27 — 29 березня 2012 року у Страсбурзі (Франція) з участю Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України відбулося перше засідання Комітету Ради Європи з питань освітньої політики та практик (CDPPE). Без перебільшення можна сказати, що на зустрічі з підтримки українських освітніх ініціатив панувала справжня «сердечна згода».
Директор Комітету Ради Європи з питань освітньої політики і практики (СDРРЕ) Олоф Олафсдоттір подякувала урядові України і відзначила плідну роботу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України на чолі з міністром Дмитром Табачником.
Слова подяки були виголошені на першому засіданні новоствореного комітету насамперед за те, що у період головування України в Кабінеті Міністрів Ради Європи пріоритетним було визначене питання освіти. А також — за проведення Форуму міністрів освіти європейських країн «Школа ХХІ століття: Київські ініціативи». Цей захід, що відбувся у вересні 2011 року, став своєрідною квінтесенцією інтелектуальних зусиль усіх європейських представників освітньої галузі. Директор комітету відзначила надзвичайно високий рівень форуму, його результативність і ефективність, свідченням чого став підсумковий документ — «Київське комюніке». Як наголосила представник Ради Європи, на значну увагу заслуговують особливості проведення форуму в Києві. Зокрема, високоефективною і корисною для європейських представників стала практика спілкування з учасниками навчального процесу, відвідування навчальних закладів й ознайомлення з їх роботою.
УКРАЇНСЬКІ ІНІЦІАТИВИ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РІВНІ
На засіданні комітету розглядалися питання реформи в освітній політиці та освіти для демократичного громадянства, розвитку європейського простору вищої освіти, а також освіти для міжкультурного порозуміння, питання права на якісну освіту, мовної політики, громадянства і прав людини тощо. Зокрема, було заслухано пропозиції щодо проведення 24-ї Конференції міністрів освіти у Фінляндії, 6-го Форуму освітньої політики у Празі; розглянуто проект Рекомендацій Кабінету Міністрів державам-членам про відповідальність органів державної влади за надання академічних свобод та інсти-туційної автономії вищим навчальним закладам; заслухано пропозиції щодо подальшої розробки рамки кваліфікацій; обговорено питання вищої освіти для розвитку демократичної культури, співпраці з Консорціумом з питань вищої освіти тощо. Україна підтримала ухвалення винесених на розгляд засідання питань. Рекомендації з громадянської відповідальності державної влади щодо гарантування академічних свобод і автономії вищих навчальних закладів буде прийнято і впроваджено у новій редакції Закону України «Про вищу освіту».
Особливу увагу на засіданні комітету було зосереджено на розвитку освіти для міжкультурного порозуміння. Було вирішено розробити рекомендації з подальшого посилення співробітництва з міжнародними організаціями, які працюють у сфері міжкультурного діалогу та розробки рамкового документа. Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України підтримало пропозицію щодо продовження плідної взаємодії із забезпечення демократичних засад у школах і виховання поваги до культурного та релігійного розмаїття, зокрема щодо співпраці з Європейським Центром Вегерленд.
У Страсбурзі було також розглянуто проект концепції та програми Першої конференції з питань імплементації заходів, викладених у Хартії виховання демократичної громадянськості і прав людини, а також обговорено пропозиції щодо розвитку викладання прецедентного права Європейської Конвенції з прав людини.
Крім того, на засіданні було порушено питання про роль мережі розробників навчальних планів для початкової і середньої школи та для підготовки учнів, обговорено стратегії й ініціативи щодо розробки рівнів володіння мовою навчання як для учнів, так і для вчителів. МОНмолодьспорту висунуло пропозицію щодо необхідності врахування досвіду створення рамкового документа стосовно вивчення іноземних мов (Common European Framework of Reference). На порядку денному було також питання лінгвістичної інтеграції дорослих мігрантів і розподілу відповідальності за це між різними міністерствами. МОНмолодьспорту запропонувало при вирішенні цього питання враховувати досвід країн, де навчання проводиться двома мовами (тобто функціонують білінгвальні школи), а також розглянути можливість створення «недільних» шкіл.
«СТОРІНКИ ІСТОРІЇ» ВІД УКРАЇНСЬКИХ І ЄВРОПЕЙСЬКИХ ШКОЛЯРІВ
Ініціативні проекти представників, репрезентовані Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України на засіданні комітету, стосувалися практичного втілення основних положень «Київського комюніке». Зокрема, європейська освітня спільнота схвалила такі пропозиції:
— створення в рамках проекту «Спільна історія без розділових ліній» нового проекту «Сторінки історії», написані українськими та європейськими школярами, з подальшим внесенням найкращих робіт до майбутнього електронного підручника з історії для учнів європейських країн;
— організація та проведення учнівських змагань міжнародного рівня з історії;
— розширення мережі так званих «європейських класів», де учні отримають можливість вивчати більше іноземних мов, а також створення мережі навчальних закладів «Школа без кордонів», яка стимулюватиме формування в учнів нового мислення стосовно глобалізації, міграції, безпеки та інших соціальних потреб, що сприятиме й розвитку багатомовності.
Ці та інші українські освітні ініціативи, розглянуті на засіданні комітету, були підтримані багатьма державами-членами і готуються до реалізації найближчим часом.
ПЛАНУЄМО ДІЯТИ? ДІЄМО, СПЛАНУВАВШИ!
Підсумкове оцінювання Плану дій Ради Європи для України на 2008 — 2011 роки 30 березня відбулося на зустрічі представників Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України і Моніторингового комітету Ради Європи. Вони обговорили результати реалізації положень цього документа, зокрема: рівень ефективності та корисності заходів, передбачених у Плані дій для України; вплив цих заходів на реформування й розвиток освітньої галузі нашої держави; розширення співпраці Ради Європи з донорами та партнерами щодо питань фінансування; налагодження зв’язків між учасниками з реалізації проектів у рамках Плану дій як у країні, так і за її межами.
Директор Директорату внутрішнього нагляду Моніторингового комітету Ради Європи Ансгар Уснер під час зустрічі відзначив важливі заходи, які Україна спільно з Радою Європи провели за звітній період. Особливо успішними були такі, що сприяли розвитку співпраці в галузі викладання історії та у сфері мовної політики. Сторони також відзначили позитивні тенденції у підтримці Радою Європи освітніх проектів в Україні і сприянні їх реалізації. Представники Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України відзначили високий рівень продуктивної співпраці з Директоратом з питань освітньої політики та практик Ради Європи у Страсбурзі. Водночас українська сторона висловила побажання щодо активізації участі українського представництва Ради Європи в заходах із реалізації Плану дій. Загалом беззаперечну ефективність Плану дій Ради Європи для України на 2008 — 2011 роки визнали обидві сторони.
«Антанта» європейських освітян у Страсбурзі щодо українських пропозицій і проектів у галузі освіти може свідчити лише про одне: свій відрізок шляху до євроінтеграції українські освітяни долають енергійно й упевнено.
Людмила МЕДВЕДСЬКА, «Освіта України» № 15