Досліджень щодо роботи з ліворукими дітьми в садочках і школах все ще не так багато, тому ми повернемося до практичних рекомендацій з цієї теми в наступних номерах. А поки що пропонуємо педагогам і вихователям діагностику, що допоможе визначити провідну руку дитини.  Для встановлення загальної переваги руки використовується «Сенсибілізований опитувальник для визначення рукості» для дітей А. Чуприкова, розроблений на основі опитувальника англійської вченої М. Аннет. Він містить 12 мануальних проб для визначення провідної руки під час письма, гри, при виконанні якоїсь роботи, а також у побуті.         Ось ці запитання: 1. Якою рукою пишеш? 2. Якою рукою малюєш? 3. Якою рукою кидаєш м’яча? 4. Якою рукою складаєш башточку з кубиків? 5. Якою рукою розчісуєшся? 6. В якій руці тримаєш ложку під час їжі? 7. В якій руці тримаєш зубну щітку? 8. В якій руці тримаєш ножиці? 9. В якій руці тримаєш молоток, забиваючи цвях? 10. Якою рукою махаєш мамі на прощання? 11. Якою рукою перегортаєш сторінки книжки? 12. Якою рукою відкриваєш двері? Запитання супроводжуються пропозицією продемонструвати ту чи іншу дію. Кожне запитання оцінюється в балах. Кінцеві результати можуть бути такими: якщо на всі 12 запитань одержано відповідь «тільки лівою рукою», а кожна з них оцінюється «-2» бали, то загальна сума буде «-24» бали. А якщо на всі запитання дано відповідь «тільки правою рукою», а кожна відповідь оцінюється «+2» бали, то загальна сума становить «+24» бали. Сума балів від «-9» до «-24» дає підставу діагностувати ліворукість, від «-8» до «+8» – амбідекстрію (здатність виконувати дії як правою, так і лівою рукою), а від «+9» до «+24» – праворукість. При визначенні «рукості» також ураховується самооцінка респондента (правша, лівша, амбідекстр). Опитувальник М. Г. Князєвої – М. Г. Вільдавського використовується для визначення мануальної асиметрії. Методика містить 10 завдань. 1. Малювання. Покладіть перед дитиною папір і олівець, запропонувавши їй намалювати те, що вона схоче (або зможе). Не квапте її. Коли малюнок буде закінчено, попросіть намалювати те саме іншою рукою. Часто діти відмовляються. В такому разі треба їх заспокоїти: «Я знаю, що це складно – намалювати такий самий малюнок правою (лівою) рукою, ти спробуй». У завданні враховується не тільки провідна рука, а й якість виконання малюнка. Зверніть увагу на те, як дитина тримає олівець (правильно, зручно, неправильно, незручно), чи напружена вона під час виконання завдання, чи правильно сидить. 2. Відкривання невеликої коробочки, наприклад сірникової. Аби уникнути випадковості в оцінюванні тесту, дитині пропонують кілька коробочок. Завдання: «Знайди сірник в одній із коробочок». Провідна рука виконує активні дії: відкриває, закриває, виймає сірники. 3. Будування криниці із сірників. Провідна рука використовується активніше. 4. Гра у м’яча. Потрібен невеликий м’яч (можливо, тенісний), який можна кидати й ловити однією рукою. М’яч покладіть на стіл прямо перед дитиною. Запропонуйте якнайточніше кинути його кілька разів у якусь заздалегідь намічену мішень. Провідна та рука, якою дитина виконує кидок. 5. Вирізування ножицями за контуром малюнка (можна використати листівку). Провідна рука більш активна, причому не обов’язково тримати нею ножиці, оскільки вони можуть бути нерухомі, а малюнок дитина повертатиме, полегшуючи процес вирізання. В такому разі просимо дитину взяти ножиці в іншу руку й оцінюємо, якою рукою завдання виконується краще. 6. Нанизування намистинок, бісеру або ґудзиків на голку з ниткою. Провідна рука виконує активні рухи незалежно від того, в якій руці дитина тримає нитку. 7. Виконання обертальних рухів. Пропонуємо відкрити кілька пляшечок (2 – 3) із кришечками, що загвинчуються. Провідна рука є більш активною. Дитина може тримати пляшечку за кришку, а обертати саму пляшечку – цей факт треба враховувати. 8. Розв’язування вузликів (на невеликій відстані) на мотузці. Заздалегідь зав’яжемо кілька вузлів на мотузці середньої товщини. Провідною буде рука, яка розв’язує вузол. У цьому завданні буває складно виявити провідну руку, оскільки розв’язування вузлів – процес досить складний. Можна взяти інший варіант завдання: складання ланцюжка зі скріпок. Як правило, дитина однією рукою тримає скріпку, а іншою намагається приєднати ланцюжок. 9. Будування з кубиків будинку, фортеці, складання малюнка за зразком тощо. Провідна рука частіше виконує дії. При складанні кубиків нерідко використовуються дві руки, тому можна повторити завдання, запропонувавши конструктор або мозаїку. 10. Збір даних про сімейних лівшів. Якщо в дитини є ліворукі родичі (батьки, брати, сестри, бабусі, дідусі), це треба обов’язково відзначити. Вибираючи руку для письма, треба враховувати не перевагу лівої руки в побутових діях, а перевагу правої – у графічних. Доречно ще раз перевірити, якою рукою виконувалися незвичні дії. Олена Солодовнік, «Освіта України» № 10    

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу