У школі, моральне та етичне виховання має такий ж великий внесок у життя дитини як і вивчення предметів та наук, що входять до шкільної освіти. Усвідомлення моральних правил, звичок та ідеалів поведінки людини стимулює її громадську, творчу та активну діяльність, дають визначення певної її діяльності і цим впливають на суспільний розвиток дитини у школі. Моральне та етичне виховання дітей шкільного віку стало важливим фактором. Багато людей, що займались педагогікою минулих і теперішніх часів говорили і підкреслювати, що освіта дітей не може закінчуватись тільки на освіті розумовій, а й важливим аспектом становлення дитини, є її виховання і також моральне формування особистості, її етичне знання. Навчитись спочатку неписаним правилам моралі, а потім уже і мудрості, тому що, без моралі, важко навчитись останнім, хто біжить тільки за наукою, і при цьому, не встигає та відстає у добрих справах, моральним правилам та етичним, тоді ця людина більше відстає, а не встигає. Мораль та етика є одним із способів врегулювання поведінки та свідомості людей у сферах її життя. Мораль як і етика розказують нам основи культури, які створились у тривалому процесі історичного розвитку нашого суспільства.

Етика це певні філософські дослідження різних категорій моральності та моралі, дані етичні норми існують, щоб створювати суспільству єдине для всіх, прийнятне спільне проживання, спілкування та певне розуміння у суспільстві. Етика є областю знань про вивчення моралі, а мораль є предметом, що досліджує етика, як наука.

Мораль визначає правила, згідно з яких, повинні поводитись люди в тій чи іншій сфері життя.

З моралі, випливають такі слова як «моральність, моральна поведінка», це те, як ми маємо поступати в тих чи інших ситуаціях нашого життя, як ми маємо поводитись в різних випадках.

Відмінність етики від інших шкільних наук у тому, що вона перетворює людину, спрямовано формує відносини людини з іншими людьми та суспільством, її метою являються не знання, а вчинки. Мораль являє собою певні правила про погане і хороше, це певні сукупності норм поведінки. Мораль існує та формується тільки у межах суспільства, та не може існувати поза межами суспільства. Уявлення про мораль зароджуються в процесі осмислення та спостереження, це правильна поведінка, належний характер, і також певні умови та межі дозволеності людини.

Мораль та етика існують не тільки в якійсь одній сфері чи культурі, вони абсолютно всюди, регулює людські відносини в усіх сферах – робота, сім’я, школа, в комунікаціях. Моральні правила зародились та створювались у довготривалому історичному процесі та є важливими для кожної людини. Поведінка людини може мати багато значень, це естетичне, правове, чи політичне, але тільки його моральна сторона, його моральність, оцінюється за одним змістом. Моральні норми підтримуються кожним суспільством, усіма дисциплінами, та громадською думкою, і їхній контроль починається з кожного з нас, це невидимі закони, яких повинна дотримуватись кожна людина, дані закони є певними добрими правилами, з якими нам буде легше жити та функціонувати у суспільстві. Відповідальність у моралі має велике духовне значення, певне розуміння осуду чи схвалення, є певними формами оцінок, які людина повинна зрозуміти, прийняти їх, і згідно із цим прийняттям коректувати та спрямовувати свої вчинки та поведінку згідно із моральними правилами. Школа повинна виробити внутрішню потребу життя дітей за принципами моральності, та дотримуватись суспільних правил життя у суспільстві, це має виховувати у дітей чесність, життя у колективі, стійкість та певну мужність характеру, правдивість та чесність, вміння гарно показувати себе у комунікації з іншими людьми, дотримуватись певних правил та етики у людних місцях, дуже важливо навчати цьому дітей ще з раннього дитинства та у школі де дитина вже ступає у колективне життя.

Моральне виховання у педагогіці розглядається як певний суцільний та єдиний процес, який спрямовано на формування та становлення у дітей певної свідомості моралі, викарбовуються моральні риси особистості, моральної поведінки та  почуттів, які у свою чергу в процесі виховання повинні перетворюватись у так званні внутрішні регулятори та правила поведінки дитини. Набутті правила стають основним складником самовдосконалення дитини і суспільства. Моральна свідомість у свою чергу поділяється на суспільну, що зароджується під час суспільного способу життя, та індивідуальної. Яка є наслідком виховного впливу суспільства.

Наша Viber група
Завітайте до нашої групи у Вайбер

Мораллю для дитини має бути певна сукупність правил, і вона добровільно має брати на себе ці правила і обов’язково їх виконувати, при тому, щоб це було свідомо, становлення моральної людини повинно виконуватись якнайраніше, щоб ще з самого дитинства дитина розуміла що слід, а що не потрібно виконувати, що таке добро і зло, як поводитись в тій чи іншій ситуації. У шкільному віці мораль та етика, які набуває дитина, у старшому віці вже переростуть у основу певного фундаменту для становлення дитини, великий вплив мають її психологічні характеристики та функції. У дітей розуміння спочатку випливає на емоційному розумінні, і з часом це переростає у цілковите усвідомлення усіх моральних та етичних норм, тому є дуже важливим навчати дітей моралі та етиці ще з їхнього дитинства, щоб їхнє усвідомлення закарбувалось у їхньому житті. У деяких дітей моральне бачення приходить швидше, а у інших пізніше, все це залежить від їхнього психічного розвитку особистості шкільного віку, даний фактор не є поганим, тому є важливим, щоб у дітей приходило накопичування етичних норм та понять моралі, які проходитимуть у їхній поведінці і проявлятимуться у вигляді ставлення до оточуючих їх людей. Дорослі ж люди, своїм прикладом мають навчати дітей етиці та моралі, щоб у дітей не виникала думка так званого «подвійного стандарту», коли їхній наставник говорить як потрібно поводити себе у даній ситуації, але притому і сам порушує дане правило, тоді ж у дитини з’явиться непорозуміння, і викривиться бачення моралі, що закарбується у її вчинках.

У школі повинні акцентуватись питання:

  • розвитку моральних почуттів, що сприятиме подальшому формуванню адекватно – особистісної компетенції;
  • розказувати як потрібно поводитись з людьми, що нас оточують, що забезпечить дитині соціально – комунікативну функцію;
  • виховати у дитині любов до природи, що сприятиме екологічній функції у соціумі;
  • навчити доброму ставленню до образотворчих предметів;
  • комунікативної функції під час розмов дитини.

Виховання у дитини шкільного віку моральних та етичних норм є дуже важливим фактором становлення дитини та входження її у дорослий світ. Завдяки знанню моралі у подальшому відображатиметься на розвитку рівнів сфер особистості. Моральне виховання повинне показати дитині що таке добро, а що ‒ зло, як правильно поводитись у різних ситуаціях, потрібно ще у ранньому дитинстві закарбувати у пам’яті дитини неписані правила моралі, по правилам яких живе увесь світ. Якщо з шкільного та раннього віку дитина не навчилась норм поведінки, тоді ж виникає ризик кризи розвитку її особистості.

У дошкільному та шкільному віці повинні виконатись два рівні морального виховання:

  • розширення кола спілкування, змінна соціальних умов;
  • внутрішні якості дитини, розуміння значущості соціальної ситуації.

Вчитель, розповідаючи про ті чи інші явища, повинен надавати їм моральну оцінку, а розкриття в творі художнього образу, служить для дитини розумінням добра і зла, хороших та поганих вчинків, тим самим вже формується моральне бачення, важливим під час викладання використовувати різні приказки та прислів’я, висловлювання видатних людей про мораль та етику. Потрібно, щоб дитина отримувала задоволення від своїх вчинків, від того, що вона приносить радість людям, своїм добром.

Читайте також, МОН надає відповіді до поширених запитань щодо Державного стандарту базової освіти

 

Огірко Ігор Васильович
професор, доктор наук

Від Огірко Ігор

Професор Огірко І. В. зробив значний особистий внесок у науково-технічний та освітній розвиток Української держави, отримав вагомі наукові досягнення з інформаційних мультимедійних технологій стосовно української поліграфії.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *