Вам знайома ситуація,  коли дитина не хоче прокидатись і йти до школи? Чи коли школяр капризує і все робить наперекір, виводячи з рівноваги і батьків, і вчителів? Або навпаки – вчителі говорять, що дитина млява і майже засинає на уроках? Якщо ви відповіли “так” хоча б на одне питання – обов’язково прочитайте поради експерта, як правильно налаштуватись на робочий ритм, щоби уникнути таких ситуацій у новому навчальному році.

 

У навчальний рік без стресу: поради батькам - %D0%BF%D0%B8%D1%85%D1%96%D0%B0%D1%82%D1%80

Як увійти в навчальний рік без стресу для дитини та батьків – радить Вікторія Горбунова, психотерапевт, доктор психологічних наук, авторка книжок з виховання – «Виховання без травмування або Навіщо дітям дорослі?», «Виховання без нервування. Як упоратися з упертюхами, ледарями, плаксіями, розбишаками, крикунами та хитрунами».

 

1. ПОСТУПОВО ВІДНОВЛЮЙТЕ ШКІЛЬНИЙ РОЗПОРЯДОК ДНЯ

Щоби уникнути стресу у вересні, важливо почати відновлювати звичний для школи режим і темп ще у серпні. Це стосується як наближення до “шкільного” режиму сну, так і поступового введення “домашніх завдань”.

“Важливо не робити цього зненацька, а покроково домовлятись з дітьми про вкладання-прокидання та тренування мозку. Щодо завдань, то що б ви не запропонували робити, переконайтесь в двох речах: дитині має бути цікаво (для цього є насправді добрі книжки, в яких інформація подається захопливо, з загадками та експериментами); всі завдання мають робитися в ресурсному стані та за попередньої домовленості про час (власне, це має працювати і протягом року)”, – говорить психотерапевт Вікторія Горбунова.

Дуже важливо не примушувати дитину до занять, особливо, якщо вона втомлена після активного дня, у поганому настрої або має інші плани (а ви не домовлялися попередньо про заняття). Спробуйте організувати усе так, щоб до часу занять настрій у дитини був добрим (залежить від того, що відбувалось чи робилось напередодні), а після навчання також заплануйте щось цікаве і бажано активне (від велопрогулянки до спільного приготування та поїдання смаколиків).

Дбайте, щоби дитина спала достатньо. Науковці довели, що регулярний режим сну у ранньому дитинстві пов’язаний з когнітивною діяльністю та може позитивно впливати на здоров’я протягом усього життя.

 

2. СТВОРІТЬ КНИГУ СПОГАДІВ І СФОРМУЙТЕ СПИСОК ЦІЛЕЙ НА НАСТУПНИЙ РІК

Доброю передшкільною традицією є створення своєрідної книжки спогадів. Зараз це може бути і презентація з відео та фото всього, що відбувалося влітку, і мікроблоги, і просто альбоми в інстаграмі.

Згідно з дослідженням, сімейні ритуали забезпечують створення певного режиму, що допомагає направляти поведінку дитини та покращувати емоційний клімат в сім’ї, що сприяє ефективному ранньому розвитку дитини, зокрема збагаченню словникового запасу, емоційному розвитку, формуванню соціальних та академічних навичок.

Крім того, дітям подобаються своєрідні “новорічні резолюції”, коли вони перед навчальним роком складають для себе перелік обіцянок (цілей, планів), яких хочуть дотриматись, та домовляються з батьками про винагороди – в разі, якщо цілей вдасться досягти.

“Ставтесь до таких резолюцій доброзичливо та з гумором, бо це не є “купівля” гарних оцінок чи поведінки, а швидше своєрідний виклик, щоб випробувати себе”, – радить психотерапевт Вікторія Горбунова.

3. ПОДБАЙТЕ ПРО ПОЗИТИВНЕ НАЛАШТУВАННЯ

Позитивне налаштування – це одне із найважливіших і, ймовірно, найскладніших завдань. Щоби сформувати позитивні асоціації з новим навчальним роком, важливо говорити з дітьми про початок навчання та усіляко демонструвати своє позитивне ставлення.

“Зауважуйте та обговорюйте з дітьми, що доброго є в новому початку – а це і зустріч з друзями, і нові цікаві знання (і тут йдеться не лише про школу, а й про позашкільні гуртки), і дорослішання (зв’яжіть зі стартом занять не лише нові обов’язки, а й права та бонуси, наприклад збільшення кишенькових грошей, можливість самому добиратись до школи чи право на участь в якихось сімейних рішеннях)”, – говорить Вікторія Горбунова.

Спробуйте зробити так, щоб усі покупки до школи – від ручок до одягу – були дитині до вподоби. Справа тут не у бюджеті, а у тому, як ці речі обираються, обігруються та якими історіями обростають.

Інформує прес-служба МОЗ

 

4 коментар до “У навчальний рік без стресу: поради батькам”
  1. Школа змінила, та й змінює свій вектор навчання, та й зрештою виховання, а суспільна та індивідуальна свідомість помінялася: те, що раніше називалося західною масовою культурою, у порівнянні із радянською школою: в піснях молодих, – тепер стало звичним явищем, нормою, і в манері, розмові, одязі тощо…

  2. Якщо в класі є від 10 до 35-ти учнів: то вчитель повинен слідкувати – за мисленням, пам’яттю, сприймання, увагою – тобто за 200 – 500 психологічних характеристик – кожного 45-ти хвилинного уроку: в ідеалі – це дуже важко! Майже неможливо! Та й у здібностях, талантам кожного учня – учитель для якогось учня, на жаль, – але це буває: може вчитель помилитися!

  3. Закони активності в навчальній діяльності

    Визначаємося із провідною, основною системою координат – в навчальній та виховній діяльності в школі – є учень, школяр (учениця, школярка): він – є центрі нашої уваги, – як об’єкт навчання: який повинен стати – суб’єктом, – тобто в нових умовах нової школи – повинен бути свідомим щодо себе, свідомим щодо оточуючого середовища, суспільства і нашої держави Україна, – інших держав, – де йому, можливо, – прийдеться потенційно – бути!
    Учень – це маленька, або доросліша дитина: 6 – 17-ти років,або як я вважаю – до 13-14-ти років: як така дитина робить достатньо великі, – або просто – великі успіхи: то вже – ця її діяльність, – звичайно – завдяки системній праці – вчитель-підручники-батьки-уроки-позаурочні заходи – то вже ця діяльність у школі – може легше вивчатися – вчителями, психологами, батьками, класними керівниками та класоводами,- як адміністрацією школи – директорами, легше – ця діяльність може вивчатися, легше виявлятися, – і тому: за припущеннями –
    1) дитина є тому дитина: тому що ця дитина – робить гігантські успіхи, – свої маленькі та великі відкриття: дитина – деяка розуміє: що її друга матір – школа; класоводами та вчителі – її другі батьки!
    2) світ – для талановитої дитини, – а тим більше – для геніальної, – і це науово-психологічно – доведено (учасники та призери – обласних,Всеукраїнських та міжнародних олімпіад: по предметах шкільних!) – світ для неї, такої дитини – такий цікавий!
    3) дитина, – особливо це стосується – молодших учнів: така дитина – душею чиста: просто ангел!!!
    4) всі характеристики – духу і душі (сприймання, увага, пам’ять, мислення, – розвиваються: особливо – в перші роки життя, говорять спеціалісти, – розвиваються вони і в школі, і – в інститутах та університетах, – думаю – йде цей розвиток – і в дорослої людини, – в любому, будь-якому віці!
    5) Треба – правил но організувати заняття: доведено – особливо в молодших школярів та дитячого садочку – та й дорослий, – не тільки дитина: всі люди – потребують руху – фізкультури та спорту, танців!
    6) Крім, звичайно, тіла – крім фізичного розвитку, – який розвивається на уроках фізкультури – розвиток потрібен і – психологічний, психічний розвиток! Цей розвиток – в першу чергу розвивається: на уроках математики, фізики, хімії тощо!
    7) Школа, педагогіка, освіта та наука: Це – Розумне! Добре! Вічне!
    8) освіта та наука – зараз в світі та й в нас, думаю, – є добре розвинуті, – тому –
    9) Нам це вказує – що такі мають добре розвинуті – учні, – такі – мають бути – і вчителі!
    10) Маленький громадянин теперішньої України – здатний набагато! Володимир Вернадський, український відомий природодослідник, автор поняття – про біосферуі- довів – розвиток розвиток суспільства – завжди йде вперед, – а ніколи не йде назад! Кращі учні – і за радянської школи – були також на прекрасному та – пристойному рівнях!
    11) Саме тому – хоч діти є психологічно й фізично – різні, – по-різному – ми можемо до них ставитися: так буває, – на жаль, – по різному – ми можемо оцінювати їх можливості – до навчання: але – якщо дитина найкраще – перевершує свої попередні успіхи: то – це дуже добре!!!
    12) Всесвіт – це організм, а люди, – дитина – це, – ніби – клітинка в школі!
    13) Ми – можемо: помилки також – на жаль, бувають: неправильно знати все – про дитину, про – конкретного школяра! Помилки – на жаль, можуть у школі у вчителя – трапитися! Це – щодо оцінювання здібностей – конкретного учня чи учениці! Вчитель – в прогнозах може помилитися! У тому – коли певний метод, система методична – принесе певний високий рівень розвитку в учня чи учнів!
    14) якщо дитина пасивна тобто – “мовчить, як – риба”, не вчить – то ми про нього – нічого не знаємо! Як – його розрізати? Не кожен вчитель – це зможе, – якщо, взагалі – можна чогось вищого навчити – такого учня!
    15) тому – учень активний – знаємо про нього, пасивний – важче його чогось більшого навчити, – важче дізнатися – а вдруге: він в майбутньому – стане професором чи винахідникам! Такі – випадки були: пізнього розвитку в усміхається!
    16) Потрібно – цемкнтувати вміння в учнів: ЗУНи (знання-уміння-навички) – повинні мати міцну базу, – учень має мати кожен – базової освіті – поставлений, на мою думку – на міцному фундаменті! А не – як на піску, – або як флюгери переконання його та знання – хитаються!
    17) свідомість, та деяка не дуже жорстка дисципліна – також повинна бути у школі!
    18) потрібно – щоб дітей – щось здивувало, – щоб у дітей – викликало кмітливість: “А що тебе зацікавило?”, – як казав один досвідчений вчитель в минулому нашої школи!
    19) вчитель має – перед собою – від 10- до 30- а то й більше дітей: повинен слідкувати за 10-тьма характеристиками у дитини: Мислення, Пам’ять, Сприймання і так дальше – тобто за 45 хвилин уроку – він, в середньому у 25-ти дітей: повинен – слідкувати, – на рівні із шкільним психологом – на 20- 500 психологічних характеристик – день-в-день! Як сказала – одна вчителька-методист: це – дуже серйозно та – дуже складно!
    Я – це говорю – в ідеалі
    20) Можна – спочатку вчити – найбільш невстигаючого учня: ну – такого невстигаючого – що аж за край! Це – витратитися дуже багато часу – але тоді: це всіх – дисциплінує – і тоді знатимуть у класі – всі! Всі діти! Особливо – його товариші, хлопці! Та і дівчатам-школяркам – це буде встидно не знати!Одного- це перевірено!

    Хочеться успіхів!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *