Виявляється, при обробці слабким електричним струмом відповідних областей кори мозку пацієнти починають значно краще виконувати арифметичні дії. Правда, про механізм такої електростимуляції вчені можуть поки тільки здогадуватися. З електрошоковою терапією у більшості людей пов’язані не надто приємні асоціації. Навіть ті, кому не доводилося відчувати її на собі, відразу уявляють собі напівтемні (або, навпаки, яскраво освітлені) каземати психлікарні, хворого в гамівній сорочці і маніяка-психіатра. Однак останнім часом електрошокова терапія все більше привертає увагу дослідників: з’ясувалося, що слабка електрична стимуляція позитивно впливає на мозок і прискорює відновлення мовлення після інсульту або навіть знімає депресію. Більш того, нещодавно вдалося з’ясувати, що за допомогою м’якого електрошоку можна стимулювати вищі когнітивні функції. У 2010 році Рой Коен Кадош з Оксфорда (Великобританія) встановив, що електрична стимуляція допомагає виконувати базові числові операції – наприклад, порівнювати кількості (більше – менше). Вчені відразу припустили, що електростимуляція впливає і на більш витончені математичні здібності, але підтвердити гіпотезу вдалося тільки зараз. У новій серії дослідів взяли участь 25 добровольців: на голову їм надягали електроди – так, щоб вони були розташовані саме над зонами префронтальної кори, що відповідає за арифметичні операції. Потім на електроди подавали струм, який поступово наростав до 1 мА, а потім починав коливатися між максимальним і мінімальним значеннями. З іншого групою піддослідних проводили помилкову стимуляцію: їм давали відчути легкий початковий електроукол, після чого вимикали струм. Протягом п’яти днів, поки тривало дослідження, добровольці виконували математичні завдання: потрібно було або запам’ятати якусь арифметичну рівність або виконати ланцюжок арифметичних дій. На тест відводилося двадцять хвилин. На початку експерименту, як пишуть дослідники в журналі Current Biology, обидві групи показували однакові результати. Але потім ті, хто отримував електророзряд в мозок, почали обганяти інших піддослідних. У цілому електростимуляція покращувала математичні здібності «від двох до п’яти разів». Одночасно вчені бачили підвищену активність відповідних областей мозку. За півроку автори роботи знову запросили учасників експерименту і запропонували їм ті самі тести. І що ж? Піддослідні, які пройшли через електростимуляцію, виконували завдання на 30% швидше, а арифметичні області мозку у них активувалися сильніше. Швидше за все, для такого тривалого ефекту було потрібно саме поєднання стимуляції і арифметичних вправ, тобто стимуляція сама по собі не змогла б так добре і надовго «просунути» мозок в арифметиці. Правда, дослідники поки не готові однозначно пояснити, що відбувається в мозку під час електростимуляції. Можна лише припустити, що електричний розряд синхронізує збудження нейронів, а це, як відомо, зазвичай веде до підвищення їх ефективності. Не надто ясно поки і те, чи супроводжують подібну стимуляцію які-небудь побічні ефекти. За матеріалами Компьюлента

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу