У зв’язку з запровадженням загальнонаціонального карантину з березня по квітень 2020 року команда Центру інноваційної освіти «Про.Світ» провела дослідження стану реалізації дистанційного навчання в Україні.

У дослідженні взяло участь 5410 респондентів з 24 областей. Анкету для опитування було розіслано в освітянські спільноти соціальної мережі Facebook та надіслано на електронні адреси шкіл з 14 областей України. Респонденти анонімно відповіли на 43 питання, які було розділено на 5 ключових блоків:


1. ЗАГАЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
2. КОМАНДНА ВЗАЄМОДІЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
3. ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ
4. СТРАТЕГІЯ ТА ПОДАЛЬШІ КРОКИ
5. ПІДСУМКИ

 

Додатково до дослідження через анкети, ми провели глибинні інтерв’ю з 29 директорами шкіл з різних областей та територіальних одиниць (великі міста, маленькі
міста, ОТГ) України. Директори відповідали на 4 запитання

• Які 3 професійні виклики ви бачите для себе під час пандемії?
• Як Ви працюєте з викликами (історії успіху)?
• Які можливості ви бачите для себе та своєї школи в ситуації пандемії?
• Яких знання/навички Вам зараз стали б у нагоді?

Найбільша кількість відповідей надійшла від вчителів — 4053 респондентів.
До опитування долучились представники адміністрації школи — 1135 директорів та заступників. Понад 2000 опитаних працюють у загальноосвітніх школах. 1213 учасників дослідження є працівниками опорних шкіл, а 1123 — працюють в навчальних закладах з поглибленим вивченням окремих предметів.

Чи працює дистанційна освіта в Україні? Дослідження. - o

Чи працює дистанційна освіта в Україні? Дослідження. - t

71,6 % опитаних засвідчили, що навчання у їхньому закладі освіти здійснюється в онлайн режимі, а педагоги працюють виключно з дому. 20,3% опитаних періодично відвідують школу відповідно до сформованого графіку чергування. 0,4% опитаних щоденно відвідує навчальний заклад через вимогу керівництва.

Чи працює дистанційна освіта в Україні? Дослідження. - d

Аналізуючи умови доступу до техніки серед опитаних, ми отримали наступні результати:
• менше 1% опитаних не мають доступу до жодного типу Інтернет-зв’язку в домашніх умовах;
• 5,5% опитаних не мають доступу до провідного типу Інтернет-зв’язку в домашніх умовах;
• всього 9 респондентів вказали, що не мають доступу до жодного виду техніки;
• 46% опитаних мають домашній персональний комп’ютер чи ноутбук у персональному доступі, 54% — розділяють доступ до вказаних гаджетів разом з родиною;
• 34% опитаних мають вдома планшет у персональному доступі, 66% — розділяють доступ до гаджета разом з родиною;
• 73% опитаних мають персональний смартфон, 27% — розділяють доступ до смартфона з родиною.

Що стосується найпоширеніших програм та додатків, які респонденти використовують для роботи з учнями в онлайн режимі, то 92% опитаних надають перевагу Viber й комбінують використання цієї програми з іншими ресурсами.

Чи працює дистанційна освіта в Україні? Дослідження. - v

Понад 33% опитаних потребують від 30 хв до одної години на день для виконання всіх типів активностей, пов’язаних з навчальним процесом. 40% респондентів витрачають від 15 до 30 хвилин на комунікацію з батьками. Найбільш часозатратним заняттям за даними опитування є підготовка до уроку.

72% опитаних вчителів указали, що при виникненні запитань щодо реалізації дистанційного навчання, вони звернуться за відповіддю до керівника навчального закладу чи особи, що тримає руку на пульсі. Наступним популярним джерелом відповідей на запитання вчителів є сайт МОН. 45% опитаних вказали, що крім звернення до керівника, вони також пробують знайти відповідь на сайті Міністерства, а 43% паралельно спитають відповіді в колег.

Найбільш частою проблемою в реалізації дистанційного навчання, за даними всіх респондентів, є те, що не всі учні виходять на зв’язок (роблять домашні завдання, беруть участь в онлайн-уроках тощо). Таку відповідь надали близько 73% опитаних. Майже 50% опитаних зазначили, що проблемою також є відсутність попереднього досвіду реалізації дистанційного навчання. 14,4% вказали, що проблемою є відсутність потрібної техніки вдома. 5% зауважили, що проблемою є відсутність потрібної техніки у школі. 2,3% вказують, що проблема полягає у відсутності необхідної техніки в учнів. Понад 1% опитаних
стверджують, що не мають жодних проблем в процесі реалізації дистанційного навчання.

Чи працює дистанційна освіта в Україні? Дослідження. - p

Попри визначені в попередньому питанні проблеми та складнощі, близько 70% опитаних стверджують, що реалізація дистанційного навчання загалом не є складною для них. Можемо припустити, що відповідь на дане питання показує їх індивідуальне сприйняття власних можливостей та якості роботи. Не дивлячись на всі проблеми, більшість з опитаних вважає, що особисто вони справляються з власною роллю.

49% респондентів загалом негативно ставляться до продовження навчального року влітку, з яких 14% налаштовані різко негативно. 25% опитаних готові до навчання влітку. 26% опитаних не визначились з відповіддю на дане питання.

44% опитаних керуються у своїй роботі вимогами керівника закладу, 33% — графіком чергування, який було визначено відповідно до наказу керівника закладу освіти.

Про: ОРГАНІЗАЦІЙНУ КУЛЬТУРУ ТА КОМУНІКАЦІЇ В ШКОЛІ;
ЗНАЧЕННЯ РОЗМІРУ ТА РОЗТАШУВАННЯ ШКОЛИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ; ВИСНОВКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ – можна дізнатись з повного тексту дослідження.

ГО «Про.Світ»

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *