Чи мають значення дизайн та архітектура школи для дітей? Як довкілля впливає на навчання? Програма “Світ знань” відвідала кілька незвичайних класних кімнат у різних куточках світу.

Японія: станьте, діти, станьте в коло!

Ця унікальна овальна будівля –  найбільший в Японії дитячий садочок. Точніше, дитяче селище, в якому граються, навчаються та відпочивають 600 вихованців.

2Автор незвичайної споруди –  архітектор Такахару Тезука. Округла форма, вважає архітектор, відповідає потребі повторювати  дії знову і знову, по колу: так діти пізнають світ. Дах – місце для бігання.

Дитячий садок відомий своїм вільним підходом до розвитку і використанням педагогічних практик Монтессорі. Батьки і вихователі відзначають, що у дитячому  селищі створена унікальна атмосфера, яка і є навчальним методом, що розвиває свободу руху, уяву та спритність.

Іспанія: навчання у зеленому

Чи впливають квіти, дерева, відкритий простір на розвиток пізнавальних механізмів у дітей? Чи можливо поліпшити пам’ять, навчаючись на природі?

Це питання досліджував у своїй роботі доктор Марк Нівенуйсен із Барселони: “У нашому дослідженні взяли участь понад 2,5 тисячі дітей із 36 шкіл Барселони. Ми проводили тести для оцінки їхніх пізнавальних здібностей і пам’яті. Одночасно наш комп’ютер заміряв площу пришкільної  зеленої території, ми складали карту прилеглих парків, де зазвичай граються діти. У підсумку ми отримали дані, довівши залежність між здібностями дітей до пізнання і наявністю навколо них зелені”.

Як функціонує подібний механізм? Марк Нівенуйсен пояснює: “Є кілька теорій. Одна з них базується на тому, що людство 40 тисяч років жило в дикій природі. Це була наша природна сфера перебування, ми змінили їй лише кілька століть тому. Сьогодні ми живемо в бетонних коробках – містах. Наш мозок не сприйнятливий до сірого, важкого матеріалу”. За оцінками фахівців, 90 % населення планети протягом найближчих 20 років житиме в містах. Звідси – необхідність зробити наші міста зеленими, комфортними для життя та навчання.

Данія: прозора гімназія

Як почуваються школярі в навчальному закладі без стін? Одна школа в Копенгагені зважилася на таке архітектурне рішення. Її будівля – це один величезний клас, у якому студенти можуть займатися групами й індивідуально.Фахівці відзначають високу успішність і креативність підлітків, які тут навчаються.

Директор Алан Андерсен пояснює: “Наша гімназія унікальна саме завдяки концепції єдиного простору, а також особливою програмою, в якій величезне місце займають нові технології. Структура будівлі підштовхує вчителя до відходу від традиційної моделі викладання. Він не може тут просто стояти перед класом, зачитуючи інформацію. У такій особливій будівлі і викладання має бути особливим … “

Майстерні і чіткий план навчання (The Dalton School, Нью-Йорк, США)

tk38goaacehctfz7mzsyxa-wideThe Dalton School вважається однією з найдорожчих шкіл світу. Однак, на відміну від багатьох престижних приватних коледжів, у Далтоні  є  власні стандарти освіти. Ключовий – Далтонський план, створений засновницею Хелен Паркхерст. Головна ідея  плану –  дозволити учневі працювати у своєму темпі в зручному для нього місці. Він отримує завдання, які повинен виконати протягом місяця. Замість класних кімнат є  майстерні, лабораторії, кабінети, де учні працють над отриманим завданням і самостійно організовують простір. Викладач також знаходиться в лабораторії, відповідає на запитання дітей або допомагає їм. Нині за таким планом у світі працюють понад  200 шкіл.

Учні самостійно складають свій розклад (Clonlara School, Мічиган, США)

michiganУчні Clonlara School роблять вибір між навчанням у школі і вдома.У 1979 році школа відкрила програму підтримки домашнього навчання. Девіз Clonlara School – «Навчання починається з зацікавленості», бо вивчення предметів тут виходить за рамки кабінету й охоплює різні подорожі та практичні роботи на території. Школу заснували, щоб залучити учнів до організації власного навчання та усвідомлення чіткої мети та цілі. Учні самостійно складають план занять, вдаючись до порад свого наставника і батьків. Зараз 80 % від усього курсу навчання становлять факультативи, які діти теж вибирають самостійно.

 Школа без вчителів, уроків та оцінок (Sudbury Valley, Массачусетс, США)

bezocУ школі Sudbury Valley немає звичних уроків, оцінок і шкільних аудиторій. Школа була заснована в 1968 році з ідеєю, що звичайні школи дають нам значно менше, ніж ми можемо дізнатися самі. У Садбері немає стандартного навчального дня – школа відкривається о 8:30 і закривається о 17:30. При цьому очікується, що учні повинні перебувати на території не менше 5 годин на день. Шкільний персонал (який, до речі, не називають вчителями) існує тут для того, щоб відповідати на запитання, допомагати дітям або просто з ними розмовляти. Уроків у звичному розумінні немає, хоча деякі учні об’єднуються в групи і просять провести урок із певного предмета. Під час навчального дня діти можуть спокійно пересуватися по території і робити все, що вважають за потрібне.

Публікацію адаптовано українською мовою за матеріалами ЗМІ

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *