому. І головне – виконуйте домашні завдання разом із дитиною, а не замість неї.
Існує небезпека занадто довгої і наполегливої участі батьків у спільній  справі. Необхідно вчасно перестати робити за дитину те, що вона здатна робити сама.

Зверніть увагу! Фахівці радять присвячувати заняттям:
у першому класі – до 1 години;
у другому класі – до 1,5 години;
у третьому – четвертому класах – до 2 годин;
у п’ятому – шостому класах – до 2,5 годин;
у сьомому класі – до 3 годин;
у восьмому – одинадцятому класах – до 4 годин.

Поступово знімайте з себе турботу про особисті справи вашої дитини, передаючи їй відповідальність за виконану справу.
Якщо цього не відбувається, дитина швидко розуміє, що виконання домашнього завдання можна «повісити» на маму чи тата. Втомленим батькам легше зробити все самим (швидше!!!), ніж докладно пояснювати. Замість необхідного самостійного тренування при засвоєнні матеріалу молодші хитро маніпулюють старшими. Кмітливим чадам це тільки шкодить!

Причини невиконання  школярем  домашнього завдання:
• Він міг просто не зрозуміти новий матеріал, і тому був не в змозі виконати домашнє завдання.
• Можливо, у дитини вже сформувалося відчуття безпорадності. У цьому разі, якщо вона буде довго сидіти над завданням, велика ймовірність, що воно буде виконано батьками.
• У дитини можуть бути серйозні проблеми з навчанням загалом, наприклад, через несформованість необхідних навчальних умінь і навичок.
• Учень не в змозі впоратися з великим обсягом завдання.
Можливо, треба звернутися  до репетитора, але якщо обсяг насправді великий для всього класу, буде правильно вирішувати це на батьківських зборах і шукати компромісів із педагогом.

За матеріалами  uaua.info

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу