У червні цього року в Японії відбулася подія, що залишилася майже непоміченою на тлі новин про скорочення японської економіки. Міністр освіти Хакубун Шимомура надіслав у 86 державних університетів Японії листа, в якому закликав їх зосередитися на галузях знань, що «краще відповідають потребам суспільства», тобто скоротити або й навіть скасувати навчальні програми з гуманітарних і соціальних наук.

Кращі університети країни – Токійський і Кіотський – відмовилися підкорятися постанові, проте видання Times Higher Education повідомляє, що 17 вишів оголосили про закриття гуманітарних програм, а ще дев’ять погодилися їх скоротити; університети не готуватимуть юристів, економістів, політологів, соціологів та інших фахівців-гуманітаріїв.

Це приголомшливе та дуже важливе зміщення в системі освіти, особливо якщо зважати на те, що Японія – третя за розміром економіка планети і країна з традиційно сильною системою освіти. Чим може обернутися така зміна для Японії, пояснює викладач університету Стоуні-Брук, Ной Сміт.

Скасування соціальних наук – це сигнал про зміну економічної політики: країна повертається до індустріальної економіки, і це не дуже добре, зазначає Сміт. Виробництво було драйвером зростання японської економіки в 1960-1970-х, але коли країни багатіють, вони починають більше спиратися на сферу послуг. Фінанси, консалтинг, маркетинг, страхування – всі вони не створюють товарів, зате допомагають більш ефективно організувати виробництво.

Ця ефективність якраз і потрібна Японії з її демографічними проблемами. Сукупна факторна продуктивність у країні суттєво відстала від аналогічного показника американської економіки, і якщо Токіо хоче її підвищити, йому будуть потрібні не тільки інженери, а й менеджери, аналітики, фінансисти, юристи і так далі. Люди, які допоможуть зробити неприбуткові компанії прибутковими і відновити бренд Японії.

Не менш тривожний висновок можна зробити і про політичну систему Японії. На думку автора статті, гоніння на соціальні науки можуть свідчити про рух консервативних японських політиків у бік від ліберальних принципів і свобод.

Зрештою, корективи в системі освіти вказують на збій в роботі політичної системи країни: як заявив викладач університету Канто Гакуін (Йокогама) Такуйя Накаізумі, постанова про скасування гуманітарних програм могла бути складена не самим міністром, а молодшими співробітниками його відомства. До того ж невідомо, чи був текст узгоджений із міністерствами фінансів й економіки. Якщо це дійсно так, і принципові зміни системи освіти стають ініціативою молодших чиновників, суспільство не може розраховувати на відповідальність і прозорість власного уряду.

Джерело: republic.ru

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *