Швейцарія – високорозвинута індустріальна країна з інтенсивним високопродуктивним сільським господарством. Це одна з найбагатших країн світу, хоча й майже не має корисних копалин. Зате тут є дорогі годинники і надійні банки, а ще – чимало нобелівських лауреатів. Вважається, що освіта та наука в Швейцарії належать до державних пріоритетів. Проте і в такій благополучній країні освітянам не так уже й добре живеться. Педагоги Конфедерації вважають, що їхню працю недооцінюють, адже за останні 20 років зарплата вчителів зросла значно менше, ніж працівників інших галузей економіки країни. І це дані Швейцарського федерального бюро статистики та порівняльних досліджень у сфері оплати праці. «Зростання зарплат учителів за останні роки було недостатнім, – йдеться у заяві Швейцарської профспілки вчителів LCH. – Настав час віддати освітянам повагу, якої вони заслуговують». Найтривожнішою ситуація є у середній освіті. У більшості кантонів  (основна адміністративна одиниця Швейцарії) реальна заробітна плата вчителів середніх шкіл сьогодні менша ніж 20 років тому. Учитель, який починає свою кар’єру цього літа, в кантоні Ааргау зароблятиме на 4,7 % менше, ніж його колега, який розпочинав свою кар’єру в 1993 році, в Цюріху – на 3,5 % менше, в Берні – на 3 % менше, а у Шаффхаузені – аж на 12 % менше. Саме така зарплатна політика завдала шкоди престижності професії вчителя й спричинила брак викладацького персоналу – такого висновку дійшла Швейцарська профспілка вчителів проаналізувавши ситуацію цього року. У Швейцарії так само, як і в нашій країні, випускники педагогічних вишів часто обирають інший професійний шлях та й чимало молодих учителів залишають професію після кількох років роботи. Наприклад, у перший рік роботи 16 % нових кваліфікованих викладачів відмовляються від професії. Після п’яти років стажу майже половина (49 %), а після десяти років – дві третини (65 %) вчителів залишають професію. Оскільки заробітна плата учителів встановлюється шляхом переговорів на рівні кантонів, Швейцарська профспілка вчителів як національний орган вирішила не висувати конкретних вимог щодо заробітної плати, а виступити із загальними вимогами на підтримку своїх кантональних відділень. Серед цих вимог: • вирішення проблеми недооцінювання праці вчителів: профспілка закликає кантони та муніципалітети підняти заробітну плату працівників освіти та вихователів дитячих садків, щоб вона стала конкурентоздатною з іншими формами зайнятості, які потребують аналогічних навичок і вмінь; • надійні перспективи заробітної плати: вчителі часто не знають про особливості кар’єри, які відкривають перспективи більш високої заробітної плати, як це прийнято в інших галузях; тому необхідна система підвищення зарплат, що має обов’язковий характер; • збереження купівельної спроможності вчителів; За матеріалами Профспілки працівників освіти і науки України

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу