2 17118
Як школи готуються до початку навчання 15 Липня, 2020 Педагогічна Преса

Адаптація освітнього процесу відповідно до вимог Регламенту
відновлення освітнього процесу в закладах освіти міста Києва та режиму їх роботи після зняття карантинних обмежень.

Епідемія COVID-19 створила для системи освіти ряд випробувань, і дистанційний формат навчання з березня по травень – не остання сходинка до подолання нових викликів часу.

Регламент роботи від 21 травня 2020 року зобов’язує заклади освіти адаптуватися до нових умов не лише дистанційного формату роботи, а і очного.

Потенційно єдиним варіантом адаптації до цих вимог є перехід більшості шкіл до двозмінності, що не є позитивним фактором. На жаль, робота в дві зміни створює подвійну напругу на вчителя, що є неприпустимим в умовах карантину, і не тільки, саме з точки зору фізичного та психічного здоров’я педагога, вже не кажучи про оплату за подвійне навантаження. Робота в дві зміни унеможливлює адекватне функціонування адміністрації, яка має бути на робочому місці близько чотирнадцяти годин, створює небезпечні умови повернення додому після двадцятої години, особливо в зимовий час, не тільки учнів та учениць, а і педагогів. Подібний формат змушує і технічний персонал працювати в вечірній час після завершення уроків о 20:00 і, де-факто, до самої ночі. Розглядати варіант розширення робочого штату вчителів та технічного персоналу не раціонально, бо навіть сьогоденний не заповнений на сто відсотків.

Усвідомлення подібних викликів стало гарним стимулом формування творчої робочої групи в складі вчителя інформатики Солоденко К.С., асистентки вчителя інклюзивного класу Хохлової К.Д. та практичного психолога Брачуна М.Ю. КЗ НВК «Потенціал» міста Києва.

Основним завданням групи було формування змішаного графіку функціонування освітнього закладу.

Адаптація до вимог МОН для кожного освітнього закладу є індивідуальною, але в цій статті ми продемонструємо приклад поетапного формування змішаного розкладу, який може бути використаний іншими закладами освіти. Змішаний розклад – альтернатива двозмінному, що сприяє створенню безпечних умов перебування в освітньому закладі всіх учасників освітнього процесу і, в першу чергу, – безпечний вхід до закладу освіти.

Щоб перейти до пояснення пропускної системи, треба ознайомити читача із структурою освітнього закладу НВК «Потенціал», тим самим забезпечивши повне розуміння подальшого матеріалу.

В НВК «Потенціал» навчається близько дев’яти сотень учнів усіх вікових категорій (1-4, 5-9 та 10-11 класи). Для безпечного входу всіх здобувачів освіти до закладу НВК має 4 входи, два з котрих – центральні, та два входи для молодшої школи. При розрахунках переміщення учнів по освітньому закладу враховано рух по сходах (А, В, С та D).

Будівля школи є типовою, тож ці умови будуть тотожні умовам аналогічних закладів освіти.

Схема 1. Загальна схема НВК «Потенціал»

 

Головним завданням при складанні як альтернативного (змішаного) розкладу, так і двозмінного є створення безпечних умов для соціальної дистанції учнів при вході в школу. Це один з найпростіших етапів формування розкладу, бо вам знадобиться лише рулетка, котра може виміряти дистанцію в півтора метра між учнями.

На схемі 2 ми бачимо варіанти входу учнів до школи.

Схема 2. Входи до НВК «Потенціал»

 

За результатами підрахунку пропускної здатності школи ми прийшли до висновку, що НВК «Потенціал» може впускати 190 учнів раз в двадцять хвилин, приблизно виділяючи кожному учневі 30 секунд на температурний скринінг та запис до облікового журналу.

Спрогнозована періодичність входу учнів в освітній заклад зробила зрозумілим можливий варіант розкладу уроків з урахуванням перерв.

Звісно, важливим фактором є запуск молодшої школи (при її наявності) першою, адже цю групу учнів заводять до школи батьки, які одразу ж прямують на роботу.

Логічне і оптимальне рішення розподілу входу до школи – за паралелями, від молодших до найстарших, саме відштовхуючись від цього, далі можна скласти оптимальний розклад і для педагогів.

Схема 3. Розклад уроків

 

На жаль, проведення «Уроку здоров’я» в багатьох закладах освіти і буде тим самим температурним скринінгом, прописаним в Регламентом, тому, виходячи з реалій, саме класні керівники отримають додаткове навантаження і будуть контролювати входи своїх класів.

Розподіл класів на окремі входи є необхідним фактором успішного забезпечення здорового середовища в школі. Логічним кроком є розподіл класів на входи, що є близькими до їх навчальних кабінетів, бо за Регламентом учні не будуть вільно пересуватись по ОЗ.

Також важливо враховувати шлях учнів до своїх кабінетів, щоб вони не контактували з учнями інших класів задля власної безпеки.

Схема 4. Шлях учнів від входу до кабінету

 

За Регламентом кожного ранку класні керівники мають збирати відомості від батьків про ранковий температурний скринінг учнів. Після цього класний керівник при вході учнів свого класу самостійно проводить моніторинг температур і має це реєструвати в обліковому журналі.

Для пришвидшення та полегшення збору даних для кожного класу створено свій онлайн документ, доступ до якого мають батьки учнів цього класу, їх класний керівник та адміністрація закладу.

Перед навчальним роком класний керівник надає доступ батькам (посилання) до електронного документу. Кожного ранку батьки фіксують в документі температурні показники їх дитини в окремому стовпчику за певний день. Після цього класний керівник дописує кожному учневі його показники в свій стовпчик в ту ж дату. В результаті чого формується облікова таблиця, що оптимізує звітні дані як для класних керівників, так і для закладу в цілому.

Схема 5. Таблиця термоскринінгу

 

Через те, що діти не зможуть вільно пересуватися по ОЗ, то і час на відвідування їдальні має бути окремо прописаний для кожного класу в розкладі.

Відсутній доступ до їдальні хоч і полегшив би складання розкладу, але прямо вплинув би на імунні здібності організму, що сьогодні є найважливішими в рамках карантину. Тому будемо розглядати майбутній вересень з позитивної точки зору, формуючи графік з урахуванням відвідування їдальні учнями за віковими особливостями.

Перш за все, варто враховувати приблизну кількість дітей, котру може вмістити ваша їдальня з дотриманням соціальної дистанції. В нашому випадку, їдальня може вміщувати до 120 осіб.

Розподіляти час на обіди та сніданки зручніше за паралелями, тому і починати варто з молодшої школи, бо саме вони мають снідати після першого уроку (3 та 4 класи – після другого).

Варто зазначити, що в НВК «Потенціал» використовується система мультипрофілю та завчасної подачі їжі до приходу учнів. Саме це є причиною виділення на обід та сніданок 15 хвилин.

Обов’язковим є забезпечення безпечних умов пересування та складання індивідуальних маршрутів до їдальні для кожного класу окремо, наприклад, як на схемі №5. Для зручності можна використовувати певні позначки, індивідуальні для кожного класу, що будуть направляти рух учнів по фіксованому безпечному шляху.

З самого початку планувалося розробити схеми шляхів в різних кольорах з використанням силуетів слідів. Але в НВК «Потенціал» на наступний навчальний рік планується 30 класів, і для кожного обрати свій неповторний колір, який би можна було легко відрізнити від інших, не є можливим. На вибір індивідуальних піктограм нас надихнув майбутній 5 клас, який навчався в початковій школі «Перша Ластівка». Зважаючи на різноманітність тваринного світу України та враховуючи креативність вчителів, вирішили для кожного класу обрати символом зображення тварини, що позначатиме їх шлях. На «сліпому» жеребкуванні представлено 35 варіантів зображень тварин, з яких класні керівники обирають свою. Після цього для кожної з них розробляються макети для подальшого створення наліпок.

Кожен освітній заклад має враховувати, що така кількість наліпок – досить фінансово затратна і в нашому закладі це реалізується тільки за ініціативи батьків. В іншому випадку – кожен класний керівник має роздруковувати зображення та вигадати, як кріпити їх на шляхах.

Схема 5. Рух до їдальні

 

В нашому випадку ми виділили додаткове відвідування їдальні в другій половині дня для одинадцятих класів, через наявність підготовчих занять до ЗНО після уроків.

Для оптимізації розкладу полуденки молодшої школи будуть проходити в навчальному класі, бо це може бути єдиним прийомом їжі, що не потребує посуду.

Розклад відвідування їдальні достатньо щільний, і важливо враховувати пересування класів, що повертаються до навчального кабінету, та класів, які йдуть обідати чи снідати приблизно в той же час.

Складання розкладу є кінцевим і найважчим етапом розрахунків.

Чітко видно, що в НВК «Потенціал» різниця між закінченням уроку різних паралелей приблизно 20 хв, тому варто враховувати певний комфорт і для педагога, що тепер працює в різних кабінетах, в залежності від класу, в якому проводить урок.

Найлогічнішим рішенням є виставлення в розкладі уроків молодшим класам з поступовим переходом до старших, а не навпаки. Тобто, завершуючи урок в 6-у класі, умовний педагог не встигне на урок 5-го класу, бо він почнеться в середині уроку 6-го класу.

Певні проблеми, що можуть виникнути при складанні розкладу, будуть індивідуальні для кожного закладу, тому описувати усі можливі варіанти недоречно.

Отже, запропонований варіант змішаного розкладу є альтернативою двозмінного формату. Він оптимізує навантаження як на здобувачів освіти, так і на педагогів, технічний персонал, працівників їдальні та адміністрацію закладу. Підхід до формування змішаного розкладу є універсальним для більшості закладів освіти України.

Саме цей приклад є показником того, що можна забезпечити безпечні умови навчання для усіх учасників освітнього процесу не в двозмінному форматі. Він є більш раціональним з точки зору збереження фізичного і ментального здоров’я, що важливо не лише під час пандемії коронавірусу.

 

Брачун М.Ю. – практикуючий психолог,

Солоденко К.С. – вчитель інформатики, класний керівник,

Хохлова К.Д. – асистент вчителя інклюзивного класу

 

Температурний скринінг та навчання у дві зміни – новації в школах

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Коментарi

  1. Послушайте, вы придурки! Дети это не каменные статуи, а живые люди! Да, не будут они сидеть в масках не двигаясь и соблюдать дистанцию 2 метра! Особенно начальная школа! Послушных единицы, а гиперактивный весь класс! Эти маски будут снимать, валять по полу, терять и вешать на потолок! В школах соблюдать это никто не будет, а только для галочки и для проверки, как это везде и делается! Это будет создаваться видимость соблюдения карантина! Учитель на класс один, а детей много, причём неадекватных в большинстве и с псих нарушениями! Дети разные и нет одинаковых! А если повально станут болеть дети? Взрослые могут скрывать ,что больны, пить парацетамол и заставлять пить его детей, чтобы температура была нормальной для пирометра идти на работу и отправлять детей в школу! Вы что считаете всё такие честные и адекватные?! А другие будут заражаться, болеть и умирать! Ни у кого нет 20 000 $ на лечение мы не судьи и депутаты ,а обычный народ с зарплатой в 1000 гривен! Сделайте женщинам и отцам без жен дикретные отпуска платите помощь на период карантина и проблема решена ,не у всех есть бабушки и дедушки, а если и есть то 80-90 лет, пожилой не в состоянии пользоваться планшетом и смотреть за ребенком! Оформите помощь одному из родителей и освободите от коммуналки или снизьте её и проблема решена

  2. Наразі, така болюча тема і жаль, що міністри освіти у нас міняються як рукавички, і всі щось нове за собою протягують.
    А ніхто не думає як педагог має справитись, коли не усі спроможні навчитися новим технологіям за короткий період, а я вже мовчу про дітей, які попередній період навчання під час карантину не виходили на зв’язок через багато чинників!!!
    Стаття інформативна. Дякую