Діти-переселенці, діти, які навчаються в «сірій зоні» поруч із лінією зіткнення, та діти воїнів АТО – три уразливі групи, що конче потребують отримання психосоціальної допомоги в школах. Про це зазначила Лілія Гриневич під час прес-конференції, що проходила 2 лютого в приміщенні Національного університету «Києво-Могилянська академія».

На заході підбивали підсумки проекту «Комплексна психосоціальна допомога дітям, підліткам та родинам, які постраждали внаслідок конфлікту в Україні». Лілія Гриневич зауважила, що в межах проекту було розроблено курс для підвищення кваліфікації вчителів «Психосоціальна допомога для розвитку стійкості до стресу в дітей».

«У цьому проекті нам потрібні були результати, які ми зможемо застосовувати для системної роботи з дітьми, які постраждали внаслідок російської агресії. І цей курс – саме таке системне рішення. Адже його зможуть читати в інститутах післядипломної освіти по всій Україні. Проблема є, за нинішньої ситуації кількість таких дітей може збільшуватися. Саме тому цей курс має пройти кожен український вчитель», – пояснила міністр.

Вона наголосила, що також у рамках проекту 22 викладачі з інститутів післядипломної освіти з 20 областей України пройшли тренінг із викладання розробленого курсу.

«Ми зараз маємо кілька дуже уразливих груп дітей, яким необхідно надавати психосоціальну допомогу. Зокрема, це діти-переселенці. Актуальна статистика свідчить, що нині кількість дітей-переселенців, які навчаються в дошкільних навчальних закладах, становить 64 тис. 289 осіб, а в загальноосвітніх навчальних закладах – 47 тис. 455 осіб. Це одна велика група переміщених дітей, які пережили стрес, коли їм довелося втікати від війни й адаптовуватися в новому оточенні», – повідомила міністр.

Інша вкрай уразлива група дітей, за словами Лілії Гриневич, – це школярі, які навчаються у «сірій зоні», поблизу лінії розмежування. Сьогодні в Донецькій області в цій зоні знаходиться 107 навчальних закладів, у яких навчаються близько 9,5 тис. дітей, у Луганській області – близько 3 тис. дітей у 26 школах.

«Коли ми підняли статистику звернень до шкільних психологів і соціальних працівників, то виокремили ще одну вразливу групу – це діти із родин воїнів АТО. Якщо дивитися на частоту звернень до психологів, то у 2015 році переважала група дітей переселенців, а зараз превалює група дітей бійців АТО», – наголосила міністр.

Джованна Барберіс, голова Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, зазначила, що в значній мірі успішність проекту залежала від продуктивної співпраці усіх сторін – МОН, ЮНІСЕФ і Києво-Могилянської академії.

Вона розповіла, що проект проходив у п’яти областях: Донецькій, Луганській, Харківській, Дніпропетровській і Запорізькій. Контрольні вимірювання свідчать, що проведені тренінги мали високу результативність. Так, у класах, де вчителі пройшли тренінги в рамках проекту, за рік кількість дітей, які мають «деякі проблеми» у стосунках з однолітками, скоротилася з 25% до 9%, а кількість школярів, які мають «значні проблеми» у стосунках, – з 10% до 3%.

Сергій Богданов, керівник Центру психічного здоров’я та психосоціального супроводу НаУКМА додав, що завдяки роботі проекту з переміщеними дітьми, зокрема через шкільних психологів, вдалося зменшити їхній психосоціальний стрес у 4 рази.

У тренінгах з основ емоційного спілкування, створення довірливого класного середовища взяли участь 3842 вчителі загальноосвітніх навчальних закладів, 465 практичних психологів і 112 соціальних працівників. Комплексна програма психосоціальної допомоги, яку розробили експерти НаУКМА, передбачає допомогу дитині на рівні родини, громади, психологічного консультування та спеціалізованої психотерапевтичної допомоги.

Загалом близько 250 000 дітей і батьків на сході України отримали психосоціальну підтримку за сприяння ЮНІСЕФ. Національний університет «Києво-Могилянська академія» разом із ЮНІСЕФ підготували понад 4000 фахівців для надання психосоціальної допомоги дітям та сім’ям, ураженим конфліктом.

За інформацією МОН України

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу