«Сучасна школа – середовище для формування ключових компетентностей учнів» – саме таку назву мав круглий стіл у рамках щорічної виставки «Інноватика в освіті», на якому освітяни Луганщини презентували свій досвід. Особливу увагу вони приділили інтенсифікації процесу навчання англійської мови.

Модерувала захід директор Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Ірина Цимбал, яка у вступному слові зауважила, що більшість освітян уже ознайомилися з проектом Концепції нової української школи і розуміють, наскільки актуально формувати компетентності. Чимало освітніх закладів Луганщини вже мають певний досвід.

При цьому директор визнає: в роботі щодо формування компетентностей ще чимало білих плям. Наприклад, колектив ОІППО цікавить і такий аспект, як критерії вимірювання сформованості компетентності в різному віці, засобами різних предметів тощо.

 Методичний парк і нестандартні збори

В.о. директора Білокуракинської ЗОШ №1 Луганської області Олена Вашура розповіла, що ключовими аспектами інновацій у цьому закладі є методична робота, виховна діяльність і партнерство з батьками.

Методична робота тут реалізується за допомогою методичного парку, завдання якого – підвищення професіоналізму, впровадження інновацій, розвиток творчої креативності вчителя. Впровадження педагогічних технологій, поєднання теоретичних і практичних умінь відбувається під час  проведення предметних тижнів, майстер-класів, декад педагогічної майстерності, тижнів молодого вчителя, творчих портретів учителів, родинних студій, педагогічних галерей, педагогічних відеосалонів, ярмарків досягнень.

Запорукою успіху нової української школи є партнерство з громадами, батьками і підтримка з їхнього боку, – переконана Олена Вашура.

У нашому закладі розроблено і впроваджується система проведення нестандартних батьківських зборів у форматі родинних студій, що мають на меті розширити коло тем для обговорення, привернути більшу увагу батьків до школи і підвищити потенціал батьківського виховання, – розповідає в.о. директора. Часто ставиться питання – чому мами й тата, особливо учнів середніх і старших класів, здебільшого неактивно відвідують батьківські збори? Ми вирішили, що батькам просто повинно бути цікаво.

 Центр порозуміння

Проект «Створення шкільного центру порозуміння «Ти не один» презентувала заступник директора з навчально-виховної роботи ЗОШ №6 міста Сєверодонецька Світлана Демчук. Цільовими групами, на які спрямовані результати проекту, є учні школи, їхні батьки, працівники школи та громадськість мікрорайону (зокрема, внутрішньо переміщених осіб – 15% від загальної кількості мешканців).

Відповідно до завдань проекту: у школі створений мультимедійний кабінет, на базі якого відбуваються навчання, консультації, медіаційні зустрічі, тренінги, примирливі зустрічі для учасників навчально-виховного процесу та громади. У навчально-виховний процес упроваджуються уроки добросусідства, курсу «Кроки до порозуміння» і методики «Кола друзів».

«Цій організаційній роботі передувала велика праця, передусім із педагогами, – прокоментувала цей досвід Ірина Цимбал. – Потрібні були розуміння вчителів і мотивація до цієї діяльності».

 Модульне навчання

Директор Лисичанської ЗОШ №12 Наталія Ростовська поділилася досвідом запровадження модульного навчання у школі як засобу формування особистості компетентного школяра. До речі, заклад має статус експериментального майданчика регіонального рівня.

Вона розповіла, що під час опитування вчителі школи зазначили, що для компетентнісного навчання якнайкраще підходять пошуково-евристичні методи. Але ж кожен педагог знає – для того, щоб їх використовувати, треба дотримуватися «законів жанру». «А коли це все робити, якщо урок стандартний – 45 хвилин і улюбленим є комбінований урок», – ставить риторичне запитання директор.

Отже, у ЗНЗ ухвалили рішення запроваджувати систему модульного навчання, тому і розпочали дослідно-експериментальну роботу з цієї теми.

«У нас у школі змінився розклад. Розклад дзвоників для всієї школи став збалансованішим, – розповіла Наталія Ростовська. – З’явились уроки по 30 хвилин. Вивільнився час на заняття за інтересами. Адміністрація школи склала програму для підвищення рівня професійної компетентності педагогів, передбачила цикл педрад майстер-класів для вчителів. Змінилося і календарно-тематичне планування».

 Англійська – по-новому

Методист кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Олена Нікітченко під час виступу зауважила, що ОІППО намагається створювати умови для свободи творчості і професійного розвитку вчителів. Основну увагу методист зосередила на проектах для вчителів іноземної. У 2015 році інститут приєднався до проекту Британської Ради і МОН, результатом якого стали програма і курс «Післядипломна педагогічна освіта вчителів іноземних мов».

Уже другий рік поспіль учителі області беруть активну участь у проекті Twinning Plus, який дає можливість вивчати англійську мову не тільки за допомогою підручників, а й під час спілкування з носіями мови.

Олена Нікітченко також нагадала, що цього року 116 шкіл у містах і селах Луганщини – третина від загальної кількості – перетворилися на мовні табори.

Ще один цікавий проект – «Змінимо країну разом». З ініціативи голови ОДА в його рамках по 25 педагогів Луганської області на місяць поїхали ділитися досвідом і працювати з дітьми до шкіл Львівської і Тернопільської областей. Серед них і 13 учителів англійської.

Одна з таких – учитель англійської мови Біловодської ЗОШ Луганської області Вікторія Кравцова. Проте цього разу вона розповідала про інноваційні підходи до вивчення англійської у власній школі.

Зокрема, великої популярності в закладі набули такі форми роботи, як E-learning і адаптивне навчання. Перша – система вивчення англійської мови засобами інформаційних та електронних технологій, засобами інтернету і мультимедіа; за другої – комп’ютер використовується  як інтерактивний навчальний пристрій.

Паралель, яку ми можемо провести до адаптивного навчання, –застосування мультисенсорного методу, використання якого у викладанні англійської дає змогу відійти від традиційних форм навчання й підвищити особистісно орієнтоване навчання учнів, а також подолати монотонність заняття при формуванні мовленнєвої та комунікативної компетенції учнів, – зауважила Вікторія Кравцова.

У Біловодській ЗОШ також набуває дедалі більшої популярності метод проектів. Наприклад, навчальний телекомунікаційний проект – це спільна навчально-пізнавальна творча або ігрова діяльність учнів-партнерів, організована на основі комп’ютерної телекомунікації, яка має спільну мету і спрямована на досягнення спільного результату.

Креативні форми роботи застосовує і шкільний клуб англійської мови, як-от: інсценування англійською, святкування англомовних свят, складання віршів та діалогів, перегляд фільмів тощо.

 Скрайб-презентації

Проектну методику, яка руйнує шкільну рутину, активно застосовують під час вивчення англійської і у ЗОШ №21 міста Попасної.

У згуртованих командах діти навчаються розв’язувати проблемні питання, починаючи з пошуку джерела інформації, досліджуючи питання і шукаючи рішення, і при цьому виховуючи в собі відповідальність за команду, – розповідає директор закладу Марина Устенко.

Сьогодні у школі працюють над технічним обладнанням кабінету англійської мови. Вдосконалення передбачає організацію відеоконференцій з англомовними волонтерами, з якими школа співпрацювала у рамках проекту GoCamp-2016, та однолітками з англомовних шкіл світу.

Для вдосконалення навичок письма мовний клуб школи знайомить учнів з безкоштовними сайтами мережі інтернет, які є базами самостійного письмового спілкування.

Узагалі організація роботи мовного клубу в школі дає змогу відійти від традиційних форм навчання, оптимізувати засвоєння мовних і граматичних структур, подолати монотонність заняття під час формування мовленнєвої та комунікативної компетенції учнів і закріпити й поглибити знання, – зауважила Марина Устенко.

Учитель англійської мови ЗОШ №16 міста Сєверодонецька Надія Коробченко (до речі, переможець обласного етапу конкурсу «Вчитель року») під час круглого столу розповідала про роботу учнів з інтерактивними онлайн-середовищами. Творчий педагог застосовує у своїй роботі скрайб-презентації, освітні інтернет-ресурси і мобільні додатки.

Зокрема, один з її «коників» – скрайбинг – це новітня техніка презентації (від англійського scribe – накидати ескізи або малюнки), яка передбачає, що мовлення людини «на льоту» ілюструється малюнками фломастером на білій дошці або аркуші паперу. Як зауважує педагог, виходить ніби «ефект паралельного слідування», коли ми чуємо і бачимо приблизно одне і те саме, при цьому графічний ряд фіксується на ключових моментах. Отже, головне в понятті скрайбингу – візуалізація інформації.

При цьому скрайбінг може бути не лише «ручним», а й комп’ютерним. Наприклад, Надія Нікітченко для створення презентацій використовує програму «Відеоскраб» і відповідні онлайн-сервіси.

В ідеалі, дивлячись на скрайб-малюнки, учень повинен відтворити в пам’яті почуту розповідь, – наголошує Надія Коробченко. Скрайбинг можна використовувати на будь-якому етапі уроку – для пояснення нового матеріалу та перевірки засвоєного, під час проведення мозкового штурму та з метою рефлексії.

Розбудова нової української школи – це наше спільне завдання, причому не тільки адміністрації шкіл, – резюмувала обговорення Ірина Цимбал. – Ми впевнені, що саме вчитель є ініціатором і провідником освітніх реформ.

 Дмитро Шулікін, газета «Освіта України»

Фото Вікторії КРАВЦОВОЇ