Про стратегічні завдання, роботу над створенням і доставкою підручників, виконання програми «Шкільний автобус» і запоруку успішної роботи установи розповідає перший заступник директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту Святослав Серебрянський
До створення підручників для першачків було залучено й художників, психологів, фахівців з видавничої справи, які працювали у складі видавничої ради, створеної при інституті інноваційних технологій і змісту освіти
– Святославе Миколайовичу, як Ви оцінюєте роботу, що проводить Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту? Над якими масштабними проектами нині працює колектив установи?
– Діяльність нашого інституту – державної наукової установи – вважаю особливо важливою ланкою роботи МОНмолодьспорту. Зокрема, інститут вирішує завдання, пов’язані з виконанням загальнодержавних програм, спрямованих на підвищення якості освіти. Адже освіта, освітні послуги, що надаються в Україні, повинні відповідати вимогам суспільства, новим сучасним тенденціям.
Фахівці інституту беруть участь у науково-практичних конференціях і семінарах з проблем освіти. Це дає змогу узагальнювати передовий педагогічний досвід і впроваджувати в навчально-виховний процес прогресивні педагогічні технології.
Охоплюючи дошкільну, середню, професійно-технічну й вищу ланки освіти, ІІТЗО забезпечує координацію видання навчально-методичної літератури для навчальних закладів України, експериментальну апробацію і експертизу, забезпечення навчального процесу новим поколінням підручників і посібників. Проводиться системна робота щодо поліпшення якості підручників, їхньої змістової частини, вдосконалення й оновлення методик викладання.
Серед інших напрямів роботи інституту: виконання програми «Шкільний автобус», розробка сучасного електронного контенту, інформатизація і комп’ютеризація навчально-виховного процесу, забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів сучасною комп’ютерною технікою. Так, наприклад, у 2011 році з ініціативи Президента України в рамках програми «Сто відсотків» усі спеціалізовані школи-інтернати для дітей-сиріт отримали по одному інноваційному навчальному комп’ютерному комплексу на основі сучасних портативних комп’ютерів і мультимедійний проектор. Також надано програмне забезпечення, що відповідає вимогам навчальної програми. А це, загалом, 357 комп’ютерних комплексів. Також протягом минулого року 722 навчальних заклади забезпечено новими навчально-комп’ютерними комплексами для оснащення кабінетів інформатики. Сьогодні молоде покоління набагато більше дивиться в екрани, аніж у книжки. І ми розуміємо, що при розробці навчальної літератури це також потрібно враховувати.
Робота з обдарованою талановитою молоддю, проведення олімпіад, наукових конкурсів, турнірів для школярів і студентів – все це теж є важливими складовими нашої роботи.
ВИДАННЯ ПІДРУЧНИКІВ ПРОФІНАНСУВАЛИ МАКСИМАЛЬНО
– Першокласники вже навчаються за новими підручниками. Чи всі малята отримали їх вчасно? Які особливості цьогорічної роботи з їх створення?
– У 2012 – 2013 навчальному році учні 1 класу почали навчатися за новою програмою і, відповідно, – за новими підручниками. Вперше за багато років міністерство своєчасно забезпечило їх створення, друк і розвезення до всіх шкіл. А це – майже 4,5 мільйона підручників.
Цьогоріч усі першачки поклали до портфеликів комплекти нових сучасних книжок, над якими впродовж року працювали не лише автори, а й науковці, методисти, педагоги-практики. Їх експертиза здійснювалася під час Всеукраїнського конкурсу рукописів. До створення підручників було залучено художників, психологів, фахівців з видавничої справи, які працювали у складі видавничої ради, створеної при Інституті інноваційних технологій і змісту освіти.
Уперше за роки незалежності України програма видання навчальної літератури профінансована максимально – 233,2 мільйона гривень. Це дало змогу забезпечити підручниками не лише першокласників, а й додатково видати підручників для учнів 11 класу. Адже порівняно з минулим роком контингент учнів збільшився, отже, зросла і потреба в підручниках.
Для порівняння: раніше програма фінансувалася в обмежених обсягах, тому забезпечували підручниками лише одну паралель класів. Це призводило до неповного задоволення потреби в підручниках і посібниках для шкіл, ПТНЗ, дошкільних навчальних закладів.
Цьогоріч нам вдалося вирішити багато важливих питань. До кінця календарного року передбачається видати підручники і навчальні посібники для учнів з особливими освітніми потребами, забезпечити шкільні бібліотеки художніми творами серії «Шкільна бібліотека», а також видати і доставити до обласних книжкових баз підручники для учнів другого класу, створені за новими програмами.
– Як відбувається процес підготовки до друкування підручників для учнів 5-9 класів ЗНЗ?
– Як відомо, всі рукописи для шкіл мають пройти процедуру конкурсного відбору. Нині – завершальний етап Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для учнів
5 – 9 класів. Проведено експертизу рукописів, узагальнено відповідні рейтинги. Триває розгляд апеляцій від учасників І етапу конкурсу.
За результатами роботи конкурсної і апеляційної комісій узагальнені матеріали будуть подані на розгляд колегії міністерства. Переможцями конкурсу будуть визнані комплекти конкурсних матеріалів, які за результатами всіх експертиз отримали найвищі підсумкові рейтинги і посіли І та ІІ місця.
Важливо, що авторські колективи рукописів-переможців конкурсу створюватимуть і наступні підручники – для учнів
6 – 9-х класів. Так ми забезпечимо змістову послідовність
їх створення. До 1 лютого 2013 року буде організовано прийом рукописів для учнів 6 класу, а протягом березня і квітня – громадське обговорення оригінал-макетів цих підручників.
352 МІЛЬЙОНИ НА «ШКІЛЬНИЙ АВТОБУС»
– Як ви оцінюєте цьогорічну роботу з упровадження програми «Шкільний автобус»?
– За весь час виконання програми протягом 2012 року до обласних управлінь і районних відділів освіти надійшла рекордна кількість шкільних автобусів. Завдання уряду щодо забезпечення засобами безпечного перевезення дітей і педагогічних працівників, які проживають у сільській місцевості, успішно виконується.
Цьогоріч на виконання завдань і заходів Державної цільової соціальної програми «Шкільний автобус» заплановано виділити 352 мільйони гривень. Станом на жовтень 2012 року вже закуплено й доставлено до районних управлінь освіти 900 шкільних автобусів. Це майже стільки транспортних засобів, скільки було поставлено за всі попередні роки, разом узяті.
Наприклад, за період з 2003 по 2011 рік до Херсонської області за державні кошти було поставлено 40 шкільних автобусів. Натомість у 2012-му – 37. До Волинської області в попередні роки поставлено 33 автобуси, протягом цього року – 29. Тож сьогодні вже можемо говорити про хороші результати. Понад 70 % школярів, які проживають у сільській місцевості, їдуть до навчальних закладів саме шкільними автобусами.
За умови відповідного фінансування решту транспортних засобів, а це – понад 1300 шкільних автобусів, можна буде забезпечити протягом 2013 року.
УКРАЇНА І РОСІЯ НА ПЕРЕХРЕСТЯХ ІСТОРІЇ
– Розкажіть про міжнародну співпрацю в роботі інституту, зокрема – про спільну роботу над методичним посібником для вчителів історії «Україна і Росія на перехрестях історії».
– Наш заклад підтримує й проводить різноманітні проекти, серед яких – робота спільних комісій: українсько-польської з історії і географії, українсько-російської. Найважливішим рішенням, на мою думку, є те, що в ході роботи досягнуто домовленостей про двосторонній аналіз підручників. Робота над удосконаленням змісту навчальної літератури для нас є пріоритетним завданням. Йдеться не лише про методичну складову створення сучасного підручника для школярів, а й поліграфічні аспекти – вибір формату і обкладинки книжки.
У грудні 2010 року відповідно до рішення підкомітету з питань гуманітарного співробітництва Українсько-Російської міждержавної комісії було підписано наказ МОН «Про утворення робочої групи для розробки спільного посібника з проблем історії України та Росії». Тоді ж учені, методисти і вчителі обох країн розпочали підготовку текстів. Нещодавно, в рамках проведення Днів освіти і науки Російської Федерації в Україні, було презентовано зміст перших модулів спільного методичного посібника для вчителів історії «Україна
і Росія на перехрестях історії». Цей посібник складатиметься з окремих проблемно-хронологічних модулів, присвячених передусім темам історії культури, міжкультурних зв’язків. А також, певною мірою, тим проблемам і явищам історії, оцінки яких базуються на таких методологічних основах, на загальнолюдських цінностях.
Розділи посібника – модулі – це добірка матеріалів для вчителів, які можна використовувати на уроках. Вони охоплюють найцікавіші теми спільних проблем історії обох країн і збагачують методичний арсенал педагогів. Особливо в роботі з формування в учнів умінь формулювання самостійних висновків на основі аналізу різних історичних джерел, порівнянні думок різних істориків.
– Що є запорукою хорошої роботи установи?
– Вважаю, що одним з ключових завдань, яке має ставити перед собою кожна інституція, є підвищення якості її роботи. Це насамперед пов’язано з компетентністю й професіоналізмом усіх працівників, результативністю виконуваних завдань.
Системна організація роботи, науковий, зважений підхід до стратегічного планування розвитку і забезпечення потреб сучасної освіти – основна запорука успішної діяльності інституту як профільної установи МОНмолодьспорту.
КОМПЕТЕНТНО
КНИЖКИ ДЛЯ УЧНІВ ПЕРШОГО КЛАСУ БУЛИ ДОСТАВЛЕНІ ВЧАСНО
Олена ОНАЦЬ, Президент Асоціації директорів шкіл України, директор спеціалізованої школи № 41 Імені З.К. Слюсаренка Шевченківського району міста Києва:
– Підручники для учнів першого класу, які цього року друкувалися за державним замовленням, були доставлені вчасно. Звичайно, у школах є певні проблеми із забезпеченням книжками, але це не стосується перших класів. Крім цього, всі питання можна вирішити.
Щодо змісту підручників відзначимо позитивні моменти. У нас була можливість обрати для себе книжки певних авторів. Зазначу, що підручники для першокласників – якісні, містять легкі й зрозумілі завдання, яскраві малюнки. В усіх примірниках є вкладки, що відображають зміст і допомагають вчителеві готуватися до уроку.
Дехто скаржиться на зміст підручників. Я вважаю, що вони не є складними для першокласників, а багато що залежить від учителя і від розуміння батьків.
Максим КОРОДЕНКО, «Освіта України» № 41