6 лютого 2015 року в Міністерстві освіти і науки України за участі першого заступника міністра освіти і науки Інни Совсун відбувся круглий стіл на тему «Якість вищої освіти України: очікування, завдання, перспективи».

Під час круглого столу міжнародні експерти з питань освіти, представники академічної спільноти, роботодавців  і громадськості обговорили принципи формування та роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, що, відповідно до норм нового Закону «Про вищу освіту», має почати працювати в Україні з 1 вересня 2015 року.

Перший заступник міністра освіти і науки Інна Совсун зазначила, що Міністерство є ключовим технічним виконавцем завдання створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, але процес формування такої структури повинен відбуватися максимально відкрито і демократично. Зокрема, зважаючи на автономію вищих навчальних закладів, відповідальність за формування агентства належить не лише МОН, а й академічній спільноті загалом.

Інна Совсун звернула увагу учасників круглого столу на більш широку стратегічну мету створення агентства  – формування  нових підходів до забезпечення якості системи вищої освіти. «Забезпечення якості – це не лише завдання агентства, а насамперед – навчальних закладів. Формування культури забезпечення якості в навчальних закладах – це велика стратегічна мета, над якою всім треба працювати», – наголосила перший заступник міністра.

Перший заступник міністра освіти і науки також зауважила, що Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти повинно формуватися на засадах прозорості, якості, складатися з людей високої кваліфікації, які продукуватимуть нові ідеї та підходи.

Тод Драммонд, в.о. директора Управління міжнародних досліджень в освіті педагогічного коледжу Університету штату Мічиган, міжнародний консультант Американських рад, представив учасникам круглого столу огляд акредитації в галузі вищої освіти у США.

За його словами, під поняттям акредитації розуміють системний процес зовнішнього аналізу якості, що використовується для оцінки вищих навчальних закладів та освітніх програм щодо забезпечення якості та вдосконалення.

Як повідомив експерт, у США навчальні заклади та академічні програми прагнуть одержати акредитацію, щоб продемонструвати якість академічної освіти студентам і громадськості. Насамперед, акредитація потрібна, щоб пересвідчитись у відповідності професійним стандартам, допомогти студентам вибрати прийнятний для них навчальний заклад, визначити заклади, в які доцільно інвестувати державні кошти, тощо.

Для задоволення потреб професійних спільнот і громадськості у Сполучених Штатах Америки акредитацію проводять неурядові неприбуткові асоціації та приватні організації, які визнаються департаментом освіти США та Радою з питань акредитації вищої освіти.

Тодд Драймонд розповів, що вищі навчальні заклади мають багато акредитуючих установ. Наприклад, одна регіональна асоціація акредитує заклад, а кілька десятків агентств акредитують різні програми, які пропонує цей заклад. Деякі академічні галузі мають багато асоціацій з акредитації, інші – одну. Так, для акредитації в галузі архітектури існує одна асоціація.

За словами міжнародного консультанта Американських рад, акредитуючі установи у США фінансуються через членські внески та мають невеликий штат. Нагляд за їх роботою здійснює Рада попечителів, що затверджує рішення. Більша частина роботи з акредитації виконується волонтерами з професійного середовища.

У круглому столі також узяли участь представник Посольства США в Україні Конрад Тернер, президент НАПН України Василь Кремень,  заступник голови Ради Федерації роботодавців України Олексій Мірошниченко, менеджер з аналітичної роботи Національного Темпус/Еразмус+ офіс в Україні Жанна Таланова, директор Інституту вищої освіти НАПН України Світлана Калашнікова.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу