14 березня 2015 року в рамках VI міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2015» Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти Міністерства освіти і науки України було організовано та проведено круглий стіл «Особливості викладання предмета «Захист Вітчизни» та військово-патріотичне виховання дітей та молоді в сучасних умовах». Відеозйомку заходу забезпечив освітній портал «Педагогічна преса».

У заході взяли участь представники Міністерства освіти і науки, ІІТЗО, Інституту проблем виховання НАПН України, голова комітету з національно-патріотичного виховання Громадської ради МОН України, президент Української федерації хортингу, методисти із захисту Вітчизни регіональних інститутів післядипломної педагогічної освіти та відповідальні за патріотичне виховання в регіоні, педагогічні представники загальноосвітніх навчальних закладів.

Цей захід проводився з метою обговорення нової навчальної програми «Захист Вітчизни» для 10 – 11 класів; виявлення першочергових проблем, пов’язаних із викладанням предмета «Захист Вітчизни» в регіонах, упровадження інноваційних технологій у вихованні громадянина та патріота України; визначення пріоритетних напрямів патріотичного виховання молоді; ознайомлення з досвідом роботи із патріотичного виховання дітей та молоді в різних областях України та спільне планування подальшої роботи.

Серед  основних проблем, які виникають у регіонах під час реалізації навчальної програми «Захист Вітчизни», є недостатнє або зовсім відсутнє матеріально-технічне забезпечення, найчастіше зазначали, що сигналом, який викликав руйнування системи військово-патріотичного виховання, став наказ МОН № 1205 від 06.12.2010 року «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів», яким встановлено найнижчу оплату (керівник гуртка ) вчителям, які відповідають за військово-патріотичне виховання учнівської молоді.

Це призвело до фактичного відсторонення вчителів предмета «Захист Вітчизни» від контролю та координації діяльності педагогічного та учнівського колективів у вищеназваному напрямі, системного порушення законодавства та нормативних документів, що регулюють цю сферу діяльності. Керівник гуртка повинен виконувати свої функції і не може нести персональну відповідальність за кожного хлопчика, за фізичний і морально-психологічний стан майбутнього захисника Вітчизни, за підготовку пасивного резерву Збройних сил України.

Головний спеціаліст МОНУ Роман Гладковський ознайомив присутніх з основними напрямами діяльності, які вирішує міністерство, такі як: створення та погодження з Міністерством оборони України нової навчальної програми «Захист Вітчизни» для 10 – 11 класів, навчально–матеріальне забезпечення предмета, кадрове забезпечення.

На заході був представлений науково-педагогічний проект «Академія інноваційного розвитку освіти» з метою підготовки керівних, педагогічних і науково-педагогічних кадрів до роботи за інноваційними освітніми технологіями і проектами, і начальник відділу менеджменту освіти ІІТЗО Наталія Клясен запросила всіх до співпраці.

Пояснення щодо курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників за програмою «Патріотичне виховання у навчальних закладах України» (гриф МОН від 07.07.2014 р. № 14.1/12-Г-1124) надала науковий співробітник відділу інноваційних технологій відділення стратегії розвитку освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Галина Коломоєць, модератор круглого столу.

Завідувач відділу патріотичного виховання Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді МОН України Олег Бондарчук ознайомив з історією створення та впровадження системи військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») в Україні. Він наголосив, що гра «Джура» охоплює всі напрями діяльності з військово-патріотичного виховання.

Голова комітету з національно-патріотичного виховання Громадської ради МОН України Анатолій Грива запропонував відновити систему підготовки учнів до захисту Вітчизни, збільшити викладання навчального предмета до 2 годин на тиждень у навчальних закладах усіх категорій (згідно Указу Президента від 25 жовтня 2002 року № 948 «Про Концепцію допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді), повернути посаду «Заступник директора навчального закладу з військово-патріотичного виховання, керівник початкової військової підготовки», створити опорні школи для вивчення деяких тем із предмета «Захист Вітчизни», співпрацювати навчальним закладам з ТСО України.

Президент Української федерації хортингу Едуард Єрьоменко ознайомив присутніх з національним видом спорту «Хортинг», варіативними модулями «Хортинг» для 5-9 та 10-11 класів і програмами гуртків з хортингу для загальноосвітніх та позашкільних закладів.

Завідувач лабораторії фізичного розвитку Інституту проблем виховання НАПН України Олександр Остапенко ознайомив присутніх із розробленою науковцями Інституту Концепцією військово-патріотичного виховання молоді України.

Методист Івано-Франківського ОІППО, голова Івано-Франківської обласної організації Спілки офіцерів України, полковник у відставці Іван Лазор, завідувач навчально-методичного кабінету фізичної культури, допризовної підготовки, охорони праці Київського ОІППО Віктор Качуровський тощо ознайомили учасників круглого столу з досвідом роботи ОІППО, співпрацею з облдержадміністрацією в реалізації всіх напрямів патріотичного виховання молоді. Вони звернули увагу присутніх на те, що окреме вивчення предмета юнаками і дівчатами – військово-медична підготовка дівчат (що так необхідно в нинішній час) і навчальна військова підготовка юнаків, – дає змогу дійсно якісно підготувати громадян в обсязі програми предмета «Захист Вітчизни» на виконання ст.65 Конституції України захищати державу.

Пропозиції та рекомендації учасників круглого столу:

1. Учителям захисту Вітчизни активізувати свою діяльність у гуртках патріотичного спрямування.

2. Розглянути можливість надати викладачу певні адміністративні функції, такі як заступник директора з патріотичного виховання.

3. Навчальний предмет «Захист Вітчизни» доцільно визначити з  урахуванням досвіду його проведення загальним обсягом не менш як 140 навчальних годин у навчальних закладах усіх категорій (2 години на тиждень), із них 18 годин – на проведення навчально-польових занять (згідно Указу Президента від 25 жовтня 2002 року N 948/2002  «Про Концепцію допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді»), крім того, зберегти право педагогічних колективів (Ради школи) на виділення годин варіативної складової на пропедевтичні курси та курси за вибором військово-патріотичного спрямування .

4. При вивченні предмета зберегти поділ класу на групи дівчат і юнаків, при цьому надати їм право вибору  без будь-яких вимог і обмежень.

5. Впровадити комп’ютерні графічно-інформаційні технології в засвоєння основ військової справи, цивільного захисту, медичних знань і першої допомоги.

6. Створити сучасну навчально-матеріальну базу з можливостями проведення практичних занять із тактичної, вогневої і прикладної підготовки.

7. Використовувати найефективнішу модель організації допризовної підготовки та пасивного резерву Збройних сил України.

8. Об’єднати Всеукраїнські військово-патріотичні ігри у єдину комплексну систему ігрових форм військово-патріотичного спрямування на базі гри «Джура» шляхом інтегрування існуючих ігор «Котигорошко», «Козацький гарт», «Сокіл», «Заграва» тощо на засадах національно-патріотичного виховання.

9. Налагодити в регіонах співпрацю з громадськими організаціями патріотичного виховання дітей та молоді.

Підсумки роботи круглого столу підбила начальник відділу НМЗ змісту освіти основ здоров’я, фізичної культури та захисту Вітчизни ІІТЗО Вікторія Дерев’янко, яка наголосила на необхідності подальшого обміну досвідом та думками, що сприяє спільному вирішенню деяких проблемних питань, а також висловила щиру подяку учасникам круглого столу за плідну співпрацю.

За інформацією ІІТЗО 

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Коментарі закриті.