Новий навчальний рік в Україні, як і у всьому світі, розпочався в умовах пандемії коронавірусної інфекції. Проєкт «Дружня школа» вирішив дізнатися, як школи відновлюють свою роботу в різних країнах світу, та нагадати про основні правила безпечного навчання.

Напередодні початку навчального року Міністерство охорони здоров’я України представило оновлені правила навчання у школі. Вони розроблені на основі рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров’я.

Так, учням початкової школи можна заходити до школи та перебувати в її приміщенні без маски чи респіратора. А от педагогам під час занять рекомендують використовувати захисні щитки – в регіонах із «помаранчевим» рівнем епідемічної небезпеки. За станом здоров’я дітей постійно спостерігають: перед початком уроків учителі мають опитувати учнів щодо самопочуття та наявності симптомів COVID-19. Крім цього, навчальні заклади повинні забезпечити місця для обробки рук антисептиками, рідким милом, паперовими рушниками чи електросушарками у відповідних місцях, обмежити проведення масових заходів, щодня після уроків очищати та дезінфікувати поверхні, дверні ручки, столи, бильця сходів тощо, провітрювати класи.

Так само як і в українських школах, нові правила безпеки для учнів запроваджують в навчальних закладах по всьому світу.

Наприклад, у Великобританії рішення щодо необхідності одягати маску кожна школа приймає окремо, а молодшим школярам носити її також не потрібно. У Бельгії залишитися дома дозволили дітям із груп ризику. А тим, хто повертається додому після канікул в районах з високим рівнем зараження, заборонено повертатися до школи упродовж 14 днів. Попри зростання кількості хворих на ковід, школи відкрилися також і у Франції. Втім, міністр освіти попередив: у випадку спалахів захворювання, навчальні заклади знову закриють. В Іспанії маски носитимуть школярі, віком від 5 років. Тим часом Ізраїль дозволив повернутися на навчання лише школам із регіонів з низьким рівнем зараження. А державні школи Сполучених Штатів, здебільшого, поки що надають перевагу дистанційному навчанню.

Лікарка-педіатр, консультантка з грудного вигодовування Марія Шемет-Іванова зазначає: заходи безпеки, введені у школах для профілактики поширення коронавірусної інфекції, загалом є помічними й для профілактики інших вірусів. Тож, в цілому, вони мають позитивно вплинути на здоров’я дітей. Що ж робити, аби батькам було спокійніше відпустити дитину до школи?

  1. Перевірте, як у школі організоване миття рук – чи є у дитини доступ до води, мила та паперових рушників?
  2. Зверніть увагу на те, як часто провітрюють класи – свіже повітря має бути завжди!
  3. Варто подбати про те, щоб у класі був термометр і гігрометр – так можна слідкувати за параметрами середовища й підтримувати їх на оптимальному рівні.
  4. Добре, якщо якісь заняття можна проводити на свіжому повітрі – малювання пейзажів, уроки біології та і навіть математику у молодших класах можна провести на вулиці.
  5. Поясніть дитині, що під час пандемії варто обмежити обійми, поцілунки, рукостискання з друзями та однокласниками – вигадайте новий веселий спосіб вітатися один з одним!
  6. Дитина має розуміти, чому важлива соціальна дистанція і як її дотримуватися – добре, якщо в класі є спеціальна розмітка.
  7. Чим менше предметів бере дитина з собою в школу, тим краще – нехай це будуть лише необхідні речі (іграшки чи м’які пенали краще залишити вдома).
  8. У дитини має бути вода у своїй пляшці – обов’язково поясніть їй, що такі речі мають бути індивідуальними.
  9. Фізична активність не перервах є потребою дитини – добре, коли вчитель може її забезпечити.
  10. За перших ознак нездужання залиште дитину вдома та зв’яжіться зі своїм лікарем, який скоординує ваші дії.

«Здоров’я – це найбільша цінність за будь-яких умов, – веде далі Марія Шемет-Іванова. – Пандемія лише яскравіше підкреслила те, як важливо підтримувати свій організм здоровим, а імунну систему – готовою до боротьби з різноманітними чужорідними мікроорганізмами».

Як найкраще батькам подбати про здоров’я молодших школярів? Разом із лікаркою ми підготували чек-лист, який знадобиться батьками перед тим, як зібрати дитину на навчання.

Правильна гігієна рук.

Надавайте перевагу миттю рук з милом. Вивчіть з дитиною цікаву скоромовку, віршик або пісеньку, яку вона буде згадувати, поки миє руки. Це допоможе перетворити миття рук на гру, а ще стимулюватиме дитину мити руки протягом рекомендованого часу (не менше, ніж 20-30 секунд).

Навчіть дитину правильно чхати і кашляти.

Краще робити це в лікоть чи в одноразову серветку, аніж в долоню чи просто не прикриваючись.

Торкатися обличчя можна лише чистими руками.

Буває важко навіть дорослим, але це дуже важливий метод профілактики багатьох хвороб, наголошуйте на цьому.

Слідкуйте за тим, щоб дитина отримувала достатньо рідини протягом дня.

Так слизові оболонки її організму будуть зволожені і краще виконуватимуть захисні функції. Надавайте перевагу чистій воді з індивідуальної пляшки.

Намагайтеся підтримувати достатній рівень фізичної активності на свіжому повітрі.

Гуртки та секції – це добре, та дитині необхідні активні прогулянки на свіжому повітрі (мінімум 2 години на день). Це є профілактикою проблем із зором, поставою, надмірною вагою, тренує дихальну та серцево-судинну системи, підтримує імунну систему.

Краще обмежити пересування громадським транспортом без нагальної потреби.

Якщо до школи чи гуртка можна дійти пішки, доїхати на велосипеді чи самокаті – це оптимальний варіант.

Харчування має бути повноцінним та різноманітним.

Подавайте позитивний приклад вживання корисних продуктів – це найкращий метод навчити дитину їсти салат та рибу.

Подбайте про достатню кількість сну у дитини.

Це важливий фактор підтримання здорового тіла та духу.

Якщо дитина погано себе почуває – залиште її вдома та будьте на зв’язку з лікарем, якому ви довіряєте.

Коли дитина хворіє, використовуйте лише необхідний мінімум ліків, які мають доведену ефективність.

Вчасно вакцинуйте дитину та всю родину від небезпечних інфекцій.

Не забудьте про щеплення від грипу в сезон: воно вбереже від тяжкого перебігу цієї вірусної інфекції та допоможе запобігти ускладненням. Подбайте також про вакцинацію від пневмокока: це профілактика запалення легенів, отитів, синуситів, менінгітів, викликаних цими бактеріями.

Не відкладайте лікування хронічних станів у дитини (бронхіальна астма, алергія, анемія тощо).

Вони погіршують якість життя дитини та можуть негативно впливати на функції імунітету.

Дитина має отримувати позитивні емоції.

Відсутність тривалих та виснажливих стресів, спокійна ситуація в родині та оптимізм, що оточують дитину, мають позитивний вплив на її сприйняття світу та допомагають бути врівноваженою.

Любов, турбота та емпатія близьких людей вчать дитину впевненості у своїх силах, підтримують її саму та її психічне здоров’я.

Психічне здоров’я школярів під час пандемії також знаходиться у фокусі дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ). Спеціально для батьків він опублікував пам’ятку про те, як допомогти дітям адаптуватися до нових умов навчання. Зокрема, в ній є поради для тих випадків, коли дитина боїться повертатися до школи, хвилюється щодо необхідності носити маску чи переживає з приводу можливої розлуки з друзями.

Ярослава Кобинець, журналістка проєкту «Дружня школа»

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *