3 липня 2015 року на засіданні колегії Міністерства освіти і науки України було презентовано підсумки нового конкурсу підручників, які цьогоріч вперше обирали вчителі для учнів 4-х і 7-х класів. Заступник міністра освіти і науки України Павло Полянський розповів про новації конкурсу, виклики, що поставали під час його перебігу, й шляхи їх подальшого вирішення, а також перспективи проведення новоформатного відбору підручників для учнів на наступний рік.

Під час колегії міністр освіти і науки України Сергій Квіт зазначив, що цьогорічний конкурс підручників є результатом політики міністерства, а також наголосив на тому, що все треба віддавати на розгляд громадськості.

За статистичними показниками, участь у конкурсі взяло приблизно 16 500 шкіл, а це 98,75 % (без урахування окупованих територій України). Вони обирали кращі підручники для дітей 4-х і 7-х класів із 257 електронних оригінал-макетів. Перед цим підручники пройшли експертизу в 932 експертів, які були обрані з 4 692 претендентів шляхом жеребкування в онлайн-режимі (перегляд презентації про підсумки конкурсу).

«Ми започаткували безпрецедентну відкритість і публічність. Усі етапи конкурсу відбувалися в онлайн-режимі за участі журналістів та всіх зацікавлених, скани документів і експертних висновків розміщувалися у відкритому доступі в Інтернеті. Сьогодні кожен може з ними ознайомитися», – наголосив Павло Полянський.

За словами заступника міністра, ключовою відмінністю цьогорічного конкурсу від усіх попередніх є те, що міністерство створило всі необхідні умови, аби вибір підручника здійснювали безпосередньо вчителі. Чи скористалися вони цією можливістю – це вже відповідальність кожного педагога. Зі свого боку, Міністерство спеціально долучило до розробки умов конкурсу громадськість, вчителів, експертів, представників книговидавців, унеможлививши участь будь-кого з чиновників у відборі підручників чи їхній вплив на перебіг або результати конкурсу. Жоден чиновник не увійшов до складу Конкурсної та Апеляційної комісій.

Окрім того, цього року вперше був застосований електронний формат: відбір здійснювався через Інтернет на спеціальній платформі – Репозитарії, де вчителі мали доступ до електронних версій підручників. Павло Полянський подякував спеціалістам, які створили Репозитарій, оскільки це був абсолютно волонтерський проект (МОН не вкладало жодних коштів у проект).

Наступного року в такому ж форматі абсолютної відкритості, контролю громадськості та ключової ролі вчителя у відборі конкурс планується проводити вже для підручників 5-х і 7-х класів. Однак під час перебігу цьогорічного відбору також постали серйозні виклики, які надалі потребують вирішення. Одним із наріжних каменів, зокрема, стала низька фаховість або недобросовісність частини експертів, а відтак – низька якість аналізу підручників та експертних висновків (наприклад, деякі висновки експертів складалися з одного речення).

Під час засідання колегії Павло Полянський вніс пропозицію щодо створення спеціальної сертифікованої програми для підготовки експертів конкурсу, що потрібно розпочинати вже найближчим часом.

«Також ми маємо передбачити, з одного боку, заохочення, зокрема й фінансове, для добросовісних експертів. З іншого боку, треба передбачати санкції щодо тих експертів, які, взявши ці заохочення, все одно недобросовісно зробили свою роботу», – зазначив заступник міністра.

Насамперед буде розпочата робота над вдосконаленням положення про конкурс із чітким визначенням функцій Конкурсної комісії. Інститутам післядипломної освіти, в свою чергу, треба працювати над підвищенням серед учителів рівня користування комп’ютерними технологіями та Інтернет-мережею, оскільки чимало шкіл мали труднощі з реєстрацією. Наприкінці було зазначено про необхідність створити окрему стабільну платформу для апробації підручників, яка буде відкритою для вчителів і де педагоги зможуть детальніше вивчати оригінал-макети підручників та висловлювати свої зауваження щодо доопрацювань у них.

Однак ще актуальним залишається питання фінансування державою нових підручників для дітей 4-х і 7-х класів. За словами Павла Полянського, сьогоднішні кошти у держбюджеті призначені на видрук підручників для дітей соціально вразливих категорій (Закон України «Про державний бюджет на 2015 рік»). Це близько 87,3 млн гривень, за які підручниками буде забезпечена кожна 9 дитина в четвертому класі та кожна 10 дитина – в сьомому. Для того, щоб решта 91 % четвертокласників і 90 % семикласників отримали підручники, потрібно ще 365,7 млн гривень. Заступник міністра висловив надію, що, з огляду на постійне зростання кількості дітей з категорії малозабезпечених сімей, а також стратегічну важливість освіти в європейському розвитку країни, державі все ж вдасться знайти додаткове фінансування. Зі свого боку, Міністерство для вирішення проблеми подало всі необхідні та аргументовані розрахунки.

Також під час колегії було зазначено про необхідність скасувати постанову Кабінету Міністрів, яка надає право видавцям друкувати підручники тільки на папері українського виробника, оскільки такого паперу в достатній кількості немає, окрім того, він дорожчий та гірший за якістю, ніж папір закордонного виробника. А це, відповідно, може суттєво здешевити вартість підручника.

Колегією МОН було затверджено список підручників для учнів 4-х і 7-х класів, які брали участь в конкурсі для надання грифу Міністерства освіти і науки України. До списку не увійшли три підручники, які отримали «0» голосів, та один підручник, який видавництво самостійно зняло з конкурсу.

Перегляд презентації про підсумки конкурсу підручників для учнів 4-х і 7-х класів.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *