Вихователі і педагоги мають пристосуватися до потреб ліворуких дітей У нашому суспільстві багато років проблеми ліворуких вважалися надуманими. Ну, працюєш ти лівою рукою більше, ніж правою, – що тут такого? А насправді ігнорування ліворукості дитини може призвести до порушень фізичного і психічного здоров’я, не дає змоги розкрити здібності, виявити обдаровання, а отже, й реалізувати себе в дорослому житті. Водночас педагоги й психологи мусять зрозуміти той факт, що ліворукість – це норма психічного розвитку, і дитині потрібна допомога, аби сприйняти себе такою, якою вона народилася.  Коли на дитячому святі в садочку малюкам дозволили погратися з радіокерованими літачками, виявилося, що в усіх іграшки збиваються з траєкторії праворуч. Лише в Софійки літачок одиноко приземлявся на лівій половині поля. Маму Софії заспокоїла вихователька: «Ваша донька ліворука. Ось так це й проявляється». Отже, самі батьки часто не усвідомлюють, як саме впливає на дитячу поведінку «провідна» рука. В цьому разі «пощастило» з вихователем. Саме педагоги і психологи дошкільних навчальних закладів можуть допомогти виявити ліворукість і пояснити батькам особливості «виховної політики» в такій ситуації. Немає концентрації та форми… Причини появи інакшої «рукості» можуть бути різними: генетичні, патологічні, вплив оточення чи навіть вимушена ліворукість. Діагностика цих чинників (або їх поєднання) буває складною. Однак це допоможе при подальшій корекції поведінки дитини. Як саме виявляється ліворукість? – Під час навчання чи гри спостерігайте за дитиною, – розповідає завідувач кафедри психології Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Лариса Чеканська. – В неї може бути знижена здатність зорово-рухової координації. Це означає, що дитина погано справляється із завданням відтворити графічні зображення, особливо їх послідовність. Їй важко утримувати рядок у процесі письма й читання. Коли малюк починає писати – почерк, як правило, не найкращий… Іншою ознакою стануть недоліки просторового сприйняття й зорової пам’яті, труднощі в аналізі просторових співвідношень. Тобто дитина порушує форми і пропорції фігур, які малює. На письмі – пропускає і переставляє букви. Це також відображається в дзеркальному письмі змішуванням на аркуші близьких за конфігурацією букв (т – п; м – л; н – к; и – н). Малюк також помилятиметься у визначенні правого й лівого боків чи розташуванні предметів у просторі (над, за, перед). Характерною ознакою стануть мовні порушення та помилки звуко-буквеного аналізу. У ліворукої дитини формується особлива стратегія роботи з інформацією: синтетичний стиль пізнання, цілісне, одночасне, холістичне мислення. Тобто для повного сприйняття або розуміння їй необхідне триваліше поетапне засвоєння матеріалу. Також ліворукі діти не можуть довго концентруватися на якійсь справі, швидко «перейти» на щось інше. В результаті такі учні стають «неуками» для педагогів. Насправді ж їм просто важко сприймати інформацію так само, як це робить більшість діток. Але, як з’ясувалося, праворукі школярики теж не завжди можуть сприймати інформацію так цілісно, як того вимагає вчитель. Поважаємо «інакшості» Загальновідомо, що основний тип мислення молодших школярів – наочно-образний. А наочно-образне мислення тісно пов’язане з емоційною сферою, яку формує права півкуля головного мозку. Це передбачає, що в молодших школярів переважно має «навчатися» права півкуля. Однак більшість шкільних методик тренують і розвивають саме ліву півкулю головного мозку. Тобто ще не властиві дітям функції лівої півкулі надмірно стимулюються. В результаті отримуємо швидку втомлюваність, неуважність і нестійку увагу. А як наслідок недостатньої активності провідної півкулі – дратівливість, непосидючість і занепокоєння. В найгіршому разі в дитини виявляється неврастенія і невроз. – Батькам і педагогам варто усвідомити, що насильне переучування ліворуких дітей у дошкільному віці та особливо в школі спричиняє не тільки труднощі в навчанні, а й порушення психічного здоров’я, – пояснює Лариса Миколаївна. – Мій особистий інтерес до цієї теми пов’язаний із донькою Анною. Мені пощастило із вихователями садочків і учителями молодшої школи. Вони виявилися людьми, відкритими до нового і маловивченого, і з повагою поставилися до «інакшості» доньки. Для всіх учителів хочу наголосити: при переучуванні ліворуких пригнічуються функції правої півкулі. До того ж різко погіршується інтелектуальна діяльність. І це ще не найгірше! Переучування ліворуких порушує взаємодію правої й лівої півкуль і призводить до психічної нестійкості дитини. Вітчизняна система освіти тривалий час була зорієнтована на те, щоб розвивати в основному вербальну, раціональну ліву півкулю, яка працює в режимі реального часу. Інколи вчителі не враховують той факт, що обидві півкулі беруть участь у вищій пізнавальній діяльності. І кожна з них, взаємодоповнюючи одна одну, «спеціалізується» на різних способах мислення: вербальному (оперує абстрактними знаковими структурами) і невербальному (на основі образів і представлень предметів), які реалізуються відповідно лівою і правою півкулями. Отже, підсумуємо: суспільство переоцінює роль лівої півкулі й логічного мислення у становленні розумової діяльності дитини. Шкільні методики навчання тренують і розвивають в основному ліву півкулю, ігноруючи принаймні половину можливостей дитини. Вчителів для роботи з ліворукими дітьми взагалі потрібно готувати за спеціальною програмою. В ідеалі вони також мають бути ліворукими, а класи, де навчаються ліворукі діти – нечисельними. Особливо це важливо враховувати в початковій школі. На жаль, офіційно затверджених програм для ліворуких дітей в нашій системі освіти поки що немає. Як установити контакт? Правила для «неправильної» руки Щоб зробити процес навчання «безболісним» для ліворуких дітей, їх батькам і вчителям допоможуть такі психолого-профілактичні рекомендації: • Дитина ніколи, за жодних обставин не повинна відчувати вашого негативного ставлення до її ліворукості. Не думайте, що вона не помітить сердитого погляду чи тяжкого зітхання. Не драматизуйте шкільні невдачі. Дитина має бути впевненою: всі помилки й недоліки можна виправити. • Якщо не вдається правильно писати літери, вони не запам’ятовуються, криві й «стрибають» у різні боки – необхідно розвивати моторику руки й координацію рук та очей. Такі заняття треба проводити щодня, але не більш як 15 – 20 хвилин. Добре допомагають вправи з ліплення, малювання, вишивання і плетіння, складання мозаїки та в’язання вузликів на шнурку. • Якщо дитина пише із дзеркальним відображенням, переставляє літери, губить слова при читанні, плутає ліву й праву сторони, спробуйте потренувати її зорово-просторове сприйняття. • Чітко плануйте режим дня. Ліворука дитина, як правило, легко збуджується і швидко втомлюється. Простежте, щоб протягом дня вона не перевтомлювалась. Уникайте також сварок і взаємної роздратованості у процесі приготування уроків. • Дайте дитині більше самостійності у правилах користування ручкою та зошитом на письмі. Через деякий час вона знайде оптимальне положення для зошита на парті (він лежатиме приблизно під кутом 140 – 160°). Досить різноманітним може бути й положення лівої руки з ручкою. Не вимагайте, щоб рука ліворукої дитини лежала на зошиті відповідно до положення правої руки праворукого учня. Писати так ліворука дитина або зовсім не зможе, або ж письмо через короткий час викличе почуття втоми, роздратованості, страху, а інколи й спровокує істерику. Пам’ятайте, що під час письма й малювання світло для ліворукої дитини повинно падати з правого боку. Небезпечний світ Чим загрожують дверні ручки і ножиці? Мабуть, усі знають, що ставлення до ліворуких людей у темні часи Середньовіччя було більш ніж негативним. У кращому разі вони були громадянами другого ґатунку. Крім того, ліворуких вважали брехливими й нечесними. В країні Вранішнього Сонця навіть побутувало прислів’я: «В Японії немає ліворуких». Тому всі самураї мали вчитися тримати меча лише в положенні, зручному для праворуких. У радянські часи ліворуких дітей обов’язково рекомендували переучувати, аби працювати лише правою рукою. Хоча таке «перероблення» могло закінчитися трагічно. Адже в критичній ситуації (коли треба вихопити з кобури зброю, смикнути за кільце парашута) людина потягнеться до свого «спасіння» зручною лівою рукою і… не знайде його. Сьогодні ставлення до ліворуких різко змінюється. 13 серпня святкують Міжнародний день ліворуких. У всьому світі є магазини, що продають для них спеціальні товари. Перший такий магазин було відкрито 1968 року в Лондоні. Особливою популярністю користуються товари для ліворуких якраз у японців. При цьому навіть праворукі полюбляють туди навідуватися, наприклад, за ножицями, якими зручно підстригати нігті на правій руці. Також на ліворуких там чекають ручки для дверей, ножі, штопори, годинники тощо. Тільки уявіть, як непросто жити ліворукій людині, а тим більше дитині в нашому праворукому світі. Важко відкрити двері, зрозуміти принципи побудови геометричних фігур, заповнити інструкцію, розібратися з комп’ютерною програмою.Навіть одягтися, бо ґудзики знаходяться на «неправильному» боці. Тож поважаймо наші відмінності, допомагаймо один одному… Олена Солодовнік, «Освіта України» № 10

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу