Наприкінці серпня 2020 року ми у видавництві «Ранок» ознайомилися з Інструктивно-методичними рекомендаціями щодо змістового наповнення навчально-методичної літератури для педагогічних працівників та посібників серії «Шкільна бібліотека» для здобувачів повної загальної середньої освіти, а також із переліком назв методичних посібників для педагогічних працівників та переліком назв посібників серії «Шкільна бібліотека» для закладів загальної середньої освіти, що планується видати за кошти державного бюджету 2020 року.

Якщо ти висококласний представник видавничої справи (та ще й популяризатор науки від душі), то пройти повз цей документ не мав права. Так і вийшло. У нашому відділі «БіоХім» ми вирішили розпочати роботу над трьома виданнями. Про що вони, як ми працювали над матеріалом та куди все ж таки заведуть нас мрії?

Три невеликі нариси про «видавничу кухню».

 

Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи»

Емоції… У транспорті… У магазині на касі… Виконуючи з дитиною домашнє завдання… Готуючись до важливої конференції… Чи часто ми замислюємося над тим, що самі відчуваємо і що відчувають люди навколо? Ось тут. Зараз. У цю секунду. Навряд чи… Бо нас цьому не вчили. От корінь квадратний – о, це про школу. А емоції… Та що про них знати!..

Однак авторки цього посібника, учительки Коростенського міського колегіуму, що на Житомирщині, з великим досвідом роботи в системі початкової освіти Олена Кучер і Тетяна Грищенко, не побоялися створити, як на мене, кишеньковий посібничок про те, що відбувається з нами, коли ми емоціонуємо.

Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи
Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи

Звичайно, передовсім це про дітей, а отже, для вчителів / учительок, татусів / матусь. Але сьогодні варто виходити за межі жанру (нагадаю, це методичний посібник) й усвідомлювати, що кожен із нас у певному розумінні вчитель, у кожного свої учні, а на першій парті – ти сам. Тому на сторінках посібника – про сучасний світ VUCA:

V — volatility (нестабільність),

U — uncertainty (невизначеність),

C — complexity (складність),

A — ambiguity (неоднозначність).

У цьому світі всі ми живемо, а емоційний інтелект – це про кожного з нас: про почуття й емоції, прийняття й керування ними, самомотивацію, емпатію, розуміння почуттів інших, співіснування (у соціумі; у квартирі; за партою; коли ти сам на сам).

Сюди додаються «Ранкові зустрічі» з практичними порадами, як вітатися, називати себе, обмінюватися новинами тощо; декілька слів про правила класу, без зобов’язалівки і постійних вимог, а на основі позитивних висловлювань, які укладають і, за потреби, змінюють самі діти; «Куточок настрою», де головують смайли; «Коло вибору» для подолання конфліктних ситуацій у класі; поради про те, як створити школярикові чи школярці власний щоденник вражень.

Цікавими є розробки уроків мовно-літературної галузі для формування емоційного інтелекту. І на цих уроках діти не просто розв’язують завдання чи читають віршики. Вони вчаться сигналізувати, як їм, що вони відчувають, просити допомоги, а якщо не має сили (поки що!) промовити це, вони користуються кольоровим смайлом, – і тебе всі зрозуміють!

Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи
Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи

А як вам «Лайфхаки для вчителів» та «Лікбез для батьків»? Можуть, звичайно, рецензенти вказати нам на «вольності» у викладенні матеріалу. Але ж, колеги, ми про емоційний інтелект! Не варто бити нас по руках! Ми й самі себе вдаримо!

Наведу цитату з посібника, яка, на мій погляд, має бути щодня перед очима кожного дорослого:

«– От у Петренків хлопець учиться на відмінно, ще й музичну школу відвідує! – говорить бабуся.

– А в моєї колеги, тьоті Зіни, дочки говорять англійською краще, ніж ти українською! – втручається мама.

— Та що там англійська! – вставляє свої п’ять копійок тато, – Петро, сусід, привіз з обласних змагань із боксу золото!

А дитина ладна крізь землю провалитися, бо в цей момент (і ще сотні разів у житті) вона відчуває себе Ніким. Отак, прямо з великої букви!

А чому б тоді і дитині у відповідь не попросити бабусю показати свою випускну золоту медаль та зіграти Баха на кларнеті?! А мамі не розказати про погоду за вікном китайською?! А татові спробувати зробити шпагат на колоді?! Слабо вам, шановні дорослі?! А дитину, значить, можна принижувати і знецінювати щодня її власні успіхи?! Це ж ви дали їй такий набір генів! Це ж ви її виховуєте і розвиваєте! То телефон винен, що дитина ледача? Так із вас же вона бере приклад, не відриваючи очей від телевізора або телефону!».

… Цей посібник не про просто. І такі книги мають читати всі. Бо ми водночас – і батьки, і діти, і учні, і вчителі!

 

«Тварини лікують» посібник серії «Шкільна бібліотека» для 7 класу закладів загальної середньої освіти

Дещо дивна назва… Коли я прочитала цю тему в наказі МОН, була майже шокована. М’яко кажучи…

Перша реакція: лженаука. Друга реакція: треба подумати. Третя, уже осмислена дія: дзвінок людині, котра в науці має великий авторитет.

Ольга Валентинівна Тагліна. Біологиня з великої літери і з великим досвідом, уміє бачити і відчувати більше, ніж будь-хто. А ще – є авторкою, зокрема, посібника «ЗНО з біології. Інтерактивний довідник-практикум із тестами» (2020 рік випуску) і авторкою лінійки ранківських підручників з «Основ здоров’я», рекомендованих МОН України. Тож ми з Ольгою Валентинівною посібник «Тварини лікують» розклали майже посторінково!

«Тварини лікують» посібник серії «Шкільна бібліотека» для 7 класу закладів загальної середньої освіти
«Тварини лікують» посібник серії «Шкільна бібліотека» для 7 класу закладів загальної середньої освіти

Але хто візьметься бути автором, коли в тебе на все – два тижні з хвостиком? Надія на молодь! Розумну! Хапку! Амбітну!

Так з’явилися автори: харків’яни, університетські випускники-біологи Роман Трохимчук, сьогодні – учитель Харківської ЗОШ №5, і Світлана Огієнко, кандидатка біологічних наук, викладачка кафедри молекулярної біології та біотехнології Каразінського університету. А з ними – кращі викладачі біологічного факультету Каразінського: доктор біологічних наук, професор кафедри зоології та екології тварин Сергій Утєвський, спеціаліст із п’явок та систематики тварин; кандидат біологічних наук, викладач кафедри зоології та екології тварин Олександр Зіненко, спеціаліст із систематики гадюк і використання отрут; доктор біологічних наук, професор кафедри зоології та екології тварин Дмитро Шабанов, фахівець у галузі екології, зокрема екології людини; доктор біологічних наук, професор кафедри молекулярної біології та біотехнології, директор університетського Інституту біології Анатолій Божков, спеціаліст у галузі біохімії та біотехнології.

… Не все було просто. І в якийсь момент навіть руки опускалися. Але, прочитавши одну з глав посібника під назвою «Модельні організми: на кому досліджують закони біології?», я зрозуміла, що ніхто з інших авторів, які подадуться на гриф, а далі – на конкурс, не напишуть так відверто, так акуратно і з такою повагою до тварин, як ці пречудові молоді біологи.

І які наукоємні, захопливі і глибокі за змістом глави про мечехвостів і їхню «блакитну кров»; про дивовижних біохірургів – опаришів. А як вам «Маленькі лікарі Дуремара» чи «Люди як тварини»?

… Це особлива книга! І моя мрія – щоб цей посібник був у кожній школі, у кожній родині. Адже всі ми повинні знати, скільки добра і користі дають нам тварини. Навіть такі, здавалося б, дивні, як дрозофіли, жаби чи губки…

 

«Хімічні реакції навколо нас» посібник серії «Шкільна бібліотека» для 7 класу закладів загальної середньої освіти

Авторка цього посібника, учителька хімії П’ятихатської ЗОШ №1 Дніпропетровської області Вікторія Богданова, спікерка Віртуальної школи «Ранок» і новоспечена авторка методичного посібника для онлайн- і офлайн-навчання з хімії (2020 року випуску), після шалених трьох тижнів роботи сказала так: «Коли писала, не хвилювалась. А зараз, в очікуванні результату, насправді дуже хвилююсь».

Вірю. Ми зосередили всі свої сили на творчості. Ми були впевнені, що зможемо. А боятися стали потім.

Тож, перший рік вивчення хімії. Про що дітям розказати? Насамперед – що таке хімія і які вони, хімічні реакції. Далі – хімічні елементи і цікавезні історії про їх відкриття. Ой, скільки там дивовижного! Намагалися писати так, аби діти усвідомили, що все навколо складається з хімічних елементів. Часто це досить несподівані сполуки! І скільки там краси!

«Хімічні реакції навколо нас» посібник серії «Шкільна бібліотека» для 7 класу закладів загальної середньої освіти
«Хімічні реакції навколо нас» посібник серії «Шкільна бібліотека» для 7 класу закладів загальної середньої освіти

А потім ми зосередилися на Оксигені і Гідрогені (усе строго за програмою). Але ж яка цікавість! Тут вам і про горіння, і про ржавіння, і про гниття, і про соління, і про шовковисте волосся, і про пухкі пиріжки. А ще – прості, але захопливі експерименти, які можна провести в найпрекраснішій хімічній лабораторії світу – на власній кухні вдома.

Працювали із заголовками, щоб не відлякати читача своєю серйозністю і науковістю. Тому – «Картопляне пюре по-науковому», чи «Дивовижні замерзання», чи «Таємничі, небезпечні та… корисні?» (це про радіоактивні елементи, як ви, можливо, зрозуміли)…

Варто зазначити, що навколо цього посібника організувався в соцмережах навіть простір для обговорення. Колеги, освітяни й науковці, намагалися поміркувати про роль науково-популярних видань в освітній сфері: якими повинні бути ці видання, які теми мають розкривати, у якому форматі видаватися… Це ще один доказ того, що сильна робота об’єднує, а просвітникам не вистачає достойних трибун для обговорення. (Не варто зараз піднімати питання щодо науково-популярних журналів, яких так бракує освітній і науковій спільнотам України! Про це якось також поговоримо!)

 

… Три невеличких посібники. У кожного – свій шлях, напевне, свій читач, безумовно, свої рецензенти. Але спільне одне: це бібліотека симпатичних ідей і цікавих розповідей про… життя навколо!

… Коли береш у руки будь-яку книгу, навіть не замислюєшся, яка, можливо, непроста історія її створення. І в цьому є свій неповторний шарм інтелектуального труда, бо все – від розуму, досвіду, душевної щедрості і щирості!

Любіть книгу! Поважайте науку! Читайте українське!

(Використані світлини з архівів «Мандрівної науки»)

 

Вікторія Круглова,
співзасновниця проєкту «Мандрівна наука»,
провідна редакторка видавництва «Ранок»,
відповідальна секретарка всеукраїнського науково-популярного журналу
«UNIVERSITATES. Наука та просвіта» Каразінського університету,
голова секції «Розвиток молодіжних освітянських проектів»
Північно-Східного наукового центру НАН і МОН України,
телеведуча науково-пізнавальної програми «Діалоги»

МОН видало Наказ про проведення конкурсу навчальних посібників для ЗСО

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *