Електронні лікарняні як державний проєкт і сукупність складних взаємодій державних інституцій почав запускатися в Україні 9 років тому. Так, знадобилося багато часу, щоб не просто перевести процес фіксації й оплати тимчасової непрацездатності в електронний формат, але і трансформувати чинні неефективні процеси. Але цього варто було чекати.

Тепер і пацієнти, і лікарі, і роботодавці відчують зручність нових процесів, а держава не втрачатиме кошти на корупційних ризиках. Work.ua поговорив про новацію з менеджеркою проєкту «еЛікарняні» в Мінцифрі Катериною Черногоренко й публікує відповіді на важливі запитання, які треба знати всім — і працівникам, і роботодавцям.

 

Катерина Черногоренко

Катерина Черногоренко

менеджерка проєкту «еЛікарняні» в Мінцифрі

— Катерино, з 1 жовтня 2021 року всі медичні заклади повинні виписувати електронні лікарняні листки: як це працює?

— Електронний лікарняний для людини — це «магія» клієнтоорієнтованості. Відтепер пацієнтам більше не потрібно нести на роботу паперовий листок, щоб зафіксувати факт тимчасової непрацездатності, їм приходить всього 2 смс. А роботодавці бачать потрібну інформацію про те, що їхні працівники були непрацездатні, в електронному кабінеті страхувальника на порталі Електронних послуг Пенсійного фонду України.

Тож цей процес стає прозорішим і зручнішим для пацієнтів, роботодавців та медиків.

— Розкажіть докладно, як тепер людині отримати електронний лікарняний, а роботодавцеві побачити, що його працівники справді були на лікарняному?

— Пропоную розглянути «маршрут» пацієнта на конкретній історії.

Припустимо, Петро захворів. Він звертається до поліклініки або стаціонару, де лікар проводить огляд та встановлює факт, період і категорію тимчасової непрацездатності. Наприклад, у Петра ГРВІ, і це — «Загальне захворювання або травма».

Взагалі, таких категорій багато:

  • «Захворювання або травма загального характеру»;
  • «Догляд за хворою дитиною»;
  • «Догляд за хворим членом сім’ї»;
  • «Догляд за дитиною у разі хвороби особи, яка доглядає за дитиною»;
  • «Карантин»;
  • «Обсервація, самоізоляція під час дії карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»;
  • «Переведення особи на легшу роботу»;
  • «Лікування в санаторно-курортному закладі»;
  • «Ортопедичне протезування»;
  • «Вагітність та пологи».

Потім лікар фіксує дані в Електронній системі охорони здоров’я (далі — ЕСОЗ), де знаходиться інформація про 32 мільйонів українців, накладає свій електронний підпис і стежить, щоб дані Петра синхронізувалися в ЕСОЗі.

У цей момент Петру на номер телефону, внесений до ЕСОЗ, приходить смс-повідомлення — номер із 16 символів у форматі ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Заклад охорони здоров’я має бути підключений до ЕСОЗ, інакше медичний висновок про тимчасову непрацездатність не надійде до центральної бази даних, а звідти — Пенсійного фонду України й роботодавця.

У разі виявлення помилки у створеному медичному висновку потрібно звернутися до лікаря, який його створював. Лікар своєю чергою протягом 7 днів від дати формування може внести зміни до медичного висновку.

Петро офіційно працевлаштований. Для нього починається наступний етап «магії». Дані з медичного висновку Петра:

  • автоматично надходять до Електронного реєстру листків непрацездатності, який формує та веде ПФУ;
  • поєднуються з його статусом застрахованої особи — при успішному знаходженні роботодавця Петра;
  • імпортуються до особистого кабінету страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду.

Петро отримує друге смс з даними про створення електронного листка непрацездатності. Це і є «чеком на оплату» періоду тимчасової непрацездатності.

Що ще важливо. Із запуском електронних лікарняних лікар більше не має встановлювати місце роботи пацієнта, переписувати по буквах назву підприємства, де він працює тощо. Все це відбувається автоматично через знаходження даних працівника в реєстрі.

Пенсійний фонд України, Фонд соціального страхування України та роботодавець не отримують жодних даних щодо діагнозу людини, тому що це медична таємниця.

— А як відбувається інформаційна взаємодія між Міністерством охорони здоров’я, Національною службою здоров’я України, Пенсійним фондом України, Фондом соціального страхування?

— Через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів — систему інтероперабельності в Україні, чи просто систему «Трембіта».

— Що сталося з паперовими лікарняними? Чи існують випадки, коли можна скористатися паперовим листком непрацездатності?

— Видавати паперовий листок непрацездатності дозволяється у виняткових випадках. Наприклад, якщо треба продовжити та закрити листки непрацездатності, що були видані особам до 1 жовтня 2021 року.

Або коли минув строк, протягом якого особистий лікар може внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я. У такому разі рішення про видачу листка непрацездатності ухвалює лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я, а за її відсутності — керівник закладу.

Також паперовий лікарняний видається застрахованій особі протягом двох місяців з дня народження дитини, який зазначено у свідоцтві про народження, — на підставі свідоцтва та рішення суду про усиновлення дитини. Мається на увазі ситуація усиновлення новонароджених до 2 місяців.

Це можливо й коли виникають технічні проблеми чи помилки під час передачі даних між Електронним реєстром листків непрацездатності та Реєстром медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я. Якщо неможливо сформувати електронний листок непрацездатності більше ніж протягом семи днів з дати створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність, то до усунення таких проблем можна виписати паперовий варіант.

Але в такому разі в бланку листка непрацездатності, який видається як продовження електронного листка непрацездатності, зазначається номер листка непрацездатності, який продовжується.

— Де можна подивитися інформацію по лікарняних? У кого є доступ — у працівника чи роботодавця, чи в обох?

— Портал «Дія» надає пацієнтам можливість перевірити інформацію про сформований медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Треба у спеціальному розділі ввести номер запису про сформований медичний висновок, що мав бути надісланий пацієнту в СМС, та відомостей, які дозволять ЕСОЗ однозначно його ідентифікувати. Для цього потрібні податковий код або паспорта/посвідка.

Згадайте Петра. Він також може перевірити інформацію про свій електронний лікарняний може на вебпортал Пенсійного фонду України у розділі «Застрахованим особам», натиснувши на іконку «Дані з Електронного реєстру листків непрацездатності» та ввійшовши до особистого кабінету.

— Катерино, дайте кілька практичних порад щодо користування електронним реєстром лікарняних.

— Часто отримуємо від роботодавців запит щодо фіксації й розслідування випадків виробничих травм, тож дам алгоритм:

  1. Лікар, формуючи МВТН, може поставити відмітку, що нещасний випадок, професійне захворювання сталися на виробництві, тільки якщо володіє цією інформацією.
  2. Якщо у лікаря такої інформації немає, він за замовчуванням вибирає категорію «Захворювання або травма загального характеру».
  3. У такому разі електронний листок непрацездатності автоматично формується за категорією «Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов’язані з нещасним випадком на виробництві».
  4. У разі наявності у роботодавця інформації, що випадок стався внаслідок професійної діяльності працівника, він розпочинає процедуру розслідування відповідно до постанови КМУ №377, за участі представників Фонду соціального страхування України.
  5. Фонд соціального страхування України після завершення розслідування ухвалює рішення щодо остаточної причини непрацездатності відповідно до актів розслідування «Нещасний випадок на виробництві» або «Професійне захворювання» відповідно.
  6. Після внесення Фондом соціального страхування України цих відомостей до ЕРЛН, роботодавець отримає відповідне відображення в кабінеті страхувальника і зможе правильно розрахувати розмір допомоги й замовити фінансування.

Якщо у вас залишилися запитання або ви хочете бути в курсі процесів, пов’язаних з електронними лікарняними, приєднуйтеся до телеграм-каналу «еЛікарняний | МВТН». Він створений для підтримки лікарів, пацієнтів, роботодавців під час роботи з медичними висновками про тимчасову непрацездатність та електронними листками непрацездатності.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу