Перша цьогорічна колегія Міністерства освіти і науки, молоді та спорту відбулася з участю віце-прем’єр-міністра Костянтина Грищенка За словами головуючого – міністра освіти і науки, молоді та спорту Дмитра Табачника, колегія вперше зібралася і після затвердження нового складу уряду. Крім її членів, участь у засіданні взяли народні депутати України, керівники ВНЗ, науковці, представники Міністерства закордонних справ України, регіональних управлінь освіти, місцевого самоврядування та ЗМІ.   На порядку денному колегії були доповіді: «Про стан підготовки до проведення зовнішнього незалежного оцінювання» (доповідач – директор Українського центру оцінювання якості освіти Ірина Зайцева); «Про стан підготовки до організованого проведення вступної кампанії 2013 року» (директор Департаменту вищої освіти МОНмолодьспорту Юрій Коровайченко); «Про діяльність та подальший розвиток Міжнародної української школи» (директор Міжнародної української школи Людмила Іванова); «Удосконалення управління професійно-технічною освітою: регіональний аспект (на прикладі Дніпропетровської області)» – очільник Департаменту професійно-технічної освіти МОНмолодьспорту В’ячеслав Супрун і директор освіти і науки Департаменту Дніпропетровської ОДА Олександр Демчик. Засідання мало й святкову частину – вшанування знаних освітян державними нагородами Президента України, відзнаками Кабінету Міністрів. Зокрема, з нагоди Дня соборності Президент нагородив орденом Свободи ректора Київського національного університету імені Тараса Шевченка Леоніда Губерського та орденом «За заслуги» ІІІ ступеня – Юрія Коровайченка. ПРІОРИТЕТ – ЯКІСТЬ ОСВІТИ Без перебільшення, інтригою стала участь у колегії Костянтина Грищенка. Як поводитиметься «головнокомандувач» гуманітарної сфери? Яких сигналів від нього чекати? Відчувалося, такі запитання неабияк цікавлять присутніх. Отож відомий дипломат з 35-річним стажем Грищенко чи не вперше щільно зіткнувся з освітою, наукою, спортом, культурою, охороною здоров’я; нагляд за ними ліг у сферу його компетенції. Логічно зробити висновок, що віце-прем’єрові досить непросто. Проте останні події показують, що зовні це не відчувається. Взагалі, нове призначення від Президента України Костянтин Грищенко отримав трохи більше місяця тому. Але, враховуючи Новорічні й Різдвяні свята, встиг уже чимало. Зустрічі з активом двох відомств, поїздки в регіони, не рахуючи «кабінетної» аналітичної роботи – як для періоду адаптації – активність висока. Колегія МОНмолодьспорту теж дещо показала. Костянтин Іванович уважно спостерігав за аудиторією, з цікавістю вивчав презентації доповідачів. Віце-прем’єр відверто сказав, що освітянська сфера для нього нова. Однак відразу додав, що завдяки дипломатичному досвіду він починає вивчати і краще розуміти проблеми, з якими стикається галузь. Не дивно, що Грищенко сказав небагато. Хоча спочатку пообіцяв не давати настанов чи вказівок, однак освітяни отримали непрозорий натяк: зауваження віце-прем’єра торкалися переважно якості освіти. А під час обговорення вступної кампанії-2013 до ВНЗ він сказав, що потрібно організувати ще одне засідання колегії, подивитися, як вирішують питання якості освіти у вишах. За його словами, він підтримає прогресивні починання освітян, якщо вони дадуть найкращий результат. І, нарешті, Костянтин Грищенко дав зрозуміти, що його цікавить ситуація в галузі на місцях. Він пообіцяв, що під час відвідувань регіонів вивчатиме, як там «організовано процес». ЗНО, ВСТУПНА КАМПАНІЯ ТА МІЖНАРОДНА ШКОЛА Змістовна частина колегії видалася інформативною. При цьому доповідачі не лише розповідали про досягнення своїх підрозділів. Акцент чи не всіх доповідей стояв на подальшому розвитку сегментів освіти в 2013 році. Презентація директора УЦОЯО Ірини Зайцевої була дуже змістовною і водночас добре структурованою. Торкалася вона насамперед оптимізації, модернізації ЗНО. (До речі, презентація так зацікавила Грищенка, що всупереч політесу він сів спиною до аудиторії – щоб краще бачити діаграми на екрані). Серед цікавих місць у доповіді була інформація про створення пунктів проходження ЗНО на базі ВНЗ. За словами Ірини Зайцевої, виші зацікавлені в отриманні підготовлених і здатних до навчання абітурієнтів, а тому проведення ЗНО на базі ВНЗ буде оптимальним. Цього року УЦОЯО організує пілотне ЗНО на Харківщині, яке й покаже ефективність такого підходу. У доповіді Юрія Коровайченка йшлося про особливості й новинки вступної кампанії-2013. Так, серед іншого, розширено діапазон мов націо­нальних меншин, введено додатковий конкурсний предмет, забезпечено необхідну прозорість кампанії, не буде держзамовлення на бакалаврів для ВНЗ I – II рівнів акредитації. Взагалі, держзамовленню доповідач і члени колегії приділили левову частку уваги. В 2013 році збережеться магістральний напрям на підтримку державою підготовки фахівців інженерних спеціальностей, ІТ-технологій, природничих наук. І, навпаки, зменшиться замовлення на юристів, економістів, менеджерів. Крім того, за словами Дмитра Табачника, в листопаді поточного року запрацює Закон про держзамовлення на конкурсній основі. За цей час профільний департамент має підготуватися до нових умов. Міністр підтримав пропозицію голови Громадської Ради при МОНмолодьспорту Ярослава Болюбаша дублювати інформацію системи «Конкурс» англійською мовою – це краще рекламуватиме вітчизняну освіту за кордоном, сприяючи залученню іноземних студентів. Також Дмитро Володимирович підтримав ідею, щоб спостерігачі за вступною кампанією спочатку реєструвалися в Громадській Раді. Вона, крім іншого, може долучатися до формування пропозицій щодо держзамовлення на етапі перед передачею до Мінекономіки. Доповідь Людмили Іванової була присвячена подальшому розвитку Міжнародної української школи. Ця відома установа працює майже п’ять років. У ній навчається близько 2600 учнів з кількох десятків країн світу. Останніми роками школа швидко модернізується: застосовуються нові методи, технології. Активно використовується екстернат з дистанційною формою навчання, інтернет-способи обміну інформацією та спілкування, наприклад, «Скайп» (тому в школі на одного педагога припадає 105 учнів, а по Україні це відношення – 1 до 8). Вчителі школи консультують колег інших закладів за кордоном. ПРИКЛАДИ ДЛЯ НАСЛІДУВАННЯ Передусім колегія приділила увагу розвиткові професійно-технічної освіти, вдосконаленню управління нею. Тут доповідали директор профільного департаменту МОНмолодьспорту В’ячеслав Супрун і директор Департаменту освіти і науки Дніпропетровської ОДА Олександр Демчик. На прикладі Дніпропетровської області висвітлено можливості створення умов для якісної підготовки робітничих кадрів. В’ячеслав Супрун повідомив про початок роботи з оновлення змісту профтехосвіти через розроблення професійних і освітніх стандартів, про підвищення кваліфікації за новими навчальними планами і програмами, налагодження спів­праці з роботодавцями. Зокрема, вперше протягом 2012 року розроблено і затверджено 60 державних стандартів профтехосвіти з конкретних робітничих фахів, що користуються попитом на ринку праці. Супрун наголосив, що Дніпропетровська область обрана не випадково. Там діє регіональна програма «Новій Дніпропетровщині – новий стандарт освіти». Результативність роботи досягається завдяки широкому залученню органів місцевої влади до вирішення питань професійно-технічної освіти. Приклад – Кривий Ріг, де сконцентровано майже третину ПТНЗ області. Представники Кривого Рогу розповіли колегії про власний досвід співпраці з освітянами й роботодавцями. Міський голова Юрій Вілкул розповів про потенціал області та діяльності підприємств, насамперед – гірничодобувної та металургійної промисловості, наголосив, що треба укладати угоди про соціальне партнерство з підприємствами, що дасть змогу забезпечити учням отримання виробничих професій. При активному сприянні виконавчої влади в Кривому Розі діє ефективна модель співпраці роботодавців, служб зайнятості та ПТНЗ. Загалом, відзначимо, що колегія попрацювала результативно. Запропоновані доповіді були, власне, не просто звітами, а й містили чимало корисної інформації. Зрештою, їх затверджено. В ході обговорення учасники виклали кілька свіжих ідей, які привернули увагу керівництва міністерства. За результатами колегії буде створено робочу групу, яка виробить рішення, зокрема, в сегменті профтехосвіти. Юрій Зущик, «Освіта України» № 4

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу