Сьогодні все, що 2-в-1, є дуже модним. То чому б це не поширити і на освіту? Тим паче, що Америку ми цим не відкриваємо, а от Німеччину – так. Що ж таке дуальна освіта? Під системою дуальної освіти мається на увазі практика, коли в підготовці молодих фахівців беруть участь одразу два заклади – навчальний (виш, коледж та ін..) і навчальне підприємство. Навчальний процес організований так, що у ВНЗ студент спочатку отримує базові теоретичні знання. Потім він іде практикуватися на підприємство, яке заздалегідь уклало з університетом угоду про співпрацю, і виконує там роботу, пов’язану з обраною спеціальністю. При цьому його праця оплачується підприємством. Згадати добре … Родоначальниками системи дуальної освіти вважають німців. І це не дивує – народ практичний і працьовитий, намагається максимально використовувати ресурси, зокрема час. Поняття «Дуальна система» виникло тільки в другій половині 60-х років у зв’язку з обговоренням введеного в 1969 році закону про професійне навчання. Відтоді німецька система, що поєднує державну професійну школу з виробничим навчанням, вважається всесвітньо зразковою, і була експортована в численні країни. Потім цей досвід повторила Канада і багато країн Європи – Австрія, Швейцарія та інші. У радянську систему теж потрапили деякі елементи: тоді існували заводи-ВТУЗи, навчання в яких передбачало паралельну роботу на підприємстві. Технології змінюються так швидко, що їх навіть у підручниках описувати не встигають Ми вже все давно говоримо про те, що освіта в Україні не встигає за технічним прогресом. Світ так швидко змінюється, що молоді люди, вступаючи до навчального закладу, випускаються з нього і потрапляють у зовсім інший технологічний світ, який за 5 років їх навчання змінився до невпізнання. Це особливо характерно для IT-фахівців. Звісно, викладачі вишів не встигають відстежувати ці тенденції, і наші студенти випускаються не з найсучаснішими знаннями. Однак, бізнес є значно спритнішим, він працює з новітніми технологіями і не може відставати, інакше програє. Німці ще в 70-х це зрозуміли, коли почалася сучасна технічна революція. Вони вирішили, що треба теоретичні знання давати у виші, а практичні – на підприємстві. Для отримання теоретичних знань студенту достатньо 1-2 дні на тиждень відвідувати ВНЗ, а також працювати самостійно. А сьогодні нам доступний ще й інтернет, де можна знайти будь-яку інформацію. Решта підготовки – це конкретна робота на підприємстві. Починаємо експеримент з дуальної освіти в коледжі У березні цього року я спеціально поїхав до Штутгарта для вивчення принципів дуальної освіти і був вражений тим, як це поставлено в німців. На сучасну Україну цей шлях ще чекає. Ось ми і зважилися з 1 вересня 2014 року ініціювати експеримент із дуальної освіти в Харківському комп’ютерно-технологічному коледжі НТУ «ХПІ». Я звернувся до Міністерства освіти і науки України і відразу отримав згоду на такий експеримент. Студенти третього курсу влаштовуватимуться на роботу в наші компанії-партнери. Вони навчатимуться два дні на тиждень, у понеділок і суботу, а також займатимуться самостійною підготовкою. А 4 дні на тиждень вони працюватимуть. З компаніями ми узгодимо, щоб молоді люди працювали в певних напрямах, пов’язаних із тим, що вони вивчають. Так, вчитися зможуть студенти всіх спеціальностей – і комп’ютерних, і машинобудівних. Будемо домовлятися з IT-фірмами та заводами. Навчаючись на третьому і четвертому курсах нашого коледжу і паралельно працюючи, молоді люди зможуть побачити справжнє життя на роботі. Після закінчення коледжу вони зможуть залишитися в цій компанії, а можуть піти вчитися далі. Але я думаю, що після закінчення перших двох років практики дуальної освіти ця система буде введена і в НТУ «ХПІ». І студенти, вступивши до університету після коледжу, зможуть працювати на підприємствах і отримувати знання одночасно. Ми уважно стежимо за студентами Ні для кого не секрет, що багато студентів, починаючи з третього курсу вишу, йдуть працювати. Найчастіше вони пропускають заняття, не справляються з навчальним планом. Після закінчення ВНЗ багато хто не може знайти гідну роботу через брак теоретичних знань. Заборонами боротися з цим марно – проблему треба вирішувати. Ми вирішили перебудувати навчальні плани таким чином, щоб студенти встигали отримати теоретичні знання у відведений їм на це час. А з підприємствами ми домовляємося про те, що студенти у них працюватимуть 4 дні й отримуватимуть зарплату. Цим ми створюємо правильний посил – молоді люди працюватимуть із тими підприємствами, які не тільки прагнуть отримати від них результат, а й хочуть, щоб вони вчилися та розвивалися далі, і при цьому готові допомагати навчальному закладу в підготовці висококваліфікованих фахівців. Усе це ми робимо в рамках проекту «Силіконова долина», що розпочався в 2007 році і полягає у створенні навчально-науково-виробничого комплексу між успішними IT-компаніями, промисловими підприємствами та профільними вузами. «Силіконова Долина» покликана навчити студентів на прикладі реальних бізнес-проектів і дати їм знання та досвід, необхідний у реальному житті Дуальна освіта – це частина великого проекту Публічно-Приватного-Партнерства. Я сказав би, що це його перша частина, і вона вже в процесі. Едуард  Рубін, директор Харківського комп’ютерно-технологічного коледжу Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут»

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу