З добрих традицій археологів Запорізького національного університету – щорічна практика його викладачів і студентів. Проте щороку вона набуває невтішних прогнозів: на жаль, дослідникам залишається все менше часу, адже води Каховки руйнують гору. За останні 30 років у водосховищі зникли близько 400 метрів берегу. Упродовж щонайменше вісьмох тисячоліть Мамай-гора, розташована на території Запорізької області, була центром тяжіння племен і народів. Нині для порятунку її унікальних артефактів об’єдналися сотні людей.

«Мамай-гора наче зафіксувала у собі усі народи, усі племена, які проходили, кочували півднем України”, – розповідає керівник археологічної експедиції, вчений Запорізького національного університету Геннадій Тощев. Археолог бере участь у розкопках 50 років, на Мамай-горі – з першого дня, тобто нинішній сезон для Тощева – 31-й. “Унікальність Мамай-гори насамперед полягає у щільності поховань та їхній безперервності. Тут ми можемо досліджувати не лише історію, соціально-економічний уклад окремих народів і племен, але й те, як вони змінювали один одного, впливали, співіснували”, – додає науковець ЗНУ, дружина пана Геннадія, Світлана Андрух. Для дослідниці це теж 31-ші розкопки на Мамай-горі: виїжджаючи сюди, вона майже не повертається у місто впродовж археологічного сезону.

Дослідження археологів ЗНУ  дарують вченим нові унікальні артефакти - rozkopky arheologiv ZNU 2

Мамай-гора продовжує відкривати нам свої таємниці і підтверджувати реноме унікальної археологічної пам’ятки. Днями тут виявили поховальний комплекс, який спеціалісти віднесли до умновного “половецького” періоду. Серед інвентарю – фрагмент бронзового дзеркальця з циркульним орнаментом, а також неідентифікований виріб із дроту. І, найцікавіше, знайдено дуже рідкісний артефакт – берестяну бокку. Це специфічний головний убір знатних жінок, що складався з декількох частин. Доповненням до бокки був капелюшок, що фіксував її на голові. Жіночі головні убори з конусоподібною берестяною основою добре відомі в золотоординській археології. На всій території України було знайдено лишень 5 подібних знахідок – всі на Лівобережжі (Полтавщина, Дніпровщина, Запоріжжя – 3 шт.), 2 з них на Мамай-горі. Тепер Мамай-гора подарувала нам і третю унікальну бокку! Знахідка допоможе історикам, що спеціалізуються на середньовіччі, у відтворені подій, що відбувалися на наших землях.

Дослідження археологів ЗНУ  дарують вченим нові унікальні артефакти - toshhev j andruh

Для довідки

До 1994 року дослідження на горі фінансувалися Спілкою охорони пам’яток історії та культури. Завдяки цьому експедиції були забезпечені спецтехнікою, досліджувана площа сягала у сезон 8000 кв.м. Із припиненням фінансування археологи працювали тут лише вручну: темпи уповільнилися вдесятеро. Зважаючи на те, що досліджено лише 25% пам’ятки, а гора поступово руйнується, Україна і світ в цілому можуть назавжди втратити величезний пласт своєї історії. Саме тому виник проект із залучення коштів населення. Він набув рис класичного краундфандингу, тобто громадського фінансування. У Facebook з’явився хештег #MyМамай. Охочим долучитися до фінансування пропонується придбати сувеніри: магніти з Мамай-горою, футболки та худі “MyМамай”, а ще сертифікат інвестора досліджень, подорож на гору.

Прес-служба ЗНУ