17 вересня 2015 року в Міністерстві освіти і науки України відбулась конференція, присвячена завершенню проекту Європейського фонду освіти «PRIME: Прогнозування впливу реформ у сфері професійно-технічної освіти».

У заході взяли участь заступник міністра освіти і науки – керівник апарату Олег Дерев’янко, заступник керівника операційного відділу Європейського фонду освіти Ар’єн Вос, директор департаменту професійно-технічної освіти Міністерства В’ячеслав Супрун, представники Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, Європейського фонду освіти, Представництва Європейського Союзу в Україні, Федерації роботодавців України, міжнародні та національні експерти, а також представники департаментів та управлінь освіти і науки обласних державних адміністрацій та м. Києва.

Під час конференції Олег Дерев’янко зазначив, що за результатами проекту PRIME, які отримані в обраних пілотних областях проекту, можна зробити висновок, що найкращим шляхом для розвитку української професійної освіти є приведення її до європейських стандартів.

За словами заступника міністра – керівника апарату, проект закону «Про професійну освіту», що переданий на розгляд до Кабінету Міністрів України, передбачає нові підходи, які дадуть можливість створити систему професійної освіти, що не лише відповідатиме сьогоднішній структурі системи економіки та її потребам, а завдяки новому механізму управління системою освіти дозволить швидко адаптуватися під зміни і потреби в майбутньому.

Заступник керівника операційного відділу Європейського фонду освіти Ар’єн Вос зазначив, що необхідно організувати таку систему професійно-технічної освіти, яка задовольнятиме потреби ринку праці не лише на національному, а й на регіональному та місцевому рівнях. Ар’єн Вос запевнив, що Європейський фонд освіти й надалі стимулюватиме зацікавлені сторони до дискусії та переговорів. «Активними учасниками таких дискусій мають бути органи влади і самі роботодавці на регіональному та на місцевому рівні», – сказав заступник керівника відділу Європейського фонду.

На його думку, завдяки цьому роботодавці отримають можливість впливати на розвиток професійної освіти відповідно до галузевих потреб. «В Україні спостерігається готовність усіх зацікавлених сторін до діалогу щодо розвитку системи освіти, і, зокрема, профтехосвіти», – наголосив Ар’єн Вос.

Водночас представник Європейського фонду освіти наголосив на пріоритетності питання стратегії розвитку політики в освіті. Як зазначив Ар’єн Вос, зараз країни, з якими працює фонд, стали більш самостійними: дедалі менш необхідною для них стає допомога іноземних експертів та донорів, країни вже готові брати на себе відповідальність. Зокрема, відбувалось впровадження в Україні Туринського процесу, що полягає в аналізі політики у галузі професійно-технічної освіти і навчання. «Україна одразу заявила, що хоче сама провести цей аналіз, і ми бачимо, що і якість зібраних даних, і якість самого аналізу поступово покращується», – зазначив Ар’єн Вос.

Як повідомив В’ячеслав Супрун, Міністерство працює над удосконаленням мережі професійно-технічних навчальних закладів. «За останні півроку припинено 9 юридичних осіб ПТНЗ шляхом приєднання до більш потужних закладів, змінено тип і назву ще 4 профтехучилищ», – уточнив директор департаменту професійно-технічної освіти Міністерства.

Директор департаменту професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки В’ячеслав Супрун зазначив, що Міністерством розроблено проект закону «Про професійну освіту», яким визначаються правові, організаційні та фінансові засади функціонування й розвитку системи професійної освіти.

За його словами, цей законопроект передбачає розширення автономії професійних навчальних закладів, створення таких нових типів навчальних закладів, як регіональний центр професійної освіти, професійний коледж, професійний ліцей, центр професійної підготовки. Це дасть змогу переформатувати наявні вузькопрофільні професійно-технічні навчальні заклади на багатопрофільні професійні навчальні заклади, що, відповідно, підвищить гнучкість закладу в підготовці кадрів, відповідно до тенденцій змін на ринку праці. «У потужного навчального закладу є більше можливостей щодо підвищення якості професійної освіти», – наголосив В’ячеслав Супрун.

Також МОН вже створено навчальні заклади нового типу – три професійні коледжі (Київський та Тернопільський професійні коледжі з посиленою військовою та фізичною підготовкою та Львівський професійний коледж готельно-туристичного та ресторанного сервісу), Регіональний центр професійної освіти Луганського національного університету імені Тараса Шевченка та багатопрофільний регіональний центр професійної освіти імені П. Ф. Кривоноса.

Довідково: PRIME – пілотний проект Європейського фонду освіти, головна мета якого – прогнозування впливу реформ у сфері професійної освіти та підготовки робітничих кадрів. Методологія проекту базується на поетапному процесі, що дає змогу провести зіставлення варіантів заходів, спрямованих на визначення проблем, і вирішити, який із них міг би сприяти досягненню таких цілей у найкращий можливий спосіб. Першочерговою метою впровадження методології PRIME в Україні є сприяння державним органам влади в пошуку найкращого плану дій у сфері оптимізації мережі навчальних закладів професійної освіти.

PRIME реалізується в трьох пілотних регіонах – Дніпропетровській, Вінницькій областях та у місті Києві та містить три фази: аналітичну, фазу оцінювання та операційну фазу.

Повідомляє МОН України