…а експерименти треба погоджувати з педколективами 25 січня 2013 року заступник міністра освіти і науки, молоді та спорту Борис Жебровський провів нараду з керівниками (ректорами й директорами) обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти (ОІППО).   Розпочалося засідання із серйозного аналізу звітів ОІППО за 2012 рік. Зі слів Бориса Михайловича, їх було важко порівняти, оскільки є розлогі, а є – стислі. Тому заступник міністра повідомив, що для поліпшення звітності міністерство запропонувало чіткі параметри та структуру звіту – так звану «рамку». ОСНОВНА ПРОБЛЕМА – ЕКСПЕРИМЕНТИ Борис Жебровський зазначив, що найбільшою проблемою є ревізія і перегляд педагогічних експериментів, особливо все­українського рівня. Не обійшлося і без об’єктивної критики й зауважень заступника міністра. Із його слів, сьогодні експерименти проводяться там, де це потрібно для викладання у школах і написання наукових робіт. Але цього замало. – Якщо аналізувати їхню тематику, очевидно, що в жодному немає словосполучення «національна стратегія». Вже 20 років проводяться експерименти у викладанні англійської мови – так ми й далі продовжуємо експериментувати. А насправді є величезний простір, нові контакти, нові програми, нова національна стратегія. Борис Жебровський наголосив, що необхідно проводити ті експерименти, результати яких згодяться у прикладній педагогіці. А також закликав використовувати доступні, зрозумілі слова в їхньому описі й орієнтацію на якість освіти. На останньому особливо наполегливо наголошує МОНмолодьспорту, організовуючи, контро­люючи та спрямовуючи всю освітянську роботу в Україні. Також заступник міністра висловив побажання, аби в інститутах післядипломної підготовки педагогів було більше українських патріотів. Освітяни мають можливість привозити з-за кордону передовий досвід зарубіжних колег. Але, радіючи з цього, забувають, що не менш важливо виводити на перші позиції скарбницю вітчизняної педагогіки. Адже Україна, як ніяка інша держава, може заслужено похвалитися все­світньо відомими педагогами, а також славною датою, яку відзначатиме цього року, – 1025 років шкільництва (саме такий солідний відрізок часу одділяє нас від виникнення в Києві першої школи). А тому український педагогічний досвід ні в якому разі не можна втрачати. – Керівники освіти регіо­нальних управлінь повинні краще орієнтуватись, який експеримент проводиться на їхній території і ким, – наголосив Борис Жебровський. – Практика дуже проста. І про це проведемо з ними розмову. Незалежно від того, хто хоче здійснювати експеримент – Національна академія наук чи МОНмолодьспорту, – він неможливий без погодження з регіональними управліннями, які згідно із законодавством відповідають на своїй території за стан освіти. А в школах – без згоди педколективу й обговорення на педагогічній раді. Адже експеримент – це робота на межі дозволеного й недозволеного. Після закінчення року проводитиметься аналіз того, що зроблено. І лабораторії педагогічних інновацій, вибравши найкраще, видадуть посібник, який так і називатиметься – «Експерименти в навчальних закладах». Борис Михайлович відверто, але справедливо уголос заявив, що в освіті завжди знайдуться люди, які хочуть заробити на ній, зокрема на інноваціях. Їх не цікавить, як придумати щось нове, що пішло би на користь нашим дітям та українській освіті. ГОЛОВНЕ В ОСВІТІ – ЗДОРОВ’Я Одним із благодатних просторів для аналітичної діяльності є інклюзивна освіта. Експеримент з інклюзії проводиться з 2008 року. Не всі ще ознайомилися з ним (зокрема, мало уваги приділяється методичним рекомендаціям), однак понад 70 тисяч дітей з особливими потребами вже інтегровано у звичайні шкільні дитячі колективи. Вони щасливо там навчаються й розвиваються в колі ровесників. Уже вкотре педагоги наголошують: основне в освіті – це здоров’я. Водночас здоров’я – це не спорт, а фізкультура і здоров’язберігальні технології. Тому на нараді для керівників установ післядипломної освіти наголосили, що цей постулат треба м’яко доносити до вчителів фізкультури, які по суті є спортсменами і переводять засади спорту на навчальний процес. Особливу увагу потрібно приділити урокам плавання. – Колись була така програма: «Все найкраще – дітям». Згідно з нею були вказівки, аби всі малюки в садочках уміли плавати, – сказав Борис Жебровський. – Дитина має вміти плавати – принаймні в першому – другому класах. Не акцентувати увагу, що це урок, а просто навчити триматися на воді, що є дуже важливим для їхнього життя, безпеки і здоров’я. Тому міністр підписав лист, згідно з яким із 2015 року серед освітніх заходів буде багато таких, які сприяють збереженню здоров’я, зокрема – плавання. Сьогодні чимало розмов є про громадські обговорення положень і документів. Однак МОНмолодьспорту очікує зворотного зв’язку від інститутів післядипломної підготовки, а тому запрошує до себе на сайт, аби обговорити документи, що розробляються. Зокрема, було висунуто пропозицію зосере­дити увагу на напрямах, які відображають основні тенденції формування програм. Це, насамперед, модернізація освіти з урахуванням стратегій і світових тенденцій розвитку інформаційних технологій, забезпечення навчання учасників інформатизації освіти, вчителів інформатики й методичної підтримки викладання курсу інформатики, введення сучасних інформаційних технологій у навчальний процес, введення електронної освіти тощо. Також на нараді йшлося про допомогу розвиткові державної служби. МОНмолодьспорту розробило програму, зміст якої враховує вимоги держслужби, міністерств, державних закладів і те, яких оновлень сьогодні чекають освітяни. Міністерство бере на себе обов’язок безпосередньо долучитися до підготовки. Виділятимуться дні, щоб управлінці мали змогу стажуватися в МОНмолодьспорту. СУТЬ НАУКИ – ДОКОПАТИСЬ, А НЕ ПРИХОВАТИ Директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту України Олександр Удод повідомив, що цьогоріч буде визначено положення про дистанційне навчання, його форми й освітню технологію. Зі слів Олександра Андрійовича, документи буде затверджено після 1 лютого, коли завершаться громадські обговорення. Також директор інституту звернувся до учасників зібрання з проханням обговорювати в колективах положення про дистанційне навчання. А наприкінці виступу підтримав думку, що в освітянській експериментальній діяльності необхідно навести порядок. – Не треба ховати за мудрими фразами суть. Навпаки, наука має своїм завданням докопатись до істини дослідження й пояснити, щоб усі розуміли, про що йдеться. Також оприлюднено інформацію, що цього року МОНмолодьспорту проведе олімпіади з 21 предмета. Нововведенням стане олімпіада з фізичного виховання. Позиція міністерства однозначна: створення всіх умов для пошуку талантів. Незважаючи на те, що до олімпіад залишається півроку (вони проводитимуться з 14 серпня 2013 року), наказ уже є. Передбачається деяке обмеження фінансування. Нагородження переможців та екскурсії здійснюватимуться за рахунок спонсорів, однак виявлення талановитих дітей підтримуватимуть завжди. Окрім того, на нараді обговорювалися запровадження курсу «Вступ до інклюзивної освіти», реалізація програми дошкільної освіти «Впевнений старт», введення в загальноосвітніх навчальних закладах «Сходинок до інформатики» (з 2-го класу) й обов’язкового вивчення другої іноземної мови (з 5-го класу), модернізація форм і змісту освіти з урахуванням національних стратегій і світових тенденцій, розбудова єдиного інформаційного простору в різних областях України. На засіданні визначили пріоритетні напрями роботи Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОНмолодьспорту на найближчий час, серед яких – проведення Всеукраїнського круглого столу із соціальними педагогами ДНЗ (лютий 2013 року), Всеукраїнської конференції щодо особливостей розвитку п’ятирічних дітей (червень 2013-го) й Міжнародної конференції «Психолого-педагогічні аспекти пренатології» (травень 2013 року). Також цікавою віхою освітянської історії має стати підготовка книги для вчителів, написаної учнями – «Невідоме покоління. Автопортрет». КРЕДО – ПОІНФОРМОВАНІСТЬ ЧУТТЯ ЄДИНОЇ ДРУКОВАНОЇ РОДИНИ Міністерство освіти і науки, молоді та спорту створило сучасну нормативну базу, покликану забезпечити повноцінний навчально-виховний процес. Однак, зі слів Бориса Жебровського, керівники навчальних закладів мають бути краще ознайомлені з нею. Таку ознайомчу функцію взяли на себе основні видання, підпорядковані МОНмолодьспорту. Про них детально розповів директор Державного інформаційно-видавничого підприємства «Видавництво «Педагогічна преса» Олександр Овчар. Це – єдина офіційна газета МОНмолодьспорту «Освіта України», освітянський інтернет-портал «ПедПРЕСА», «Інформаційний вісник» і 23 фахових журнали, основне завдання яких – допомогти кожному вчителеві у викладанні свого предмета. А керівникові навчального закладу – ознайомитися з усіма нормативними нововведеннями. До цієї дружної просвітницької родини у 2012 році долучився єдиний і унікальний у своєму роді журнал для педагогів початкових класів «Перша вчителька». Всі ці видання і представив на нараді Олександр Овчар. Оксана КОВТОНЮК, «Освіта України» № 5

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу