Останнім часом у засобах масової інформації та виступах народних депутатів піднімається питання про начебто знищення урядом системи позашкільної освіти, зокрема, збільшення плати за навчання у музичних школах. 

Міністерство освіти і науки наголошує, що проблема позашкільних закладів системи культури (музичні, мистецькі школи, школи естетичного виховання), яким запропоновано підвищити батьківську плату за навчання дітей у них, не стосується позашкільних навчальних закладів, які входять до системи освіти (будинки, центри, клуби дитячої та юнацької творчості, станції юних техніків, натуралістів, центрів туризму і краєзнавства, еколого-натуралістичної творчості, малі академії наук, дитячо-юнацькі спортивні школи тощо) і здійснюють гурткову роботу з дітьми на безоплатній основі. Це треба розуміти і розрізняти. 

На початок 2013 року в системі освіти налічується 2140 позашкільних навчальних закладів (включаючи 627 дитячо-юнацьких спортивних шкіл). 

Згідно з Бюджетним кодексом України, прийнятим у 2001 році, позашкільна освіта – єдина з усієї системи вітчизняної освіти фінансується за рахунок місцевих бюджетів. Тобто відповідальність за її утримання несуть місцеві органи влади. Брак коштів у їх бюджетах часто змушує органи місцевої влади вдаватися до реорганізації, злиття, перепрофілювання позашкільних закладів, що не відповідає державній політиці та грубо порушує статтю 9 Закону України «Про позашкільну освіту». 

З метою недопущення та попередження фактів ліквідації позашкільних закладів, збереження та розширення існуючої мережі, Міністерство освіти і науки постійно проводить моніторинг ситуації в регіонах. Так, у минулому році завдяки своєчасним спільним зусиллям Міністерства освіти і науки, Генеральної прокуратури та місцевих органів управління освітою було вжито заходів для збереження позашкільних закладів в Автономній Республіці Крим, Волинській, Житомирській областях, де за рішенням місцевих органів влади планувалось їх закриття або реорганізація. 

На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, яке відбулося 17 квітня 2013 року, був розглянутий проект Постанови Верховної Ради України «Про впровадження мораторію на закриття навчальних закладів системи позашкільної освіти, у тому числі закладів освіти у сфері культури, державної та комунальної форми власності», ініційований народними депутатами України Лілією Гриневич та В’ячеславом Кириленком. Зазначений проект Постанови Верховної Ради України передбачає встановлення мораторію на закриття державних та комунальних навчальних закладів системи позашкільної освіти, у тому числі закладів освіти у сфері культури, на підставі недостатнього фінансування їх утримання, завдання Кабінету Міністрів України проаналізувати ситуацію щодо функціонування цих закладів та вжити заходів щодо припинення їх необґрунтованого закриття, а також доручити місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування забезпечити належне фінансування вказаних навчальних закладів.

Присутній на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти перший заступник міністра Євген Суліма висловився про підтримку Міністерством освіти і науки України ініціатив, спрямованих на збереження, розширення та розвиток мережі навчальних закладів системи позашкільної освіти, а також довів до відома учасників засідання, що без радикальної зміни порядку фінансування системи позашкільної освіти, встановлення такого мораторію не вирішить проблеми в регіонах. 

Євген Суліма зауважив, що процеси ліквідації позашкільних навчальних закладів системи освіти протягом останніх двох років не носять масового характеру, крім того, впродовж останніх 10 років не було ліквідовано жодного з 20 державних позашкільних навчальних закладів, які підпорядковані МОН. 

Загалом, мережа позашкільних закладів системи освіти залишається сталою (у минулому році було 2130 закладів, у цьому році – 2140). 

Вперше за останнє десятиріччя у минулому році в системі освіти втричі більше відкрилось позашкільних закладів комунальної форми власності, ніж було ліквідовано: 17 нових проти 5 ліквідованих.

У позашкільній освіті є проблема, яка об’єднує заклади всіх систем: культури, освіти, спорту. Це – недосконалий механізм її фінансування, який уповільнює процеси розвитку системи в цілому, перешкоджає впровадженню сучасних освітніх технологій, залученню досвідчених кадрів, розвитку матеріально-технічної бази закладів. Місцеві бюджети сьогодні не в змозі задовольнити зростаючі потреби закладів в умовах переформатування їх роботи з урахуванням сучасних потреб дітей та їхніх батьків. 

Тому основним питанням, яке на сьогодні може кардинально змінити ситуацію у справі збереження комунальних позашкільних закладів системи освіти, є питання законодавчого врегулювання механізму її фінансування. 

Міністерством освіти і науки вже опрацьовано та підтримано два депутатські законопроекти про внесення змін до Бюджетного кодексу в частині фінансування позашкільних закладів системи освіти, підготовлені народними депутатами України VІІ скликання В. Дзоз (реєстраційний № 2087-1 від 7 лютого 2013 р.) та О. Канівцем (реєстраційний № 2490 від 7 березня 2013 р.). 

Освітянська спільнота, вихованці позашкільних навчальних закладів та їхні батьки сподіваються на реальну оцінку ситуації у позашкільній освіті та здійснення конкретних дієвих кроків законодавцями для її покращення, а не на підняття завдяки популістським ініціативам своїх рейтингів.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *