10 – 11 січня ІІТЗО представив підсумки своєї діяльності за 2012 рік. «Освіта України» поцікавилася в керівника Олександра Удода, чим пишаються працівники установи і про плани роботи на 2013 рік. – Олександре Андрійовичу, які події в річній роботі інституту Ви вважаєте знаковими? – Я противник подієвого підходу при визначенні підсумків діяльності галузі. Адже досить легко організувати подію і сказати, що тільки це й є результатом роботи. Впевнений, що, підбиваючи підсумки року, варто акцентувати увагу не на подіях, а на глибинних зрушеннях, які відбуваються в освіті. І, звичайно, на актуальних тенденціях, які можуть змінювати систему освіти на краще. До основних результатів роботи нашого інституту в 2012 році я відніс би таке. Перше: ми вважаємо рік успішним, адже забезпечили науково-методичний супровід сучасного етапу реформування системи освіти. На будь-яке запитання освітянського загалу, яке виникало протягом року, інститут давав фахову відповідь. Друге. Завдяки зусиллям нашого ІІТЗО всі – дошкільнята, початкова й середня школи, профтехосвіта, ВНЗ, заклади післядипломної освіти – мали основне: зміст освіти. Тобто знали, чого навчати. Є всі стандарти, всі програми. Триває їх оновлення, адже зміст освіти є динамічною системою. Також ми відповіли, як навчати за новими стандартами. Тобто забезпечили освітян методикою. Акцентували увагу на інформаційно-комунікаційних технологіях. Ми забезпечили готовність учителя до роботи за новими програмами й підручниками – діяла система підвищення кваліфікації. І коли постало актуальне завдання до початку 2012 – 2013 навчального року перенавчити вчителів, які вперше почали працювати за новими програмами й підручниками, нам це вдалося. Це й є основним результатом, що може свідчити про успішність роботи нашого інституту. – Як ІІТЗО підсумовує власну річну діяльність? – Це відбувається у форматі засідання Вченої ради. На нашу думку, це найкраща форма для підсумків, адже інтелектуальний потенціал керівництва нашого інституту може проаналізувати підсумки діяльності кожного відділення за 2012 рік. Я вважаю, що це не просто чергова бюрократична подія. Адже звіти відділень і ІІТЗО в цілому для нас не є самоціллю. Переконаний, що аналітична робота – надзвичайно важлива складова процесу управління. Кожне відділення, а в нас їх 10 змістових і три допоміжних, подає свій річний звіт. На мою думку, нині структура інституту є оптимальною. Вона гнучка, мобільна й динамічна. Залежно від потреб освіти в Україні, від першорядних завдань ми модифікуємо структуру нашого закладу. БЛИЖЧЕ ДО ЄВРОПИ І СВІТУ Наш інститут забезпечив чітку взаємодію МОНмолодьспорту як центрального органу управління в нашій галузі з академічною наукою – Національною академією педагогічних наук України й нашим інститутом. Ми стали ближчими до європейських і світових освітніх стандартів. Це відзначалося на всіх рівнях – починаючи від Ради Європи, де схвалили нашу національну стратегію розвитку освіти в Україні й «лінгвістичну революцію» (іноземна мова – з першого класу, друга іноземна – з п’ятого) тощо. Ми стали ближчими до оволодіння й ефективного використання сучасних інформаційних технологій. У попередні роки в галузі акцентували увагу на технічній складовій – комп’ютери, комплекси. А сьогодні акцент зміщено на вміння їх використовувати в навчальному процесі. В нас є багато проектів, курсів, проводиться навчання й перенавчання вчителів задля оволодіння новітніми технологіями. Майже щотижня відбуваються тренінги, організаторами яких є ІІТЗО. 2012 року в Україні майже не було дискусій, як розвиватися системі освіти. Адже ми дали відповідь на основне запитання: «Якою є стратегія розвитку освіти в Україні?». Є результати III Всеукраїнського з’їзду працівників освіти, є Національна стратегія розвитку освіти на наступну десятирічку. Цей документ схвалено урядом, і нині діяльність нашого інституту й інших установ залежить від нього. ЗМІСТ ОСВІТИ ВДОСКОНАЛЮЄТЬСЯ Зміст освіти постійно змінюється. Він осучаснюється, відповідає актуальному станові розвитку науки. Наприклад, у нас склалася хороша система взаємодії академічного Інституту історії з обласними інститутами післядипломної освіти, нашим інститутом. Ми проводимо семінари, і всі напрацювання, які сьогодні є найновішими в академічних істориків, блискавично поширюються через нашу мережу підвищення кваліфікації на всі регіони, стають доступними кожному вчителеві. Показово, що зміст освіти вдосконалюється не лише з класичних предметів, а й у галузі позашкілля. Нині ми працюємо над упорядкуванням та уніфікацією всіх програм для позашкільної освіти. Адже 2013 рік Президент України оголосив Роком дитячої творчості. Протягом 2012 року поліпшувалися й наші міжнародні зв’язки. Вперше саме в Україні проведено міжнародну олімпіаду з історії, цікавими були міжнародні заходи, присвячені двохсотріччю Вітчизняної війни 1812 року. Наші учні успішно виступили на міжнародних олімпіадах, зокрема завдяки налагодженій системі роботи з обдарованою молоддю. Україна міцно тримається в десятці найкращих країн світу за результатами таких змагань. ФАКТОРИ УСКЛАДНЕННЯ Для нас 2012 рік став найкращим у підготовці підручників. Адже задовго до першого вересня ними забезпечили першокласників. І вперше за роки незалежності України ми змогли видрукувати підручники для другого класу з випередженням: вони вже всі готові, а використовуватимуться з першого вересня 2013 року. Також минулого року наші школи отримали рекордну кількість автобусів. – Чи мав інститут проблеми щодо реалізації запланованого? – Так, були речі, які засмучували нас протягом минулого року. Ми маємо потенціал для ефективної роботи, але є й зовнішні фактори, які ускладнюють її. Передусім, це – політизація всього того, що відбувається в освіті. Одна з причин цього є очевидною: 2012 рік був роком парламентських виборів. А ми розуміємо, що саме в цей час зростає увага до багатьох галузей. Діяльність опозиції, критика, гострі публікації, закиди на нашу адресу були дуже тенденційними, несправедливими. В результаті всі кампанії завершувалися тим, що питання вичерпувалося, адже матеріали були неправдивими, але ніхто навіть не вибачився. Приклад: кампанія проти нібито надзвичайно дорогих підручників з української мови мовами національних меншин автора Ольги Хорошковської. Кілька місяців з’являлися гнівні публікації про те, що вони коштують більш як 600 гривень. Перевірки Контрольно-ревізійного управління і Генпрокуратури визнали, що ціноутворення є справедливим. І про це з’явилася лише одна публікація, а про «супердорогі» підручники – кілька сотень. Схожа ситуація і з інформацією про перевірку Рахунковою палатою ефективності використання бюджетних коштів на інформатизацію освіти. Порушень фінансової дисципліни, нецільового використання коштів не виявили. Тобто всі гроші витрачено по-господарськи. Але, звісно, трапляються й недоліки в роботі, зокрема – процедурні. А ЗМІ поширювали матеріали про те, що у відомстві не туди й не так витратили гроші. Однак колеги з Рахункової палати і Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти після вивчення документів погодилися, що, незважаючи на недоліки, в цілому кошти витрачено ефективно. ПЛАНУЄМО 2013-Й Серед завдань на 2013 рік – подальша реалізація рішень ІІІ З’їзду працівників освіти. Впевнений, що обов’язково розв’яжеться ситуація з новою редакцією Закону України «Про вищу освіту». Вже маємо потужні напрацювання з Національної рамки кваліфікацій, оновлення стандартів вищої освіти. Ми повинні видати до першого вересня нові підручники для п’ятого класу. Незабаром проведемо всеукраїнську нараду з усіма видавництвами, які здійснюватимуть випуск літератури за державним замовленням у 2013 році. Конкурс уже проведено, рукописи відібрано. Тож можемо гарантувати, що й підручники для п’ятого класу з’являться на партах вчасно. Максим КОРОДЕНКО, «Освіта України» № 2

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Коментарі закриті.