Так починається робочий день Зілоли Машаріпової. Рано-вранці вона їде до села Дашек навчати дошкільнят. Узбекистаном курсують десятки таких автобусів. Це одна з багатьох ініціатив країни і глобальна мета – відкрити всім дітям без винятку  доступ до якісної дошкільної освіти.

Разом із Зилолою кореспондент Euronews Галина Полонська розпочинає свою подорож однією з найвіддаленіших областей Узбекистану, Хорезмською, щоб побачити, як по-новому тут готують до школи дітей. Зілола каже, що потенціал таких мобільних навчальних груп є величезним.

Зілола Машарипова, педагог мобільної групи дошкільної освіти “Аклвой”: “Завдяки мобільним навчальним групам дітям від 3 до 7 років відкривається доступ до якісної дошкільної освіти навіть у найвіддаленіших регіонах сільської місцевості. Вони здобувають знання незалежно від соціального походження. І у них будуть рівні стартові можливості, такі як у містах”.

Цього місяця – фарби осені, Зілола пояснює тему дня та пропонує дітям самим вибрати, у що грати. Це – новий підхід у системі дошкільної освіти, і він орієнтований на особистість дитини.

Фарзона, 5 років: “Восени листя дерев стає жовтим і червоним, таким як ці Лего, а потім воно опадає”.

Поява тут групи, де дітей готують до школи, багатьом батькам – давня мрія.

Йокуджон Рузметова, мама: “Тепер у наших дітей є можливість здобути якісну освіту, вони тут навчаються малювати, писати, рахувати, грати в ігри та отримують інтелектуальний розвиток. Для нас батьків це щастя”.

У 2012 році дошкільну освіту в Узбекистані здобували 23% дітей, а в сільських районах лише 8,5%. У 2017 році розпочалися масштабні реформи, і зараз уже охоплено понад 60% дітей. Дошкільна освіта стала обов’язковою з 6 років. У країні відкриваються безкоштовні групи неповного дня для шестирічок. На чільному місці новий, орієнтований на особистість дитини підхід до розвитку дітей. У дошкільному навчальному закладі, який нещодавно відкрився в селі Хасіан, ми побачили, як він працює на практиці. Діти самі обирали, у які ігри грати та як отримувати знання.

Ірина Грошева, головний спеціаліст відділу стратегічного розвитку ДОО Міністерства дошкільної освіти Узбекистану: “У колишній моделі педагог був найважливішою, ключовою фігурою. Тепер головну роль грає дитина. Дитина, яка має право вибору своєї діяльності. Наша мета – розвинути у дітей аналітичне мислення та творчі здібності. Саме творчість дозволяє виростити особистість дитини”.

Світовий Банк допомагає Узбекистану впроваджувати та розвивати якісну дошкільну освіту, фінансуючи проекти у цій сфері.

Марко Мантованеллі, голова представництва Світового Банку в Узбекистані: “Ми підтримуємо освіту, орієнтовану на дитину, де діти з раннього віку отримують можливість вирішувати проблеми. Вирішення проблем має вирішальне значення для розвитку здатності до навчання у майбутньому”.

Ми попрямували в ще одне село в Хорезмській області, Шихмахшад, щоб побачити, як влаштована Плейгруппа, інша альтернативна модель дитячого розвитку, і тут ключове слово – гра. 8 таких груп відкрилися в Узбекистані за сприяння UNICEF, Дитячого фонду ООН, який підтримує реформування дошкільної освіти в країні.

Мунір Мамедзаде, голова представництва UNICEF в Узбекистані: “Гнучкі навички та навички критичного мислення, вміння взаємодіяти, спілкуватися та вирішувати проблеми, навіть якщо вони можуть бути дуже базовими в цьому віці, – це те, у що ми вкладаємося і чому приділяємо більше уваги”. Все це разом допомагає нам переглянути всю навчальну програму для вчителів.

Професія педагога для дітей дошкільного віку стає в Узбекистані більш затребуваною. Це – нещодавно відкрита філія Корейського Університету Бучон у Ташкенті, тут, як розповіла нам одна зі студенток Мадіна Набієва, вчать знаходити родзинку в кожній дитині, і прагнуть, щоб кожна дитина відчула себе окремою незалежною та вільною особистістю.

Мадіна Набієва, студентка відділення дошкільної освіти Університету Bucheon у Ташкенті: “Головне у нашій професії – залишатися дитиною в душі, інакше діти не зможуть відкритися нам і прийняти нас у свій світ”.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу