26 травня 2016 року в Чернівецькому національному університеті імені Юрія Федьковича в рамках ІІ щорічної науково-практичної конференції «Креативна деструкція: інноваційні практики в академічних дослідженнях і викладанні» відбувся круглий стіл, на якому обговорили реформування системи фінансування вищої освіти в Україні.

Під час зустрічі перший заступник міністра освіти і науки України Інна Совсун презентувала проект розробленого Міністерством нового механізму фінансування вищої освіти.

Інна Совсун зазначила, що сьогодні питання фінансування вищої освіти потребує кардинальних змін. В умовах ринкової економіки, коли приватні компанії становлять більшість на ринку праці, державне замовлення не відповідає запитам суспільства і потребам ринку праці. Останні 25 років усупереч демографічним тенденціям, коли кількість випускників зменшується, в країні спостерігається зростання кількості ВНЗ і студентів. Сьогодні до 80 % випускників потрапляють до університетів. З одного боку, такий стан речей сприяє підвищенню рівня охоплення вищою освітою, з іншого – знижує її якість.

За словами Інни Совсун, нова модель фінансування повинна бути прозорою й ефективною у використанні бюджетних коштів, а також розширювати свободи вищих навчальних закладів самим розпоряджатися грошима.

Як повідомила перший заступник міністра, запропонована МОН модель фінансування вищої освіти складається з чотирьох елементів. Перший ключовий елемент – це базове (блочне) фінансування ВНЗ. Другий – соціальний фонд. Третій – фонд розвитку (фонд капітальних видатків). Четвертий – фонд державної цільової підтримки, де будуть закладені гроші на підтримку тих категорій населення, яким держава надає додаткову підтримку на здобуття вищої освіти.

Відповідно до базового або блочного фінансування, вищий навчальний заклад отримуватиме 80 % гарантованого фінансування від торішніх коштів. Це дасть можливість університету планувати свою роботу на наступний рік. Решта 20 % фінансування будуть розподілені за показниками результативності роботи ВНЗ. Сьогодні за цими показниками пропонується враховувати кількість студентів, які обрали той чи інший університет. Серед інших показників результативності роботи університету перший заступник міністра назвала наукові публікації, науково-дослідну діяльність закладу, рівень інтернаціоналізації, показники працевлаштування випускників, залучення інших джерел фінансування для наукових досліджень.

Як пояснила Інна Совсун, соціальний фонд дасть змогу відокремити фінансування роботи університетів від стипендій. Також треба відділити академічні стипендії, за результатами навчання студентів, від соціальних. «Державою на стипендії в різні роки виділялося 30-40 % від загальних видатків на вищу освіту. Сьогодні ці видатки становлять майже 6 млрд гривень. Звісно, 60 % студентів не можуть мати найкращі показники успішності», – зауважила перший заступник міністра.

Завдання четвертого елемента нової моделі фінансування – фонду розвитку (капітальних видатків) – полягає у спрямуванні коштів на проекти розвитку університету, або на його капітальні інвестиції. Приватні вищі навчальні заклади теж можуть отримувати державне фінансування на студентів із числа найкращих абітурієнтів, якщо вони виявили бажання навчатися в приватному закладі.

«Модель фінансування вищої освіти за публічний кошт», запропоновану першим заступником голови комітету з питань науки і освіти Верховної ради України Олександром Співаковським, представила під час круглого столу експерт Реанімаційного пакета реформ (група «Освіта») Олена Панич.

Метою моделі є мотивація студентів до навчання та одночасне залучення додаткових коштів, адже в основі лежить ідея надання кредитів для навчання. Це вже не нова ідея, вона втілюється в багатьох країнах і передбачає створення спеціальних фондів, які покриватимуть витрати студента на навчання.

Ще один новий механізм фінансування вищої освіти в Україні представив професор кафедри системного аналізу та обчислювальної математики Запорізького національного технічного університету Володимир Бахрушин.

В обговоренні запропонованих моделей фінансування вищої освіти взяли участь учасники конференції, адміністрація Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, провідні науковці ВНЗ, а також представники зацікавленого студентства. Представлені на заході моделі фінансування вищої освіти відкриті до широкого обговорення та пропозицій громадськості, експертів.

За інформацією ЧНУ ім. Юрія Федьковича

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *