«Мандрівна наука» для особливих дітей. STEM-досвід - stem osvita

Освіта у форматі STEM… Здається, сьогодні чи не кожен учитель намагається зрозуміти, як побудувати навчальний процес, аби хоча б інколи застосовувати науково-технологічні сучасні напрацювання. Багатьом вдається. Створюються навіть STEM-гуртки, STEM-студії, STEM-клуби. І це чудово! Бо нині – час сильних дієвих прикладів, нових облич-символів. Кому ж довіряти, як не тим, хто своїми руками, ідейно й активно запроваджує освітні ноу-хау! Цих пропагандистів нових знань можна побачити на ЕдКемпах і ЕдФестах, освітніх форумах і вчительських семінарах. Вони щиро діляться досвідом, надаючи інтерактивні зразки, які одразу ж можна використовувати на уроках чи в позаурочний час.

Мандрівна наука на вчительському семінарі в Сорочинцях, що на Полтавщині
Мандрівна наука на вчительському семінарі в Сорочинцях, що на Полтавщині

Однак зараз хотілося би зупинитися на таких освітніх STEM-практиках, які можна адаптувати до діток з особливими потребами.

Як організатори всеукраїнського просвітницького проекту «Мандрівна наука», який насамперед має на меті популяризацію знань через унікальний парк інтерактивних наукових експонатів, виготовлених нами власноруч, ми давно мріяли про співпрацю із загальноосвітніми закладами інтернатного типу. І восени 2018 року нам випала чудова нагода. Зі своєю науковою виставкою ми відвідали низку таких закладів, які працюють на території Харківської області, зокрема КЗ «Балаклійська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат I-II ступенів Харківської обласної ради», Куп’янський спеціальний навчально-виховний комплекс Харківської обласної ради, КУ «Богодухівський дитячий будинок-інтернат», КЗ «Нововодолазький санаторний навчально-виховний комплекс» Харківської обласної ради та інші. Безумовно, організовуючи наш приїзд до дітей із різними особливими потребами, ми консультувалися з керівниками цих закладів, психологами, лікарями, батьками, які самі виховують таких діток, і це було правильно і вкрай потрібно. Бо, скажімо, з-поміж нашого обладнання є такий науковий експонат, як «Сходи Якова», – півтораметрова прозора пластикова колба, у якій піднімаються яскраві блискавки. Це надзвичайно видовищний зразок, що демонструє утворення низькотемпературної плазми. Він гарний і з точки зору дизайну і дуже би згодився на уроках фізики. Однак ці блискавки могли б налякати окремих діток. Тож наша «блискавична» установка залишилася вдома.

Або експонат «Повітряна гармата» – така діжечка, яка замість дна має гумову мембрану. Коли б’єш по ній, утворюються вихрові кільця, що виходять із гармати через отвір. Обладнання невелике, симпатичне, проте дуже гучне! Окрім цього, коли гарненько вдарити по мембрані, вистрілює досить сильний повітряний потік. Не кожному таке сподобається. А, знаючи школяриків, котрі ці вихри зазвичай спрямовують в обличчя своїм однокласникам, можемо отримати не просто невдоволення, а й образу чи переляк (не говоримо вже про зіпсований настрій, а то й сльози. І який же матимемо дух оптимізму під час знайомства з цікавою наукою?).

Оксфордські мікроби подобаються всім
Оксфордські мікроби подобаються всім

Таким чином, після консультацій і важливих порад ми вибрали ті експонати, які, по-перше, оригінально й доступно поєднують у собі декілька наук. Скажімо, 3Д-принтер або установка «Додавання / віднімання кольорів» із серії «Оптичні забавки» (уявімо собі механізм, що з певною швидкістю прокручує різнокольорові комп’ютерні диски, які змінюють колір своїх поверхонь під час обертання). По-друге, не збуджують нервову систему: логіко-математичні іграшки на кшталт «Колумбового яйця» чи інших складалок або плюшеві великі мікроби – спеціальний подарунок «Мандрівній науці» від кафедри патології Оксфордського університету (Велика Британія). Також слід згадати маятники, які надзвичайно подобаються всім дітлахам: маятник (колиска) Ньютона з металевими підвішеними кульками (як кажуть малята, антистрес), хвильовий маятник, який студенти Харківського коледжу телекомунікацій склали власноруч із тенісних м’ячиків, або іграшка йо-йо як демонстрація перетворення потенціальної енергії на кінетичну і, навпаки (маятник Максвелла).

Хвильовий маятник
Хвильовий маятник

Варто наголосити на тому, що дуже важливим є спілкування з особливими дітками під час знайомства з цікавою наукою. Чого варті діалоги біля мікроскопів, де можна побачити голівку комарика або якусь плісняву, чи експоната «Будова людини»! Одразу виникають запитання, як-от чи у всіх нас однаковий мозок або як влаштована травна система і чому, власне, треба споживати корисну їжу. Тут ми анатомію пов’язуємо з медициною, а заодно з різноманітними хіміко-біологічними процесами, контролюючи, звичайно, саму розповідь щодо зрозумілості і простоти викладу. Багатьох із цих діток цікавить своє, і наші студенти-біологи Каразінського університету намагаються (украй обережно!) відповідати на важкі запитання.

Завжди відвідувачів захоплює локація «Інтерактивна філологія». Коли виставка працює у спеціалізованих закладах, студенти-філологи Каразінського ретельно добирають завдання, які перегукуються з програмою, орієнтованою на таких учнів. І це надзвичайно важливо! Бо за правильно розв’язані завдання дітлахи, як правило, отримують цукерки з прикріпленими цитатами з відомих літературних творів, які вони вивчають на уроках. Проте в нашому випадку до смаколиків доєднуються дитячі загадки, прислів’я, приказки, короткі скоромовки, які особливі дітки можуть засвоїти. А кому ж із дітлахів не подобається солодке! От і розгадують простенькі слова в ребусах чи кросвордах або складають невеличкі слова з буквених табличок.

Коли працює секція «Цікава геометрія», ми математичні знання поєднуємо з мистецтвом – артом. І тоді починається особливе дійство: зі звичайних квадратів, трикутників, ромбів утворюються тваринки, будиночки, просто оригінальні об’єкти, які, до речі, часто-густо можна виставляти в престижних мистецьких галереях. Але ми й так переконані в беззаперечному таланті наших дітей! Усіх! Без винятку!

На цій локації не обходиться без любителів оригамі або оригінальних креслеників чи майстрів формоутворення. І складна, точна наука геометрія перетворюється на великий майстер-клас. Скажімо, унікальною є робота дітлахів над доопрацюванням копій зі справжніх креслеників автобусів, потягів, мостів, церков. Ця інженерно-конструкторсько-художня секція – наша спільна робота із Центральним державним науково-технічним архівом України. За допомогою графічних програм ми дещо видозмінюємо кресленики, оригінали яких зберігаються в ЦДНТА, а потім пропонуємо діткам домалювати на свій конструкторський розсуд колеса трактору чи віконня відомим спорудам. І починається феєрія ідей, форм і кольорів. Ось так ненав’язливо ми розказуємо про діяльність конструкторів, інженерів, архівістів та даємо можливість дітлахам відчути себе креаторами світу. Просвітництво? Так! Наукова популяризація? Так! STEM? І знову так! До того ж у доступній і простій формі!

І насамкінець. Із підглянутого в Богодухівському інтернаті. Хлопчик за допомогою експоната «Звукові труби» освідчився дівчинці в коханні. 8-літній малий шепотів скромній юній красуньці в лійку на кінці труби «Я тебе люблю!». А вона повторювала: «Ще… Ще скажи. Я погано чую…».

… А обережні в усьому «сонячні дітки» довго не наважувалися підійти до невеличкої котушки Тесли, яку власноруч виготовили студенти фізико-енергетичного факультету Каразінського університету. Але коли підійшли… Це були такі емоції! Оченята заблищали, рученята затрусилися! «І я хочу світитися»! – казали вчителям і вихователям. І вони таки світилися!..

Діти біля котушки Тесли
Діти біля котушки Тесли

Працювати з особливими дітьми у форматі популяризації науки – насолода і відповідальність. І якщо ще матимемо нагоду для такої роботи, усі ми, «мандрівні науковці», звісно ж, погодимося. Бо це не просто розуміння маленьких інших світів. Це розуміння насамперед себе. І відчуття тихої впевненості, що твоя наука потрібна.

 

Круглова Вікторія Володимирівна,
співзасновниця проєкту «Мандрівна наука»,
голова секції «Розвиток молодіжних освітянських проектів»
Північно-Східного наукового центру НАН і МОН України

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *