Варто зазначити, що у дошкільному віці пізнання світу, світосприйняття відбувається з найбільшою інтенсивністю та швидкістю. Дитина вивчає навколишні об’єкти, визначає їх властивості, будує образи різних предметів, що згодом складаються у загальну конструкцію, картину світу.

Найбільш проективною та діагностичною в дошкільному віці є ігрова діяльність. Обираючи гру, дитина обирає тему, будує, проектує сюжет, визначає ролі, віддзеркалюючи свої інтереси та захоплення. В ході гри вона демонструє своє ставлення до тих чи інших об’єктів, речей, програє уявні позитивні та негативні ролі так, як вона собі їх уявляє. У грі дитина інтуїтивно обирає те, що їй притаманно, чим вона буде займатися у подальшому, в дорослому віці; інколи ж дорослі нав’язують їй іграшки та ігри, орієнтуючи, програмуючи на вибір справи, що імпонує їм. Але обрати іграшку – це ціла наука, яку доводиться опановувати батькам та педагогам, щоб діти росли щасливими та пізнавали навколишній світ. Таким чином гра – це основна діяльність дошкільнят, а іграшки – це засоби гри.

Численні дослідження психологів та педагогів показують, що іграшки завжди були дієвим засобом розвитку психіки та широко використовувалась у народній педагогіці для соціального виховання та залучення дитини до життя дорослих. Як показує практика, не може бути однакового підходу до створення та відбору іграшок, а обов’язково повинні враховуватися вікові закономірності розвитку ігрової діяльності .

Іграшка розширює світогляд дитини, кардинально впливає на її відчуття, уяву, сприйняття дійсності.

Світосприйняття  – це система уявлень людини про світ, місце людини у світі, відношення людини до світу та до самої себе. Світосприйняття містить знання, переконання, цінності, ідеали, організовані в єдину систему, центром якої завжди виступають уявлення людини про себе.

Іграшка – незмінний супутник дитини з перших днів народження. ЇЇ спеціально створює дорослий у виховних цілях, щоб підготувати малюка до входження в суспільні відносини. Гарна іграшка спонукає дитину до роздумів, ставить перед ную різні ігрові завдання. Та сприяє розвитку пізнавальних процесів. Гра як самостійна дитяча діяльність формується в ході виховання та навчання дитини, вона сприяє засвоєнню досвіду людської діяльності. Іграшка в даному випадку виступає як своєрідний еталон тих предметів, дізнатися призначення яких і освоїти різні дії, з якими належить дитині.

 При підборі іграшок для дітей дошкільного віку потрібно дотримуватися таких вимог:

  1. У молодших групах повинні бути іграшки, що забезпечують розвиток рухів та їх вдосконалення: великі м’ячи для катання, перекочування, кидання; різноманітні кольорові вантажівки, каталки, візки. Сюжетно – образні іграшки (ляльки, тварини, предмети побуту) за змістом та оформленням відображають навколишній світ, близький дітям. Ігрові дії з ними доступні, прості. Підбір дидактичних іграшок визначається завданнями сенсорного виховання та розвитку мовлення. Іграшки повинні сприяти розвитку сприйняття предметів, їх кольору, форми, величини та інше, розуміння та вживання слів, що позначають різні властивості та якості.
  2. У дітей середньої групи ролі в грі виділяються більш чітко, крім іграшок, їм необхідні додаткові предмети: капелюхи, прапори, барабан, бінокль, трубка лікаря та інше. З будівельного матеріалу діти створюють більш складні споруди, ніж малята, тому він повинен бути в різних наборах. Діти вміють грати колективно та використовувати комплектні іграшки. Наприклад, комплект іграшок «Домашні тварини» викликає бажання спільно будувати стайню та інше. Дошкільнята старшої та підготовчої груп ширше стикаються с життям, їх подання, досвід спілкування, організації гри дозволяють використовувати іграшки, які дають можливість розвитку складних сюжетів: ігри в «подорожі», «театр», «школу» та інше. Широко повинні бути представленні технічні іграшки з досить вираженими ознаками та способами руху (будівельник, маленька кравчиня, маленький художник).
  3. Діти 6 – 7 років проявляють великий інтерес до ігор спортивного характеру. Рухи у них більш скоординовані, тому необхідні не тільки великі, але і невеликі м’ячи для ігор, для попадання в ціль та інші спортивні іграшки, розвиваючи дрібну мускулатуру, удосконалюють координацію, точність рухів. Дітей цікавлять ігри, що вимагають спритності, зусилля, тренування. Для цього потрібні такі іграшки, як дитячий крокет, кеглі, городки. Велике значення набувають театральні іграшки – костюми, реквізит. Маски.

Дорослі повинні чітко усвідомлювати те, навіщо вони купують дитині дану іграшку, який вплив вона може справити на дитину. Іграшка повинна допомагати дітям вивчати навколишню конкретну дійсність. Вивчення досвіду організації ігрової діяльності дітей в умовах суспільного виховання і в сім’ї показує, що підхід до створення і відбору іграшок повинен враховувати вікові закономірності розвитку ігрової діяльності дітей. Спостерігаючи за грою дітей, можна також ознайомитися і з дитячою оцінкою іграшок. Сучасні ігри і іграшки частіше є антиіграшками, вони орієнтують дітей не на позитивні цінності культури і духовні зразки, а насаджують прагнення до зла, насильства, розбещеності, користолюбства. Тому необхідно ретельно ставиться до відбору сучасних іграшок, якими завалені всі наші магазини.

Гарна іграшка має великий вплив на розвиток пізнавальних процесів. Маніпулюючи з предметами, дитина пізнає властивості предмета, мислить. У рольовій грі дитина уявляє ту чи іншу ситуацію, наслідує дорослим, мультиплікаційним героям. При грі активізуються всі пізнавальні процеси: уява, увага, пам’ять, мислення. Навіть просте розкидання іграшок є дослідницькою дією дитини. Іграшки повинні підбиратися відповідно до віку дітей. Граючи, наприклад, різними пірамідками в молодшому дошкільному віці, дитині 5-7 років краще підбирати технічні іграшки, де вона буде не просто маніпулювати з предметами, а усвідомлено будувати, шити, варити і т.д.

Іграшки роблять також великий вплив на особистісний розвиток дитини. Вони є певним інструментом для розвитку багатьох здібностей дитини. Дорослі повинні звертати увагу на цікавість дитиною тієї або іншої гри чи іграшки, що допоможе надалі розвинути у дитини багато здібностей. Іграшки мають величезний вплив на емоційно-моральну сферу дитини. Головне знати чітко відмінність між так званими корисними і шкідливими іграшками. Корисна іграшка вчить добру і красі, розумінню, викликає співчуття, співрадість.

Головною іграшкою, що впливає на емоційно-моральну сферу є лялька. Вона є другом, партнером, слугою т.і. Граючи з лялькою дитині легше проявити свої емоції і почуття, вона не боїться відкритися. Також іграшки впливають на статево-ролеву відмінність між хлопчиками та дівчатками. Вже в дошкільному віці можна побачити які іграшки та ігри бажають хлопчики, а які дівчатка, що є першою ознакою ототожнення себе з конкретною статтю.

 

Таким чином, іграшка є засобом спілкування і психічного розвитку дітей дошкільного віку. Вона має великий вплив на психіку дитини. Іграшка – це не тільки предмет для забави. Вона несе в собі величезне психологічне та педагогічне значення. На це варто звертати увагу як педагогам, психологам, так і батькам, адже більшу частину життя дитина проводить саме у грі.

Боталова Олена

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *