Керівник проектів Фонду допомоги дітям з синдромом аутизму «Дитина з майбутнім» Галина Лозова стала учасницею міжнародного курсу «Інтеграція дітей з особливими потребами в нормативне освітнє середовище», який відбувся в Ізраїлі. Перше, що впадає в око кожному, хто прибуває до Ізраїлю, – це просто неймовірна толерантність, із якою люди ставляться до кожної дитини, незалежно від її здібностей і потреб. Тут відстежують, щоб у систему освіти були інтегровані всі, і роблять для цього все можливе. Хочеться відзначити, що в Ізраїлі, як і в Україні, дуже багато чого домагаються самі батьки. Але відмінність у тому, що там до них дійсно прислухаються. Важливе місце в системі освіти Ізраїлю займають інтеграційні школи. Ми відвідали дві такі освітні установи. Перша школа знаходиться в друзькому поселенні. Там, наприклад, в одному з класів є педагог, який навчає дітей літер, звуків і читання за допомогою музики та виспівування пісень. Це дуже зворушливе і незабутнє видовище. Особливої ??уваги заслуговує друга школа – в Єрусалимі. Це звичайний навчальний заклад, що до приходу нового директора був на межі закриття, але зараз користується великою повагою і має хорошу репутацію. На сьогодні там навчаються близько 350 дітей. У школі функціонують три інтеграційні класи для учнів із труднощами в навчанні. Кожна така дитина має свій індивідуальний план навчання. Програма в таких класах легша, ніж загальноосвітня. Як правило, в одному класі – до 14 дітей, із якими знаходяться два педагоги: вчитель і помічник. Школа пропонує користуватися і додатковою терапією для тих дітей, які її потребують. Йдеться про заняття з логопедом, з фахівцем із моторики, психотерапевтом і т.д. На перервах усі учні мають можливість спілкуватися і гратися разом, жодних обмежень щодо цього немає. Крім таких спеціальних класів, у школі працює система інтеграції дітей з особливими потребами у звичайні класи. У них, наприклад, можуть бути труднощі з читанням і розумінням прочитаного. Якщо школярі потребують допомоги та додаткової підготовки, вони отримують її під час уроків. Також їм виділяють додаткові години, де з ними займаються корекційні педагоги. Цікаво, що педагоги спеціально працюють над тим, щоб навчити особливих дітей бути більш впевненими на уроках. Вони отримують програму наступного уроку заздалегідь і проходять з дитиною цю тему. І коли учень слухає матеріал на занятті ще раз, йому легше все зрозуміти. Таким чином, він може відповідати й отримувати хороші оцінки. А отже, в дітей підвищується мотивація і впевненість у собі. Навчання в школі безкоштовне, але щороку батьки вносять певну суму за деякі послуги. Це здебільшого екскурсії та оплата за користування підручниками, які беруть у бібліотеці. Так виходить значно дешевше, ніж купувати повністю необхідну літературу. Цікаво, що з майбутніми вихованцями цього закладу та їхніми батьками директор знайомиться особисто до початку навчального року. Він дізнається про потреби дитини і побажання, а також розповідає про школу. Таким чином, коли мама і тато ведуть свою дитину в перший клас, їх зустрічає керівник школи, який знає їх навіть на ім’я! Також до початку навчального року проводять зустріч, де з батьками розмовляють той же директор, педагог-консультант і психолог. Діти в цей час перебувають з учителями, які пропонують їм виконувати різні завдання. Це не психологічна діагностика, це метод, що допомагає поділити дітей на класи. В Ізраїлі до цього ставляться дуже серйозно і враховують побажання батьків. У школі є й щотижнева педрада, на якій обговорюють усіх учнів, щоб жоден із них не виявився поза системою. Керівник кожного класу приходить і розповідає про тих вихованців, щодо яких виникають якісь питання або яким потрібна допомога. Хоч би раз на рік кожну дитину необхідно обговорити. У цьому навчальному закладі працюють 25 педагогів. Кожен із них зобов’язаний узяти 60 годин підвищення кваліфікації, із яких 30 годин – це спеціальна освіта, незалежно від того, де він працює. Навіть якщо він не планує займатися з дітьми у сфері спеціальної освіти, все одно зобов’язаний це знати. Раз на сім років у вчителів є відпускний рік, коли вони відпочивають, отримуючи 75 % від зарплати. Це не тільки допомагає відновити сили, але й перешкоджає емоційному вигоранню педагога. В Ізраїлі є школи, де навчаються діти з легкою розумовою відсталістю. Це відбувається окремо від дітей із середнім ступенем і, тим більше, від дітей із важким ступенем відсталості. Існують спеціальні заклади для дітей зі складними порушеннями у розвитку, в яких важкий ступінь відсталості доповнюється інвалідністю, коли вони практично не рухаються самі. Ізраїльські фахівці розповідають: що складніші діти, то довший у них навчальний день і менше канікул. Якщо у звичайних школярів канікули тривають три місяці на рік, то у дітей з особливостями – тиждень. Тому що в навчальному закладі є всі фахівці, які можуть займатися їхнім розвитком. Безперечно, такі діти потребують і медичної допомоги, яку вдома дуже важко надати. Діти з особливими потребами навчаються до 21 року. Дуже вражає і той факт, що держава фінансує не школу, а дитину. Тому установа зацікавлена ??навчати особливих дітей. Таким чином, дітей з особливостями у розвитку поза сферою освіти в Ізраїлі немає. Хочеться сподіватися, що хоча б частина ізраїльського досвіду незабаром стане звичайним явищем і в Україні. А наші особливі діти будуть повноцінними членами суспільства з тими ж необхідними умовами, які є у звичайного громадянина. За матеріалами журналу “Аутизм сегодня”

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу