2 квітня 2015 року, у Всесвітній день поширення інформації про проблему аутизму, в Міністерстві освіти і науки України відбулася зустріч із представниками громадськістю та родинами, що виховують дітей з аутичними розладами.

У зустрічі взяли участь радник міністра освіти і науки Олександр Сич, заступник директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України Сергій Дятленко, начальник відділу інклюзивної освіти Тетяна Симоненко, начальник відділу дошкільної освіти МОН Тамара Панасюк, представники громадських організацій “Дитина з майбутнім”, Асоціації батьків дітей з аутизмом та батьківської громадськості.

Сергій Дятленко наголосив на важливості зустрічі, що допоможе громадськості та батькам дізнатися про кроки Міністерства в напрямі розвитку інклюзивної освіти, зокрема, забезпечення освітніх прав дітей, які страждають на аутизм. Він також зазначив, що всі документи Міністерства розміщуються на офіційному веб-сайті та обговорюються з громадськістю й запросив учасників зустрічі співпрацювати з Громадською радою при МОН. Сергій Дятленко зазначив що за підсумками зустрічей із громадськістю вже спільно напрацьовано проект листа, в якому даються роз’яснення органам управління освіти обласних державних адміністрацій і керівникам дошкільних навчальних закладів щодо супроводу таких особливих дітей батьками в дошкільних навчальних закладах. «Проблеми, які існують, повинні вирішуватися з багатьох сторін. Всі мають долучитися до цього процесу. Міністерство радо зустрічає всіх, хто допомагає у вирішенні питань», – наголосив Сергій Дятленко.

Тамара Панасюк повідомила, що в 2014 році прийнято зміни до Закону України «Про дошкільну освіту» щодо впровадження інклюзивної освіти у галузі дошкільної освіти. Міністерством  розроблено проекти нормативно-правових актів, зокрема, станом на 27 березня спільним наказом МОН і МОЗ затверджено Порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах та зареєстровано у Міністерстві юстиції Україні від 26 лютого 2015 р. за № 224/26669. За словами Тамари Панасюк, до Закону України «Про дошкільну освіту»  прийнято зміни тільки до деяких статей щодо інклюзивної освіти і механізм не був розроблений, тому 7-й та 11-й пункт зазначеного наказу викликали запитання у громадськості. «Проект нових змін до закону знову подано та вже розглядається в профільному Комітеті Верховної Ради України. В 7-му пункті проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок організації діяльності інклюзивних  груп у дошкільних навчальних закладах» зазначено, що діти з тяжкими порушеннями опорного апарату, які самостійно не пересуваються і потребують індивідуального догляду, зараховуються до інклюзивних груп при забезпеченні постійного супроводу асистентом дитини», – поінформувала начальник відділу дошкільної освіти МОН.

Олександр Сич повідомив, що 17 квітня збереться експертно-консультативна рада МОН, яка напрацює чіткий план роботи на 2015 рік і буде його реалізовувати. «Лише в 2000 році українські лікарі почали ставити діагноз «аутизм», не так багато минуло часу, щоб запрацювала система для створення налагодженого механізму для забезпечення освітніх потреб таких дітей. Але ми працюємо, і всі пропозиції від громадськості будуть враховані», – зазначив Олександр Сич.

Учасник зустрічі, представник громадської організації Євгенія Панічевська, повідомила: до МОН передано листа з пропозиціями щодо того, що громадськість бере активну участь у розробці всіх нормативно-правових документів стосовно інклюзивної освіти. «Ми готові розділити відповідальність разом із Міністерством освіти і науки. Я сподіваюсь, що це співробітництво буде тільки на користь нашим дітям», – зазначила вона. За її словами, друга пропозиція – це поняття про асистента дитини. Громадська організація готова організувати та надати дітям таких людей, а Міністерству пропонується розробити документ, що дозволить присутність асистента дитини в навчальному закладі. Третє, на чому наголосила Євгенія Панічевська, це створення міжвідомчої групи щодо розробки стратегії розвитку інклюзивної освіти та створення державної програми про освіту дітей з аутизмом. На думку представника громадського об’єднання, ініціатором створення такої групи має  виступити Міністерство освіти і науки.

За даними провідних світових організацій, що займаються питаннями аутизму, за останні роки кількість людей із таким розладом неухильно зростає і на сьогодні становить 1 % від усього населення планети, тобто більше, ніж усе населення України, зазначають представники Фонду допомоги дітям з синдромом аутизму “Дитина з майбутнім”. Також вони провели опитування серед громадських організацій та батьків дітей з аутизмом і дізналися про справжні проблеми, що починаються в реальному житті, коли батькам дітей з особливими потребами щодня доводиться жити і боротися за здоров’я та права своїх дітей. Отже, перша проблема, яка непокоїть українських батьків, – гострий дефіцит спеціалістів із необхідним багажем знань і навичок. За результатами дослідження, найбільше в Україні бракує кваліфікованих логопедів і дефектологів, які розуміють специфіку роботи з особливою дитиною. Друга проблема пов’язана з попередньою – це складність отримання діагнозу аутист в Україні. Це та сама відсутність знань у фахівців.  Найчастіше батьки чують іншу відповідь – «ваша дитина переросте». Багато хто таку «заспокійливу терапію» сприймає до того моменту, поки дитині треба йти до школи, а проблема нікуди не поділася. І тоді батьки починають бити на сполох, але дорогоцінний час вже згаяно: методики корекції для дітей з аутизмом ефективні саме в ранньому віці – до 7 років. Батьки наголосили, що дітям з аутичними розладами складно потрапити до школи та майже неможливо здобути дошкільну освіту.

Батьки й активісти сподіваються на реформування системи освіти та охорони здоров’я і готові співпрацювати з громадянським суспільством, ЗМІ та громадськими організаціями з метою виведення на новий рівень проблеми аутизму в Україні.

Міністерство освіти і науки України за інформаційної підтримки Освітнього порталу “Педагогічна преса” постійно організовує навчальні й роз’яснювальні заходи для вчителів і батьків дітей з особливими потребами. Нещодавно відбувся вебінар-семінар щодо інклюзивної освіти в ДНЗ.

Один коментар до “Батьки дітей-аутистів вимагають рівних прав на освіту. Зустріч у МОН”
  1. если в мин.образовании до сих пор НЕ обращают внимание на проблему дисграфии-дислексии у школьников, т.е. на необходимость ВОВРЕМЯ её диагностировать и начать коррекцию ЕЖЕДНЕВНЫМИ упражнениями со ШКОЛЬНЫМ логопедом (который должен в ЭТОМ разбираться)…….то обратить внимание на проблемы детей-аутистов им будет ещё сложнее…..специалистов по аутизму ещё меньше, чем логопедов, специализирующихся на дисграфиях-дислексиях….

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *