Перед Днем працівників освіти Борис Жебровський зустрівся з членами Київської міської ради старшокласників і юними журналістами «Інформаційно-творчого агентства «ЮН-ПРЕС» Київського Палацу дітей та юнацтва. Як заступник міністра освіти і науки молоді та спорту України справлявся з учнями, коли працював у школі? Як мають ставитись у суспільстві до професії вчителя? Якою буде наша школа завтра? Це далеко не повний перелік запитань, порушених під час відвертої розмови. Отже, Борис Жебровський про…

27 БАРМАЛЕЙЧИКІВ

ПРОФЕСІЯ ВІД БОГА, АЛЕ ЖЕРТОВНА І ШКІДЛИВА - DSC0635 – Коли прийшов працювати у школу піс­ля університету, мені дали п’ятий клас – 27 хлопчиків і 7 дівчаток. Ніхто не міг з ними працювати. Постало питання, як завоювати авторитет у хлопців. Почали з футболу. Спо­чатку сперечалися, чи заб’ють вони мені пе­нальті – з десяти хоч один, а я їм.

Пам’ятаю, дав 10 хвилин, що усі ці 27 бармалейчиків повалили на землю. Але ска­зав: якщо не повалите, будете слухати мене цілий місяць. Костюм вони мені порвали, але не побороли. І що вдієш – слухали. А потім почалося: збір макулатури, мета­лобрухту, різноманітні змагання. Як ви ду­маєте, який клас через місяць посів пер­ше місце?

Не можна сказати, що я про це прочитав у книжках. Само собою прийшло.

Ми цінуємо, коли в нас є старший друг, дуже авторитетний, який щось вміє роби­ти, котрого поважають, який прихильно до тебе ставиться. Це дуже важливо для ді­тей, підлітків.

РЕВОЛЮЦІЯ В ДОШКІЛЛІ

 – Проблема черг у дитсадках виникла з кількох причин. По-перше, це демографіч­ні ями. В 1985 році в Києві народилася 41 тисяча дітей, а в 1998 році – і9 тисяч. Що робити з садочками, де вже немає дітей? А більшість дитсадків відомчі, закону про дошкільну освіту немає. Керівник підприємства-банкрута продає або віддає в орен­ду приміщення. Так у Києві 250 садочків з обігу було вилучено. І ось з 2001 року роз­починається зростання народжуваності. Са­дочки розтринькали, а дітей народжується більше. І ось у 2010 році на колегії МОНмолодьспорту міністр Дмитро Табачник про­голосив «хрестовий похід» за повернен­ня дитячих садочків. За два роки відсоток охоплення дітей дошкільною освітою під­вищився з 63 до 84. Також ми за законом ввели обов’язкову передшкільну освіту. Всі п’ятилітні мають готуватися до школи. По суті, сьогодні в дошкільній освіті відбува­ється революція – законодавча, матеріаль­на, кадрова. Не переживайте – в державі цей курс уже не зміниться.

ПРО ВЧИТЕЛЯ, ЙОГО ЗАРПЛАТНЮ І ПОВАГУ В СУСПІЛЬСТВІ

 – Ніколи вчитель не заробляв великих гро­шей. Ця професія – жертовна. Її називають професією від Бога, і це, мабуть, правда. Тому що це єдина професія, яка передає від покоління до покоління досягнення людства, завдяки чому воно взагалі живе. Але дуже важливо інше: моральна підтримка в сус­пільстві, повага до цієї професії. Це страш­но – коли зневажливо ставляться до вчите­ля: не так одягається, не їздив на Кіпр, не може купити собі дорогої книжки. У Василя Сухомлинського є праця «Серце віддаю ді­тям». І це не красива фраза. Це – діагноз. Коли випускаєш клас, ти відрізаєш шмато­чок себе. Ти передаєш разом з ними частину своєї енергії, думок, переживань. Це відби­рає багато сил. Найчастіше з віком хворіють учителі. Професія справді шкідлива. І це пи­тання лише грошима не вирішиш.

У нас є проблема, яку формулюю так: кого жаліти в нашій освіті? Учителя, який 40 років пропрацював на цій дуже важкій роботі, який нажив собі болячок, який має маленьку заробітну плату, але сьогодні не во­лодіє сучасними технологіями. Та хіба винні діти, яким потрібні сучасні знання, яким тре­ба бути конкурентоспроможними, потрібно, щоб учитель зміг їх принаймні навчити вчи­тися. Тому мусимо жаліти і тих, і інших. І тому ми вносили пропозицію, щоб при ви­ході на пенсію педагог отримував пенсію в розмірі 80 відсотків від зарплатні.

ПРО МАЙБУТНЄ ШКОЛИ

 – Уже затверджено нові стандарти для 5 – 9 класів. За цими програмами п’ятикласники по­чнуть навчатися з 1 вересня 2013 року. Стар­ша школа – з 1 вересня 2018 року. Плану­ється, що це буде справді профільна школа. Викладатиметься не більше дев’яти предметів. Будуть чітко визначені профілі: гуманітарний, природничий, математичний тощо. Або «мікс» для тих, хто не визначився. Мабуть, буде впро­ваджено обов’язкове вивчення окремих пред­метів іноземною мовою. Наприклад, інформа­тику, наймовірніше, англійською. Тобто зміни плануються досить істотні.

Також ми дали набагато більше свободи школам, педагогічним колективам. Так ось відсоток вільної для вчителя варіативної час­тини в навчальних планах став значно біль­шим. Сьогодні школа може додатково вводи­ти години на вивчення мови чи математики, а може ввести взагалі чудернацькі предмети на зразок, наприклад, ейдетики.

Р.8. На завершення заступник міністра звернувся до дітей із проханням потурбува­тися про одинокого вчителя, який живе по­ряд або працює в їхній школі. В цьому разі слова про повагу до «жертовної, шкідливої для особистого здоров’я» професії педагога будуть підкріплені доброю справою.

Дмитро ШУЛІКІН, «Освіта України» № 41

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *