Наша газета регулярно відстежує хід освітньої реформи в Україні. Час від часу ми публікуємо спеціальні випуски, в яких перші особи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту, директори профільних департаментів детально звітують про те, що зроблено протягом останнього часу і що іще належить зробити, аби поліпшити якість усіх ланок української освіти.
Сьогодні про її здобутки і плани на майбутнє розповідає міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник.
Дитинство швидко минає, але саме воно визначає все наше життя. Можна сказати, що вищою освітою насправді є дошкільна, всі інші – професійні
День працівників освіти ми зустрічали з вагомими здобутками, – розповідає міністр. – Президент і уряд віддають належне праці вчителя не обіцянками, а конкретними справами. Насамперед це стосується підвищення рівня оплати праці педагогів. Упродовж останніх років ми модернізуємо зміст освіти, відновлюємо освітні державні програми й розробляємо нові, комп’ютеризуємо школи, повертаємо дитячі садки, забезпечуємо сільські школи автобусами, здобуваємо впевнені перемоги на міжнародних олімпіадах, конкурсах і спартакіадах.
Але попереду ще багато планів, велика кількість новацій, впровадження реформ…
ІНВЕСТИЦІЯ В ДОБРОБУТ КРАЇНИ
– Якщо говорити окремо про кожну освітню галузь, то, мабуть, краще почати з дошкілля? Адже це – фундамент якісної освіти.
– Наші дошкільнята – це майбутнє України. Забезпечення якісною освітою наймолодших членів суспільства для МОНмолодьспорту є, так би мовити, інвестицією в добробут нашої країни.
Від проголошення «хрестового походу» за дитячі садочки завдяки об’єднанню зусиль центральних і місцевих органів виконавчої влади за два роки мережа дошкільних навчальних закладів зросла до 16 тисяч 321 дитячого садочка різних типів і форм власності. Тобто їх кількість збільшилась із 2010 року на 1095.
Але це не все. Залишилось іще 813 дитсадків, які здаються в оренду. І ці заклади, за рішенням уряду, повинні повернути дітям.
Завершується забезпечення обов’язкової дошкільної освіти дітей старшого дошкільного віку. Охоплення п’ятирічних дітей становить 99,9 відсотка, а в 19 регіонах воно досягло 100.
– А як щодо змісту дошкільної освіти?
– У 2011 році прийнято Державну цільову соціальну програму розвитку дошкільної освіти до 2017 року. В травні 2012-го затверджено новий державний стандарт – Базовий компонент дошкільної освіти, який не оновлювався більш як 10 років. Під час його розроблення вивчено найкращий світовий досвід і проведено широке громадське обговорення проекту документа. В його інваріантній і варіативній складових сформовано перші сходинки наступності й перспективності між дошкільною й початковою ланками освіти на державному рівні. Варіативна частина складена з урахуванням інтересів дітей і батьків. Вона враховує запити, які відповідають сьогоденню. Це і хореографія, і комп’ютерна грамота, й іноземна мова. Інваріантна частина викладається в першій половині дня і є обов’язковою для виконання, а варіативна – в другій половині дня.
Окрім того, з 1 вересня діє програма «Впевнений старт», яка містить конкретні рекомендації як для роботи педагогів у навчальному закладі, так і для навчання дітей удома. В ній нам вдалося втілити цілісне бачення процесу формування особистості дитини.
Як кажуть, усе колись буває вперше. Так і в дошкільній освіті вперше: в 2012 році проведено Всеукраїнський фестиваль колискової пісні, Всеукраїнський огляд-конкурс кращого вихователя 2012 року, конкурси на кращий інтернет-сайт і кращий архітектурний дизайн-проект сучасного дошкільного навчального закладу, відзначено Всеукраїнський день дошкілля. Також уперше проводиться Всеукраїнський фестиваль дитячої поезії.
Проводячи реформи у змісті дошкільної освіти, ми не забуваємо й про тих, хто втілює їх у життя – вихователів у дитячих садках. Посадовий оклад вихователя порівняно з 2010 роком збільшено на 500 гривень і становить сьогодні 1653 гривні. Звичайно, це невелика сума, але з урахуванням підвищення розміру посадових окладів і надбавок з 1 вересня 2012 року ця сума становить 2490 гривень.
Дитинство швидко минає, але саме воно визначає все наше життя. Можна сказати, що вищою освітою насправді є дошкільна. Всі інші – професійні.
НОВІЙ ШКОЛІ – НОВИЙ СТАНДАРТ
– З дитсадка дитина йде до школи. Тож перейдемо й ми до шкільних проблем і здобутків…
– У цій галузі розпочато справжнє реформування – модернізацію змісту загальної середньої освіти. Затверджено Державний стандарт початкової загальної освіти, згідно з яким з 1-го класу вивчатиметься іноземна мова, з 2-го – «Сходинки до інформатики». На основі стандарту розроблено навчальні програми для початкової школи. Підготовлено українські підручники нового покоління – і за формою, й за змістом – які до 1 вересня 2012 року отримали всі українські першокласники. Надруковано й доставлено 63 назви підручників загальним накладом понад 4,5 мільйона примірників.
Ми не зупинилися тільки на реформуванні й забезпеченні початкової школи. Починаючи з 2013 – 2014 навчального року, буде введено новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Одним із нововведень стане вивчення школярами з 5-го класу другої іноземної мови. Передбачено тепер і викладання окремих предметів іноземною мовою у старших класах.
Помітною новацією стало створення освітніх округів. У 2011 – 2012 навчальному році в країні функціонувало майже 2000 таких округів, до складу яких увійшли більш ніж вісім тисяч навчальних закладів, де
здобувають освіту понад мільйон учнів.
Особливу увагу держава приділяє освіті в сільській місцевості. Так, для доступності освіти в селі діє урядова програма «Шкільний автобус», яка дає можливість забезпечити підвезення дітей і вчителів до сільських шкіл. За дев’ять років дії програми – з 2003-го по 2011-й – здійснено поставку 1091 автобуса до областей України. При цьому в 2008 – 2009 роках програму взагалі було припинено, а вже в 2010 році за дорученням Президента України Віктора Януковича – відновлено. Тільки за цей рік поставлено до областей майже 1000 автобусів. А в 2013 році заплановано виготовити ще 1370. Тож програму буде завершено, адже ми забезпечимо шкільними автобусами всіх дітей у селі.
НА СТО ВІДСОТКІВ
– Пріоритетом розвитку загальної середньої освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, – продовжує Дмитро Табачник. – Уряд України у квітні 2011 року затвердив Державну цільову програму впровадження до навчально-виховного процесу загальноосвітніх навчальних закладів ІКТ «Сто відсотків» на період до 2015 року, яка має забезпечити розвиток інформаційної взаємодії й інтеграцію загальноосвітніх навчальних закладів у світовий інформаційний освітній простір.
Окрім того, завдяки підписаній угоді між урядами України й Китайської Народної Республіки про надання комп’ютерної техніки для загальноосвітніх навчальних закладів, цього року до українських шкіл надійшло понад 23 тисячі комп’ютерів. Вони дадуть змогу школярам здобувати знання з допомогою новітньої техніки, освоювати нові програми й операційні системи, які є досить поширеними в усьому світі.
– А ще які нововведення в середній освіті наближають Україну до загальноєвропейських освітніх стандартів?
– Справжнім міжнародним проривом для України стало впровадження інклюзивної освіти. Наша країна приєдналася в цьому напрямі до європейських країн. Відтепер дітки, в яких є певні фізичні й психічні вади, мають можливість навчатися разом зі своїми однолітками у звичайних загальноосвітніх навчальних закладах. Це допоможе дітям з особливими потребами швидше соціалізуватися в суспільстві, а в подальшому – досягати високих результатів у навчанні. Щоправда, навчальні заклади повинні бути пристосованими для таких дітей. Тому спеціально для забезпечення інклюзивного навчання введено посаду асистента вчителя. Крім того, розроблено програму розвитку дітей з особливими потребами дошкільного віку для всіх нозологій. Також нині розробляється нова редакція Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами.
Але не треба забувати про здоров’я всіх дітей. Трагічні випадки на уроках фізичної культури мають відійти в минуле. Так, уже сьогодні учням перших класів не ставлять оцінок з фізкультури. Переконаний, що кожен учитель початкових класів хоча б 40 хвилин повинен присвятити фізичним вправам і прогулянкам на свіжому повітрі. Ми й надалі плануємо внесення змін до змісту й форм проведення уроків фізичної культури в школі.
Звичайно, уряд піклується і про підвищення рівня престижності педагогічної праці. Щороку кілька разів на рік збільшується заробітна плата для вчителів. На кінець 2012 року вона становитиме майже три тисячі гривень, а до кінця наступного наблизиться до 3,5 тисячі. Безумовно, хотілося б більшого підвищення, та ми повинні спиратися на реальний стан економіки країни. Наступного року до проекту бюджету також закладено значне підвищення заробітної плати для освітян.
ПІСЛЯ УРОКІВ
– Пролунав дзвінок з останнього уроку, дитина вийшла за ворота школи. і що далі? Вона ж не лишається поза увагою педагогів, чи не так?
– У системі освіти функціонують 1,5 тисячі позашкільних навчальних закладів державної й комунальної форм власності та 630 дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Позашкільною освітою охоплено майже мільйон 544 тисячі дітей.
Для них працюють понад 82 тисячі гуртків і творчих об’єднань художньо-естетичного, науково-технічного, еколого-натуралістичного, туристсько-краєзнавчого, фізкультурно-спортивного й інших напрямів.
Минулого року на виконання Державної програми розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року без залучення значних фінансових ресурсів відкрито або відновлено діяльність 24 позашкільних закладів, створено 84 філії (переважно в сільській місцевості), в навчальних закладах запрацювали майже п’ять тисяч нових гуртків.
Гарним прикладом розвитку позашкільної освіти є «Країна юних майстрів». Ми ініціювали проведення 24 лютого 2011 і 2 березня 2012 року Всеукраїнських виставок-звітів дитячої творчості «Країна юних майстрів», на яких представили творчі роботи дітей-лауреатів і переможців міжнародних і всеукраїнських конкурсів, фестивалів. Виставкові експонати розміщувалися в окремих Містах Країни юних майстрів і показали дитячу творчість за основними напрямами позашкільної освіти. Під час цьогорічної виставки вручено перші в історії незалежної України свідоцтва, зареєстровані Державною службою інтелектуальної власності на набуття авторських прав учнями-вина-хідниками Малої академії наук.
Уже два роки поспіль виставку відвідує Президент України Віктор Янукович. У зв’язку з надзвичайною популярністю такого заходу прийнято рішення про щорічне його проведення.
ВИРОБНИЦТВО ЧЕКАЄ ВИСОКОКЛАСНИХ СПЕЦІАЛІСТІВ
– Говорячи про наступність освіти, багато хто уявляє собі ланку «дитсадок – школа -ВНЗ», залишаючи поза увагою профтехосвіту. Але світові тенденції демонструють протилежне: спеціалізація старшої школи – це, так би мовити, мейнстрім сучасної освіти.
– Нині на ринку праці користуються попитом не тільки робітники, які виконують вузькопрофільні функції, а й ті, що володіють кількома професіями. Тому в 2012 році вперше для професійно-технічних навчальних закладів сформовано держзамовлення на підготовку робітників високого рівня кваліфікації з технологічно складних і наукоємних професій і спеціальностей з отриманням освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста – всього на 4 600 осіб. Загальний обсяг державного замовлення – майже 194 тисячі осіб.
Триває реалізація Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011 – 2015 роки. Це дасть змогу, зокрема, створити необхідні умови для одержання якісної освіти, модернізувати матеріально-технічну базу ПТНЗ, активно впроваджувати до навчального процесу інформаційно-комунікаційні й інноваційні технології навчання й виробництва, нові сучасні професії.
Символічно, що першого вересня відбулися не тільки святкові лінійки в навчальних закладах, а й відкривалися лабораторії, майстерні, започатковувалися нові напрями підготовки.
У 2012 році в Україні працює 991 навчальний заклад ПТО. За партами – 400 тисяч осіб. Із них 170 тисяч – першокурсники. Сьогодні кожен другий учень ПТНЗ за час навчання отримує дві й більше професій, що підвищує мобільність випускників на ринку праці.
Для профтехосвіти надзвичайно важливими є системна робота з упровадження Національної рамки кваліфікацій, зміна підходів до розроблення державних стандартів ПТО, які впливатимуть не на процес, а на результати навчання. Діючий Національний класифікатор України охоплює понад шість тисяч робітничих професій. Кваліфікованих робітників у профтехучилищах готують за 520 професійними напрямами. Для 260 професій затверджено державні стандарти професійно-технічної освіти. Зокрема, в 2012 році міністерство разом з Федерацією роботодавців України затвердило 60 нових стандартів з актуальних професій.
Про престижність праці в закладах ПТО свідчить і той факт, що в нас майже немає вільних вакансій майстрів виробничого навчання.
Створення освітніх округів, навчально-, науково-виробничих комплексів, входження ПТНЗ до структури ВНЗ як відокремленого підрозділу позитивно впливає на обидві освітні мережі. Об’єднання частин цих мереж забезпечує наступність, ступеневість освіти. Це означає, що найкращі випускники училищ матимуть змогу продовжувати навчання в інститутах чи університетах. Нині 46 ПТНЗ є структурними підрозділами вищих навчальних закладів.
ДЕРЖЗАМОВЛЕННЯ ЗБІЛЬШУЄТЬСЯ
– І, нарешті, перейдемо до вищої школи – адже за останні два роки в цій галузі відбулося чимало цікавих подій.
– Так, це й формування Національної рамки кваліфікацій, зміни в структурі держзамовлення, організація навчання і стажування за кордоном за державні кошти, продовження оптимізації мережі ВНЗ, удосконалення проведення вступної кампанії тощо.
Протягом останніх двох років вступні кампанії в нас проходять на висоті – організовані, прозорі й демократичні. Як у 2011-му, так і в поточному році задовго до часу «Х» проведено багато підготовчих заходів. Своєчасно затверджено умови прийому до 1025 вищих навчальних закладів незалежно від форм власності й підпорядкування. Їхній зміст ми як ніколи широко обговорювали з освітянською громадськістю, уважно прислухаючись до всіх побажань і критики. Тільки для Умов-2012 ми опрацювали понад 1000 пропозицій. Деякі з них були блискучими, й ми не могли їх не врахувати.
За результатами вступу 2012 року міністерство вже підготувало вдосконалену версію Умов прийому в 2013 році, яка найближчим часом буде зареєстрована в Міністерстві юстиції.
Цього року за рішенням уряду істотно збільшено обсяг прийому за державним замовленням порівняно з 2011 роком на такі напрями підготовки, як електроніка (майже 34 %), енергетика й енергетичне машинобудування (на 14,5 %), радіотехніка, радіоелектронні апарати, зв’язок (майже на 25), металургія й матеріалознавство (на 64), машинобудування й металообробка (майже на 28), хімічні технології й інженерія (на 46), авіаційна й ракетно-космічна техніка (на 44), транспорт і транспортна інфраструктура (на 32 %).
2012 року збільшено обсяг прийому за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра за кошти держбюджету за напрямами підготовки для ІТ-галузі майже на три тисячі місць – на 24 відсотки.
Важливою новацією цьогорічної вступної кампанії стала робота всіх вищих навчальних закладів незалежно від рівня акредитації й форми власності в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, що забезпечило прозорість вступної кампанії, оперативність отримання даних про перебіг прийому заяв і унеможливило будь-які зловживання. Загалом до ЄДЕБО під’єднані 1078 вищих навчальних закладів та їхніх структурних підрозділів.
– Розкажіть більш детально про нову рамку кваліфікацій.
– За останні два роки для вирішення спільних завдань, які відповідали б сучасному рівню співпраці вищої освіти й роботодавців, міністерство реалізувало кілька важливих заходів. Зокрема, з участю представників роботодавців уряд розробив і затвердив Національну рамку кваліфікацій, що забезпечує ефективний взаємозв’язок між сферою освіти й ринком праці, наступність між рівнями освіти, реалізацію стратегії навчання впродовж життя.
Цей документ є свого роду «дорожньою картою», згідно з якою планується з участю роботодавців розроблення галузевих рамок кваліфікацій з відповідним змістовним наповненням, проведення спільної роботи з упорядкування Переліків напрямів і спеціальностей, за якими відбувається підготовка фахівців – Національного класифікатора професій, Класифікатора видів економічної діяльності тощо.
Науковці розробили проекти і вживають заходів щодо експериментального впровадження новітніх стандартів за напрямами підготовки: «Металургія та матеріалознавство», «Енергетика та енергетичне машинобудування», «Журналістика та інформація». Крім того, триває спільний проект компанії Систем Кепітал Менеджмент, нашого міністерства й Конфедерації роботодавців України з розроблення професійних стандартів і кваліфікацій.
Нещодавно створено робочу групу з питань удосконалення підготовки фахівців за напрямом «Міжнародне право» на чолі з відомим українським ученим-правником, суддею Європейського суду з прав людини Володимиром Буткевичем. При МОНмолодьспорту вже діють робочі групи з електротехніки й електротехнології, металургії, журналістики тощо.
– Багато суперечок викликає курс міністерства на оптимізацію вищих навчальних закладів.
– Статистика свідчить, що в Україні – перенасичення ВНЗ. На жаль, кількість зазвичай не передбачає якість, а подекуди негативно впливає на рівень викладання. Тому впродовж 2010 – 2012 років створено дев’ять регіональних університетських центрів у 22 вищих навчальних закладах. Найефективнішим проектом стало створення Криворізького державного університету, до якого ввійшли два університети, два НДІ та два структурних підрозділи інших ВНЗ. Реорганізовано Одеську держакадемію холоду через приєднання до Одеської національної академії харчових технологій. Завдяки об’єднанню кількох ВНЗ створено ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». Також кілька ВНЗ І – ІІ рівнів акредитації приєднано до ВНЗ ІІІ – IV рівнів акредитації. Зокрема, ДВНЗ «Світловодський політехнічний коледж» – до Кіровоградського національного технічного університету, Полтавський нафтовий геологорозвідувальний технікум – до Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка.
– Що Ви можете розповісти про урядову програму навчання студентів та аспірантів у закордонних ВНЗ?
– Урядова програма з навчання студентів і аспірантів, а також стажування наукових і науково-педагогічних працівників у провідних ВНЗ і наукових установах світу реалізується з 2011 року з особистої ініціативи прем’єр-міністра України Миколи Азарова. Вперше в 2011 році на навчання студентів і аспірантів та стажування наукових і науково-педагогічних працівників у провідних країнах світу виділено понад 35 мільйонів гривень, а 2012 року на це передбачено 40 мільйонів. Студенти, аспіранти й науково-педагогічні працівники ідуть на навчання і стажування після конкурсного відбору.
У 2011 – 2012 навчальному році вперше відправлено на навчання до провідних зарубіжних ВНЗ 275 осіб із 36 українських вищих навчальних закладів. Протягом 2012 – 2013 навчального року передбачено відправити 353 особи з 47 українських університетів. Але з кожним роком уряд поступово збільшуватиме кількість таких студентів.
Яскравим свідченням зростання авторитету українських вищих навчальних накладів є стійка тенденція щодо збільшення контингенту іноземців, які нині здобувають вищу освіту в Україні із 137 країн світу.
Кількість іноземних студентів, які навчаються в Україні, з 44 тисяч у 2009 – 2010 навчальному році зросла до понад 56 тисяч осіб у 2012 – 2013-му. Приємно, що нині Україна входить до 10 дер-жав-лідерів у галузі міжнародної освіти.
Уряд України реалізує заходи щодо соціальної підтримки учасників навчального процесу у вищій школі. Зокрема, здійснюються поступові кроки щодо підвищення оплати праці працівників галузі освіти. Відповідно до урядової постанови й Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» протягом року таке підвищення планується здійснити шість разів. Студенти почали отримувати академічні стипендії, збільшені порівняно з 2008 роком на 37,7 відсотка. Стипендії для відмінників зросли майже на 34, а соціальні – на 51,7 відсотка.
КРОКИ В МАЙБУТНЄ
Міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник коротко окреслив плани на 2012 – 2013 навчальний рік:
• Повернення будівель дошкільних навчальних закладів, що були перепрофільовані. Зміцнення навчально-методичної та матеріально-технічної бази ДНЗ.
• Забезпечення переходу 5-х класів на навчання за новим Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти й підготовка до друкування відповідних підручників.
• Отримання дитиною якісної освіти залежить від кваліфікації вчителя, тож її підвищення здійснюватиметься й надалі. Ще минулого року ми подолали комп’ютерну неграмотність учителів. Наступного навчального року українські першачки перейдуть до другого класу. Школярі в 5-х класах почнуть вивчати другу іноземну мову. У зв’язку з цим ми активно готуватимемо вчителів до викладання предметів у 2-х і 5-х класах. Особливий акцент – на «Сходинки до інформатики», іноземну мову.
• Оснащення 100 відсотків шкіл сучасними комп’ютерними комплексами, під’єднання їх до мережі інтернет, остаточне подолання «інформаційної малописьменності» дітей, підлітків, учителів і впровадження державних цільових програм, зокрема, програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти і програми «Сто відсотків».
• Завершення реалізації програми «Шкільний автобус».
• Удосконалення професійно-технічної освіти шляхом модернізації системи її управління, оптимізація мережі навчальних закладів, створення сучасних регіональних навчально-практичних центрів відповідного галузевого спрямування, підвищення престижності робітничих професій.
• Реалізація в повному обсязі завдань і заходів Державної цільової соціальної програми розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року, збереження й розвиток мережі ПНЗ і збільшення охоплення дітей шкільного віку позашкільною освітою.
• Подальша модернізація мережі вищих навчальних закладів.
• Реалізація положень нової концепції розвитку неперервної педагогічної та післядипломної освіти й нових підходів до формування державного замовлення на підготовку фахівців із вищою освітою.
Людмила ЗАГЛАДА, «Освіта України» № 44
А также от отношения родителей к учителю и школе и финансового обеспечения работы учителей. Школльные потребности (крыша , трубы, моющие, чистящие.. и т.п. – это отдельно.
Да, действительно, оклады повышаются несколько раз в год на….10-20грн. В течение 2012г. оклад увеличился с 1337 до 1451грн(т.е. на 114грн за год). Получаю почти 1500грн, так это с 10% надбавкой за стаж и 20% надбавкой за престижность профессии, которую платят всем. Если бы не было надбавок, то зарплата после всех налогов составляла бы 1160грн!!!!!!). Где же мифические “почти 3тысячи грн”???????
Щороку кілька разів на рік збільшується заробітна плата для вчителів. На кінець 2012 року вона становитиме майже три тисячі гривень, а до кінця наступного наблизиться до 3,5 тисячі.
У кого така сума? І хто отримує різницю? У мене, наприклад 1650 оклад.