На виконання Національного плану дій Президента України з упровадження Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки, для координації дій між центральними органами виконавчої влади, роботодавцями й соціальними партнерами Постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1238 створено міжвідомчу робочу групу з питань розроблення й упровадження державних стандартів ПТО. Фахівці групи підготували методологію розроблення професійних стандартів і концептуальних підходів до створення державних стандартів ПТО нового покоління. Методичні рекомендації з розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу затверджено Наказом МОНмолодьспорту від 26.04.2012 № 522.
Нині діє 75 навчально-практичних центрів, п’ять з них було створено у 2012 році. 50 центрів працюють для підготовки фахівців будівельної галузі, дев’ять – для сфери послуг, вісім – для агропромислового комплексу, п’ять – для промисловості, три – для машинобудівної галузі
– Формування трудового потенціалу, який відповідав би не тільки сучасним вимогам роботодавців, а й міжнародним стандартам, є стратегічним завданням нашої держави і безпосередньо галузі освіти, – впевнений міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник.
Для забезпечення якісної підготовки робітничих кадрів, дотримання єдиних вимог у процесі оновлення змісту професійної освіти в І півріччі 2012 року затверджено 19 державних стандартів з конкретних робітничих професій. А саме: виробник художніх виробів з металу, гірник з ремонту гірничих виробок, електрогазозварник судновий, касир (на підприємстві, в установі, організації); машиніст компресорних установок, приладист (перероблення нафти, нафтопродуктів, газу, сланців, вугілля й обслуговування магістральних трубопроводів), а також водій мототранспортних засобів категорій «А1», «А», «В1» і водій автотранспортних засобів категорій «В», «ВЕ», «С1», «С1Е», «С», «СЕ», «Д1», «Д1Е», «Д», «ДЕ».
Продовжується поповнення інформаційного банку робочих навчальних планів (у тому числі інтегрованих) для підготовки кваліфікованих робітників у ПТНЗ ІІ – ІІІ атестаційних рівнів. Нині є 220 таких планів. Оновлено електронний банк даних типових навчальних планів і програм підготовки кваліфікованих робітників на виробництві, який налічує станом на 01.07.2012 року 388 комплектів.
Відповідно до Закону України «Про професійно-технічну освіту» й вимог Державного стандарту професійно-технічної освіти за професією «Зварник» МОНмолодьспорту разом з Інститутом електрозварювання імені
Є.О. Патона НАН України затвердили Порядок незалежної кваліфікаційної атестації і присвоєння професійно-кваліфікаційного рівня особам, які здобувають професійно-технічну освіту.
Триває співпраця з Федерацією роботодавців України. Нещодавно ця організація визначила десять найдефіцитніших професій для підприємств України. Це – інженери-технологи, конструктори, агрономи, агроінженери, апаратники, механіки, токарі, оператори промислового обладнання, слюсарі, електрогазозварники. Ці запити МОНмолодьспорту врахувало при розподілі державного замовлення на 2012 рік.
На основі цільового підходу й прогнозу потреб ринку праці сформовано обсяги державного замовлення на підготовку робітничих кадрів у ПТНЗ у 2012 році за напрямами економічної діяльності. Обсяги державного замовлення на підготовку фахівців, науково-педагогічних і робітничих кадрів схвалені Постановою Кабінету Міністрів України № 583 від 17 травня 2012 року. Під час роботи над цим нормативним актом максимально враховано пропозиції, що надійшли з регіонів. Цьогоріч уперше окремо доведені показники на підготовку у ПТНЗ робітничих кадрів і молодших спеціалістів. План державного замовлення на підготовку кадрів професійно-технічними навчальними закладами у 2012 році складає більше 193 тис. осіб.
В експериментальних навчальних закладах структури ПТО апробуються нові освітні технології, запроваджуються в навчально-виробничий процес інноваційні продукти, перевіряються результативність і можливості застосування варіативної складової змісту освіти, систем організації навчально-виховного процесу, методів навчання й виховання.
Нещодавно хід цієї експериментальної діяльності проаналізували на нараді за участю директорів навчальних закладів і установ ПТО, на базі яких проводиться дослідно-експериментальна робота всеукраїнського рівня. Також учасники обмінялися практичним досвідом упровадження нових методик підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обговорили особливості взаємодії закладів із соціальними партнерами.
Під головуванням заступника міністра освіти і науки, молоді та спорту Бориса Жебровського відбулася нарада керівників ПТНЗ із питань розвитку навчально-виробничої діяльності й розширення переліку надання освітніх послуг.
Для стимулювання підвищення якості системи ПТО у 2012 році проводиться апробація системи рейтингового оцінювання діяльності професійно-технічних навчальних закладів.
СПІЛЬНІ ЦІЛІ ЗБЛИЖУЮТЬ
Роботодавці зацікавлені брати на роботу кваліфікованих фахівців, здатних якісно виконувати свої обов’язки відразу після завершення навчання. Тому багато роботодавців активно включаються у процес підготовки молодих спеціалістів.
– Така співпраця дає можливість ПТНЗ активно використовувати виробничі потужності підприємств, організовувати виробничу практику, запроваджувати нові технології навчання. Є й такі потенційні роботодавці, що залучаються до придбання чи оновлення обладнання для майстерень. У такий спосіб значно покращується якість підготовки молодих робітників, – зауважує В’ячеслав Супрун.
Налагодження конструктивного, взаємовигідного партнерства між навчальними закладами, роботодавцями й органами влади дає змогу не тільки залучати додаткові ресурси для розвитку системи професійної освіти, а й робити її більш відкритою, ефективною, вчасно реагувати на виклики сьогодення. Хорошим прикладом є співпраця ПТНЗ будівельного спрямування з потужними компаніями-виробниками «Хенкель Баутехнік Україна» і «Кнауф Маркетинг Україна». Навчальні заклади машинобудівної галузі результативно співпрацюють із концерном «Мотор Січ», що в Запорізькій області, й Кременчуцьким колісним заводом на Полтавщині.
Особливої уваги заслуговує досвід Сімферопольського вищого професійного училища ресторанного сервісу й туризму. Тут завдяки співпраці з роботодавцями забезпечується практично стовідсоткове працевлаштування випускників, а училище має значні позабюджетні доходи для зміцнення навчально-матеріальної бази.
Для подальшого врегулювання роботи таких центрів міністерством розроблено й затверджено Положення про навчально-практичні центри (за галузевим спрямуванням) професійно-технічного навчального закладу.
ФОРУМ «ЗОЛОТИХ РУК»
Знаковою подією в освітньому процесі став перший Всеукраїнський форум майстрів виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів.
Адже підготовка сучасного кваліфікованого робітника, який би відповідав потребам ринку праці, майже в першу чергу залежить саме від майстра, що його навчає. У заході взяли участь більш ніж 200 майстрів виробничого навчання з усіх регіонів України, заступники начальників управлінь освіти і науки обласних, міських державних адміністрацій з питань професійно-технічної освіти, а також науковці й представники роботодавців у різних галузях.
– Під час занять формується професійна самостійність учнів, розкривається потенціал кожного, – впевнений директор Департаменту професійно-технічної освіти МОНмолодьспорту В’ячеслав Супрун. – Ніщо не може так дієво вплинути на учнів, як особистий приклад майстра.
Учасники форуму поділилися досвідом співпраці з роботодавцями, впровадження інноваційних технологій у навчально-виробничий процес ПТНЗ, ознайомили учасників форуму із питанням продуктивної діяльності учнів профтехучилищ під час виробничого навчання.
Один із шляхів поповнення когорти майстрів профтехучилищ – прихід фахівців з виробництва. На жаль, небагато з них ідуть таким шляхом. Звісно, це пов’язано з рівнем оплати.
– Однак Постановою Кабінету Міністрів України визначено, що час роботи фахівців на підприємстві зараховується до педагогічного стажу. Цей позитивний крок уряду поліпшив мотивацію фахівців до переходу на роботу в ПТНЗ, – говорить В’ячеслав Васильович.
ФАХОВИЙ КОНКУРС – ШЛЯХ ДО ПРОФЕСІЙНОСТІ
У 2012 році серед учнів ПТНЗ проведено п’ять всеукраїнських конкурсів фахової майстерності. Визначено кращих із таких робітничих професій: продавець продовольчих товарів, агент з організації туризму, слюсар з ремонту автомобілів, пекар, монтажник гіпсокартонних конструкцій. Найкращих результатів досягли представники Автономної Республіки Крим, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Львівської, Полтавської, Рівненської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Чернівецької, Чернігівської областей і міст Києва і Севастополя.
Рішенням колегії Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.05.2012 № 6/7-19 і Наказом міністерства від 27.06.2012 № 750 тридцяти переможцям конкурсів призначено стипендії Президента України.
КОМПЕТЕНТНО
В’ЯЧЕСЛАВ СУПРУН: УДОСКОНАЛЮЄМО НОРМАТИВНУ БАЗУ
Про найважливіші заходи, спрямовані на розвиток галузі ПТО, розповідає директор Департаменту професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту В’ячеслав Супрун.
– Щоб кожен заклад ПТО почав працювати ефективніше, вдосконалити нормативну базу. Для цього розроблено проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення управління професійно-технічною освітою». Враховано й міжнародний досвід, і вітчизняні особливості функціонування системи ПТО. Зауважу, що цей законопроект є результатом широкого громадського обговорення. Адже під час його підготовки ми дослухалися до пропозицій усіх без виключення місцевих органів виконавчої влади й безпосередньо працівників сфери ПТО. Це один із небагатьох законів, який докладно вивчено і підтримано кожною регіональною адміністрацією, кожним головним управлінням освіти всіх 27 регіонів України.
Прийняття цього закону є дуже важливим етапом розвитку галузі профтехосвіти України. Адже це дасть змогу забезпечити оперативність прийняття управлінських рішень у сфері ПТО, зокрема, стосовно фінансового забезпечення. А також підвищить роль місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування й роботодавців щодо визначення напрямів і обсягів підготовки кваліфікованих робітників з урахуванням потреб ринку праці. Цей закон позитивно вплине на розвиток соціального партнерства, консолідацію зусиль центральних і місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, навчальних закладів, роботодавців, науковців, громадських об’єднань. Тільки спільні зусилля дадуть якісний результат: забезпечать ринок праці кваліфікованими робітниками, допоможуть збільшити обсяги фінансування й інвестицій.
Законопроект пройшов експертну оцінку в усіх фахових комітетах Верховної Ради України. 22 травня 2012 року парламентарії ухвалили проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення управління професійно-технічною освітою» в першому читанні.
МОВОЮ ЦИФР
У ПТНЗ НАВЧАЄТЬСЯ ПОНАД 407 ТИСЯЧ УЧНІВ
Сьогодні підготовку робітників для всіх галузей економіки здійснюють 991 професійно-технічний навчальний заклад, у тому числі 870 – підпорядковані безпосередньо МОНмолодьспорту, 75 навчальних центрів при установах виконання покарань, 46 структурних підрозділів вишів і навчальних закладів інших типів за 35 напрямами економічної діяльності.
Загальний контингент у ПТНЗ – понад 407 тисяч осіб. Дві третини учнів одночасно з професією здобувають повну загальну середню освіту; кожний другий за час навчання отримує дві і більше професій, що підвищує мобільність випускників на ринку праці.
Протягом останніх трьох років для галузей економіки у професійно-технічних навчальних закладах підготовлено понад 720 тисяч кваліфікованих робітників. Випуск у 2012 році склав майже 240 тисяч учнів.
Максим КОРОДЕНКО, «Освіта України» 32