Визначено сім напрямів, за якими розвиватиметься вітчизняна профтехосвіта в 2013 році Щоб кудись потрапити, передусім треба обрати потрібний вектор руху. Тож аби робота профтехосвітян країни була злагодженою, в  МОНмолодьспорту відбулася нарада заступника міністра освіти і науки, молоді та спорту Бориса Жебровського із заступниками керівників регіональних управлінь освіти.   Борис Михайлович озвучив сім напрямів, за якими департамент ПТО працюватиме цьогоріч. Перший – це нормотворча робота. Адже після оновлення законодавчої бази розпочнеться велика праця з розробки інструкцій, положень тощо. А щоб вона спиралася на правдиву економічну ситуацію в країні, реальне життя, департамент повинен працювати в тісній взаємодії з місцевими управліннями освіти. Звісно, укладені документи мають пройти ще й через Міністерство фінансів і Міністерство юстиції, але орієнтуватися вони повинні саме на актуальні потреби економіки. Другий – продовження роботи над створенням нових державних стандартів ПТО: цього року заплановано створення 46 нових. У переліку професій є й досить складні, тож доведеться, зокрема, й активно залучати потенційних роботодавців. Варто зазначити, що це заплановано в Національному плані дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ. КАДРОВА «РЕВОЛЮЦІЯ» На думку Бориса Михайловича, галузі потрібна кадрова «революція». Варто вдосконалити процес добирання, підготовки і підвищення кваліфікації кадрів, проведення кадрових комісій. – Ми повинні дуже об’єк­тивно і вимогливо ставитися до тих, хто в цих непростих і навіть кризових умовах здатен керувати чи не найскладнішим закладом освіти, – зазначив він. – На посади директорів повинні приходити люди, які розуміють сучасне життя, економіку, можливості закладу. Четвертий вектор – невпинне поліпшення співпраці з роботодавцями. Адже саме вони мають сформулювати вимоги до професійного рівня майбутніх робітників. На жаль, багато з них звикли до підготовки кадрів тільки за рахунок держави і не хочуть допомагати цьому процесу. Однак треба шукати шляхи співпраці, вносити пропозиції і чимось зацікавлювати роботодавців. МАЙСТРИ Й МІЛЬЙОНИ П’ятий напрям – підвищення уваги до ініціатив майстрів виробничого навчання. – Майстер – це опора. Саме навколо нього «обертається» весь навчально-виховний процес, – переконаний Борис Жебровський. Він нагадав, що нещодавно відбувся перший Всеукраїнський форум майстрів виробничого навчання ПТНЗ. Але це не повинно лишитися тільки на папері – варто проводити зустрічі ініціативних груп, зокрема – на обласному рівні. – Якщо училище не мільйонер, то там директор – не директор. Мільйонер – це умовно сказано, – висловив думку Борис Михайлович. Він нагадав, що торік уперше відбулася нарада керівників ПТНЗ з питань розвитку навчально-виробничої діяльності та розширення переліку надання освітніх послуг. У зібранні взяли участь 40 директорів ПТНЗ, у яких надходження до спеціального фонду навчального закладу за рахунок навчально-виробничої та освітньої діяльності становлять мільйон гривень і більше. Тож досвід ефективного господарювання є. І його варто використовувати всім керівникам закладів профтехосвіти, щоб бачити перспективи розвитку закладу, оптимізації процесів і ефективного використання власних ресурсів. ВИДАТКИ ЗБІЛЬШЕНО Директор Департаменту професійно-технічної освіти В’ячеслав Супрун поінформував, що для підвищення якості підготовки учнів і завдяки принциповій політиці керівництва міністерства, розписом Державного бюджету України на 2013 рік обсяг видатків на утримання ПТНЗ за загальним фондом становить понад 1 млрд 262 млн грн, що на 254 млн грн більше, ніж торік. Заступник голови Державної інспекції навчальних закладів Андрій Марочкін зауважив, що в 2013 році заклади ПТО, які не пройдуть державну атестацію, будуть позбавлені права видавати випускникам документи про здобуття освіти державного зразка. Радник міністра освіти і науки, молоді та спорту з питань створення Єдиної державної електронної бази з питань освіти Михайло Шмельов повідомив, що цьогоріч планується введення до електронної бази інформації щодо кожного ПТНЗ. Також є намір створити електронні студентські квитки, які можна буде використовувати через інтернет. Наприклад, для отримання пільгової студентської знижки на проїзд під час електронного замовлення квитків. І НАЙОСНОВНІШЕ – У навчальному закладі голов­не – діти. А третина з них – це ті, про кого ніхто, крім вас, не подумає і не подбає, – насамкінець звернувся до присутніх Борис Жебровський. – Тому забезпечення комфортних умов для навчання і життя учнів – першорядне завдання для Департаменту ПТО. Тож у кожному гуртожитку повинні бути тепло й інтернет. А власні таланти й здобутки учні ПТНЗ зможуть продемонструвати на цьогорічній Всеукраїнській виставці-звіті дитячої творчості. ТВОРЧІСТЬ У ПРОФЕСІЇ Під час проведення заходів, присвячених старту Року дитячої творчості в Україні, в Міністерстві освіти і науки, молоді та спорту почала роботу виставка професійно-технічної освіти «Творчість у моїй професії». Тут, зокрема, представили досягнення професійно-технічної освіти Дніпропетровщини й експозицію робіт учнів ПТНЗ «Творчість у моїй професії». Також результати роботи презентували Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України й Інститут інноваційних технологій і змісту освіти М­ОНмолодьспорту. Освітяни ознайомилися і з навчальною літературою для ПТНЗ: електронними засобами навчання і підручниками, яким надано гриф МОНмолодьспорту. За словами організаторів експозиції, у підручникотворенні беруть участь соціальні партнери – роботодавці, зокрема компанії «Кнауф», «Хенкель Баутехнік», «Роберт Бош Лтд» тощо. Відвідувачів зацікавили інтерактивні підручники нового покоління, презентовані Інститутом професійно-технічної освіти НАПН. Незабаром ключі доступу до «електронної бібліотеки» отримають не лише ПТНЗ, а й загальноосвітні навчальні заклади. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти презентував збірники нових державних стандартів галузі. Відвідувачі могли ознайомитися з матеріалами за 2012 рік, узагальненими Департаментом професійно-технічної освіти МОНмолодьспорту та ІІТЗО. Серед видань – Енциклопедія професійно-технічної освіти, яка висвітлює досвід роботи ПТНЗ в областях. А для школярів цікавою й корисною стане «Популярна енциклопедія робітничих професій». Для підготовки текстів проведено конкурс у номінаціях «дошкільна освіта», «початкова освіта», «старша школа» та відібрано найкращі описи робітничих професій, надіслані від областей. З ПЕРШИХ УСТ ЕКСПЕРТИЗА СТАНЕ ЯКІСНІШОЮ Олександр Якименко, директор Департаменту наукової діяльності та ліцензування МОНмолодьспорту: – Нещодавно відбулися зміни, що стосувалися ліцензування в усіх сферах послуг з освітньої діяльності, зокрема – професійно-технічної. Ці зміни вплинули на відповідні нормативно-правові акти, особливо стосовно процедури проходження ліцензування. Раніше управління створювало комісії, які виїжджали і працювали у сфері господарювання, яка заявляла ту чи іншу послугу, формувало відповідні висновки і подавало на акредитаційну комісію. Тепер документи будуть переглядатися в МОНмолодьспорту. Адже були перевірки, які підтвердили, що не всі обласні управління дотримуються процедури. Тож аби підвищити якість проведення експертизи, документи розглядатимуться в міністерстві. Наказ про це найближчим часом надійде до регіонів. ЗАСТРАХУЄ ДОКУМЕНТ Наталія Запольська, начальник відділу управління державним майном і підприємствами Департаменту економіки та фінансування МОНмолодьспорту: – Ми застраховані від будь-яких непорозумінь, лише коли маємо всі документи, передбачені законодавством. Нагадаю, що до 1 січня 2013 року діяла вимога, що на будинки-споруди потрібно було одержати оформлені належним чином свідоцтва на право власності. А на земельні ділянки – акти на право постійного користування. Без цього ніякого захисту бути не може. Адже коли немає правових документів, то нема підстав вважати, що той чи інший навчальний заклад є власником споруди або ділянки. Зауважу, що 1 січня 2013 року набув чинності Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження». А також – Закон України «Про Державний земельний кадастр». Є доручення уряду про те, що правові документи на земельні ділянки, будівлі і споруди мають бути в кожному навчальному закладі. Максим КОРОДЕНКО, «Освіта України» № 4 Фото автора

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу