Як відомо, Президент України Віктор Янукович ухвалив проведення цьогоріч Року дитячої творчості. Відповідний указ № 756/2012 глава держави підписав 28 грудня минулого року. Мета – сприяти забезпеченню «освітньо-культурних потреб дітей, створення умов для їхнього творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку, виявлення і підтримки талановитих та обдарованих дітей, організації змістовного дозвілля, вдосконалення виховної роботи та розвитку системи позашкільної освіти».   Між тим, у системі позашкільної освіти є організація, що безпосередньо займається завданнями, окресленими указом Президента. Це – Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді МОНмолодьспорту. В інтерв’ю «Освіті України» директор НЕНЦ Володимир Вербицький розповів про можливості закладу, поточну діяльність і готовність до проведення Року дитячої творчості. ЮНІ ВИНОГРАДАРІ, ПТАХІВНИКИ Й ФІТОДИЗАЙНЕРИ – Володимире Валентиновичу, в чому полягає робота центру? – Уся діяльність НЕНЦ – це дитяча творчість: її пробудження, стимулювання й розвиток. Зазвичай, коли кажуть про творчість дітей та юнацтва, мають на увазі технічні, інженерні напрями. Але забувають, що Україна – також і сільськогосподарська держава. Нам потрібні не лише механіки, інженери, програмісти, а й екологи, агрономи, тваринники, птахівники, ветеринари, овочівники і навіть фітодизайнери. Досягнення в цих сферах є не менш важливими, ніж в інженерно-технічних напрямах. Запитайте себе, чи розвивалося б сільське господарство без селекції нових сортів пшениці, яблук, винограду, овочів тощо? Чи вистачало б для потреб країни м’яса, не кажу вже про експорт, якби не виводили нових порід корів, свиней, овець та іншої худоби?.. Саме майбутніх фахівців у цих галузях і виховує центр. – Так, тут сперечатися важко. Розкажіть, що відбувалося в центрі минулого року? – Протягом 2012 року наш педагогічний колектив працював за такими напрямами: надання додаткової освіти учнівській молоді з основ біології, екології, сільського господарства; координація науково-методичної, організаційно-масової та навчально-виховної діяльності обласних, районних, міських позашкільних еколого-натуралістичних навчальних закладів; введення сучасних педагогічних технологій у практику позашкільного навчального закладу; впровадження ІКТ у діяльність центру й позашкільних еколого-натуралістичних навчальних закладів; підвищення професійного фаху педагогів тощо. Також ми розробили 12 програм: п’ять – з допрофесійної підготовки («Юні виноградарі», «Юні овочівники», «Птахівництво з основами ветеринарії та зоогігієни», «Юні конярі», «Юні кролівники») і сім навчальних програм («Юні кінологи», «Основи біоетики», «Юні кролівники», «Основи перепелівництва», «Основи ветеринарії», «Флористика та фітодизайн інтер’єру», «Знав­ці сукулентних рослин»). Це – якщо взагалі. – А стосовно конкретних програм і заходів? Знаю, що заняття в центрі проводяться в гуртках… – Навчально-виховний процес організовано в гуртках, творчих учнівських об’єднаннях. Передбачено три рівні навчання й виховання: початковий, основний, вищий згідно із Законом «Про позашкільну освіту». База проведення практичних занять – навчальні кабінети й лабораторії центру, навчально-дослідні земельні ділянки (НДЗД), теплиці. Також у нас є зимовий сад, куточок живої природи, акватераріумний комплекс, школа народних ремесел, музей хліба. У звітному навчальному році в НЕНЦ працювало 44 гуртки 30 профілів, в яких займалося близько 1200 юннатів. Участь і перемоги гуртківців у конкурсах – предмет нашої гордості. Учні школи народних ремесел Іван Колонюк, Марія Краснікова, Любов Краснікова, Марія Версаль брали участь у Міжнародному конкурсі професійної дитячої та юнацької творчості, що відбувся 29 березня 2012 року. Неодноразовими учасниками міжнародних виставок і змагань з кінології є вихованці гуртка «Юні кінологи» НЕНЦ. Вони посідали перші і призові місця. Наприклад, Анастасія Черниш отримала 2-е і 3-е місця на відкритих змаганнях Києва. Також переможцями очного туру Всеукраїнського конкурсу «Юний селекціонер та генетик» стали члени Наукового товариства учнів НЕНЦ «Ерудит»: учениця 11 класу Дніпропетровського обласного ліцею-інтернату фізико-математичного профілю Євгенія Бессонова – з роботою «Еколого-генетична оцінка мутагенного фону різних функціональних зон міста Дніпропетровська», учениця 11 класу ЗОШ № 20 м. Дзержинська Донецької області Максима Солопова – з роботою «Вивчення колекційних сортів дайкону в умовах екстремального землеробства Донецької області», учениця 10 класу Сімферопольської спеціалізованої ЗОШ № 24 Поліна Кушнірьок – з роботою «Вплив екстремальних умов на зберігання, проростання насіння і розвиток рослин томатів сорту Rutgers California Supreme» та інші. Це тільки окремі приклади досягнень вихованців центру. Загалом протягом року ми проводили чимало масових заходів. На кожному з них учні могли не лише позмагатися, а й просто випробувати сили. Скажімо, заходи до Міжнародного дня миру, виставка «Новорічна композиція» на підтримку акції «Збережемо ялинку», вікторина «Кімнатні рослини», свято Св. Миколая мають ще й неабияке виховне значення. ІННОВАЦІЙНІСТЬ І МОДЕРНІЗАЦІЯ – Теми інноваційності й модернізації освіти останнім часом є дуже популярними. НЕНЦ, мабуть, також не відстає від «моди»? – Модернізуватися треба. І це, звичайно, не данина моді, а настійна вимога часу. До того ж під цим процесом треба розуміти не лише технологічне переоснащення (наприклад, комп’ютеризацію), а й оновлення змісту освіти й підвищення кваліфікації кадрів. І тут ми, сподіваюся, зробили чимало. Лише кілька прикладів. Уперше проведено Всеукраїнські курси з методики організації дистанційного навчання педагогів позашкільних навчальних закладів. Слухачами стали 24 педагоги з 18 регіонів України. Програма містила ознайомлення з новітніми засобами й методиками навчання з допомогою інформаційних технологій, практичні роботи зі створення авторських електронних навчальних матеріалів, практикум з організації та проведення навчання в дистанційній формі, проведення вебінарів тощо. Введено в практику профільні вебінари (он-лайн семінари, що проводяться через інтернет). Протягом звітного року відбулися вебінари для координаторів Міжнародної науково-освітньої програми Globе; для директорів обласних еколого-натуралістичних центрів (станцій юних натуралістів). Лектори – видатні вчені й педагоги. У 2012 році проведено он-лайн лекції: «Молекулярні основи точності трансляції генетичного коду», «Історія біологічних відкриттів». Започатковано он-лайн лекції для учнівської молоді й педагогів, Всеукраїнську інтернет-олімпіаду «Крок до знань» для учнів 7 – 11 класів загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів. – Деякі заходи вочевидь є спеціалізованими. Природно припустити, що НЕНЦ координує тут роботу з профільними науково-навчальними закладами. – Звичайно, ми працюємо спільно. Деякі заходи не мали б потрібного ефекту без участі наших партнерів. Наприклад, у рамках Всеукраїнської заочної біологічної школи ми відкрили шкільну аспірантуру, що працює в Центрі молекулярних і клітинних досліджень Національного університету «Києво-Могилянська академія». На ресурсній основі Криворізького ботанічного саду НАН України торік у червні проведено І Всеукраїнський семінар-практикум з ботаніки. А започаткований Усеукраїнський зліт трудових учнівських об’єднань не міг би відбутися без участі МОНмолодьспорту й Голов­управління освіти і науки Київської облдержадміністрації. Крім співпраці з вітчизняними партнерами, НЕНЦ успішно здійснює комплексну програму інтеграції національної освіти в європейський і світовий освітні простори, має розгалужену систему співробітництва з провідними позашкільними навчальними закладами Республіки Білорусь, Росії, Латвії, Польщі. ПЛАН НА 2013 РІК – Які плани має НЕНЦ у 2013 році й чи узгоджуються вони із заходами Року дитячої творчості? – Звичайно, план роботи в нас є. Це офіційний документ за моїм підписом – візьміть копію (дає в руки журналістові «Освіти України» товсту роздруківку). В плані все конкретно: в таблицях наведено найменування заходів, завдання, дати й місця проведення; відповідаю за виконання плану особисто я. Але, як бачите, документ надто об’ємний, аби тут усе перелічити. Загалом усі заходи спрямовано на виконання таких завдань: модернізація змісту позашкільної освіти на засадах компетентнісного підходу; продовження переорієнтації еколого-натуралістичної освіти для досягнення мети освіти в інтересах збалансованого розвитку дітей; підвищення якості позашкільної еколого-біологічної освіти на інноваційній основі; розвиток мережі позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму тощо. І щодо того, чи узгоджується наш план роботи з планом заходів у Рік дитячої творчості. Уряд отримав доручення розробити й затвердити другий, і поки що його зміст невідомий (на час інтерв’ю. – «Освіта України»). І хоча наша діяльність і так спрямована на розвиток дитячої творчості, ми негайно внесемо в наш план необхідні корективи для посилення потрібних акцентів. Юрій ЗУЩИК, «Освіта України» № 5

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу