На Освітньому порталі ПедПРЕСА відбулося онлайн-спілкування з директором Українського центру оцінювання якості освіти Іриною Зайцевою. Вона відповіла на запитання відвідувачів порталу щодо цьогорічного ЗНО. ПедПРЕСА публікує першу частину відповідей.   – Часто говорять про відсутність банку тестів. Чи існує він та як ним можуть скористатися абітурієнти? Для чого потрібний банк тестів? – Банк тестових завдань потрібен кожній державі. Це – накопичення тестових завдань. У нашій країні банк тестових завдань створюється. Рік тому міністром освіти і науки України Д. В. Табачником було поставлено завдання створити повноцінний банк із тестових завдань. На виконання цього нам відведено два роки. Рік уже минув і, я думаю, що за рік ми вже зможемо відзвітувати про створення повноцінного банку тестових завдань. Потрібен він для того, щоб людина, готуючись до ЗНО, змогла виконати всі завдання. Коли ми створимо його остаточно – це буде відкритий банк тестових завдань, тестові завдання щороку обиратимуть методом випадкової вибірки. Зараз він налічує близько 30 000 завдань із різних предметів. Зараз ця робота триває, це дійсно важливе завдання, бо саме так діятиме вдосконалена вже система оцінки якості знань. – Запрошення на тести абітурієнти мали роздруковувати самі. Чому їх не надсилали поштою? – Так значно зручніше. Пошта – зайві витрати. А якщо людина має індивідуальну реєстраційну сторінку – то це одна з умов, коли ми реєструємо людину. Значно зручніше роздрукувати документ із персональної сторінки. І з ним іти на пункт тестування. На пункті тестування автоматично всі перепустки перевіряють. Це зроблено для зручності абітурієнтів. Наприклад, якщо людина втратила це запрошення-перепустку, то вона може ще раз її роздрукувати. Якщо це надсилати поштою, на жаль, поодинокі випадки, але бувають, що поштові відправлення не надходять вчасно. – Чому програми тестів не оновлювалися і не оновлюватимуться ще принаймні до тестування-2014? – У тестах не має бути нічого з того, чого немає в програмах ЗНЗ. Якщо програма не змінюється, не потрібно змінювати програму ЗНО. – Щороку зростає кількість скарг на тести серед абітурієнтів – протягом кількох вступних кампаній у завданнях були помилки, нерівнозначні за складністю тести в паралельних варіантах тощо. – Я категорично це заперечую. Усі скарги щодо змісту завдань надходять до УЦОЯЗ. Минулого року було лише одне завдання з помилкою, з біології. В цьому разі збирається фахово-предметна комісія, що затверджує всі правильні відповіді. Про інші скарги я не знаю. До змістової частини тестів ми ставимося надзвичайно уважно. – Я вважаю нечесним проведення ЗНО з математики і української мови у дві сесії. Завдання мають бути у всіх однакові, щоб учасники перебували в однакових умовах. Я пишу ЗНО в цьому році, тому для тренування пройшов тест із математики 2012 року. Першу сесію я написав на 178, а другу – на 188. Завдання схожі, тому, розібравши першу сесію, можна краще написати другу. 10 балів – це доволі велика різниця. Я вважаю це нечесним. Невже не можна задіяти більше пунктів тестування і спостерігачів, щоб зробити все по-чесному ? – На жаль, не можна. Можливості наші не безкінечні. Наймасовіші тести проходитимуть у дві сесії і цього року. Ми готуємо по кілька варіантів тестів. За загальною складністю вони абсолютно однакові. Одна з вимог при складанні тестів – ми готуємо, до речі, кілька варантів тестів з кожного предмету. І ще один варіант готується як запасний. До цього часу нам не було потреби його використовувати, але він існує про всяк випадок, якщо виникне якийсь форс-мажор. Усі варіанти тестів за загальною складністю мають бути однакові. Це одна з найсуттєвіших вимог при складанні тестів. Розподілення на дві сесії проводиться за допомогою комп’ютерної програми. Вона враховує дату народження абітурієнта, місце проживання. Це абсолютно випадковий вибір. Ми абсолютно не можемо передбачити, на яку сесію потрапить людина. На мій погляд, людина, яка бере участь у другій сесії, має більше шансів, оскільки у неї є один додатковий день. – Питання щодо об’єктивності оцінювання власного висловлювання в тесті з української мови і літератури. Невже за 5 років проведення ЗНО не можна зрозуміти, що неможливо об’єктивно оцінити власне висловлювання? На те воно і власне. ЗНО – це не школа, де можна просто поставити оцінку за твір. ЗНО – це своєрідне змагання між абітурієнтами. В таких заходах, де від твого балу залежить твоє місце в списку, все має бути математично точно. Відповів правильно на запитання – отримав бал, не відповів – не отримав. Як взагалі можна оцінити чийсь погляд? Якщо чисто із точки зору правопису – я згоден, але як можна оцінювать думку? Ніяк. Багато моїх друзів здавали ЗНО в 2012 році, і вони також стали жертвами “об’єктивності” перевіряючих. Вийшло так, що людина, яка все життя блискуче писала твори, без проблем викладала свою думку, написала гірше за людину, яка в школі твори писала не досить, м’яко кажучи, добре. Завершу, як у ЗНО: Викладіть, будь ласка, Ваш погляд на цю проблему. – Є система оцінки, за якими оцінюється будь-яке висловлювання. Власне висловлювання оцінюється за кількома критеріями. Вони удосконалені. Якщо людину не влаштує та оцінка, яку вона отримала, вона може подати на апеляцію. Апеляції розглядають доволі ретельно. На апеляцію можна прийти з батьками, викладачами. У нас є безліч випадків, коли людині вдалося відстояти свою точку зору. Хочу категорично заперечити: є система оцінок, критеріїв, за якими визначаються власне висловлювання чи запозичені. Ці критерії давно розроблені. Це не тільки орфографія і пунктуація, а це й стилістика, і слововживання, і безліч інших. Цього року, до речі, вони вдосконалені. Якщо людину не влаштує та оцінка, яку вона отримала, вона може подати на апеляцію. Ми вислуховуємо абсолютно всі доводи. Абітурієнт на апеляцію може прийти не тільки сам, а й зі своїм вчителем чи батьками і отримати від предметно-фахової комісії усі відповіді на всі запитання. Бувало багато випадків, коли людині вдавалося відстояти власну точку зору. Предметно-фахова комісія відображає всі щаблі освіти: це і вчителі, це викладачі ВНЗ, викладачі ЗОШ. У наших планах є ідея повернути у тести завдання з відкритою відповіддю. На жаль, у 2010-му році завдання з відкритими відповідями були вилучені. Наступного року ми хотіли б їх повернути. Нам дійсно потрібно переходити до різнорівневих тестів. Це один із кроків на шляху зі вдосконалення тестів. – Чому учні , які вивчають математику в математичних класах, здають ЗНО на загальних підставах? Здається, це несправедливо по відношенню до решти учнів? – Можу частково погодитися з цією точкою зору. У планах УЦОЯО є ідея повернути у тести завдання з відкритою відповіддю. На жаль, у 2010-му році завдання з відкритими відповідями були вилучені. Наступного року ми хотіли б їх повернути. Нам дійсно потрібно переходити до різнорівневих тестів. Для цього нам потрібно не тільки інтелектуальні затрати, а й фінансові. Я погоджуюся з фахівцями-математиками , що нам потрібно переходити або до різнорівневих тестів, або хоча б повернути відкрите завдання, бо коли абітурієнт береться за виконання завдання відкритого типу, то це певним чином свідчить про рівень його здібностей. Це один із кроків на шляху з удосконалення тестів. – Коли проводитиметься ЗНО у виправних колоніях? Терміни такі самі, як для учнів загальноосвітніх шкіл, чи будуть організовані додаткові сесії? Скільки таких заявок зареєстровано Центром оцінювання? – Сесія у виправних колоніях зазвичай проводиться у терміни, в які у нас відбувається додаткова сесія. В цьому році це 04 – 11 липня. Цей графік може дещо змінюватися, тому що це залежить не лише від УЦОЯО, а й від можливостей виправного закладу створити повноцінний пункт для тестування. До цього року нам вдавалося робити це синхронно з додатковою сесією, але я не відкидаю зрушення термінів на день-два. Але хочу запевнити усіх, хто проводитиме тестування у цих закладах, що результати будуть отримані разом з усіма учасниками ЗНО. Щодо результатів додаткової сесії – ми плануємо оголосити результати до 15 липня, тобто шанс подати документи ще залишиться – буде ще два тижні до закінчення прийому документів у вищі навчальні заклади. – Зараз часто пропонують скористатися різними пристроями для списування на ЗНО: чи то невидимі навушники, чи ручка, яка фотографує і передає далі – та решта. Як за цим стежать інструктори на ЗНО, чи вилучали такі предмети, як багато було таких випадків торік чи позаторік? – Не раджу цього робити. Минулого року було зафіксовано майже 600 таких випадків. Найбільше – по Києву. У всіх випадках роботи було анульовано. Я дуже не раджу учасникам ЗНО користуватися цими пристроями, тому що зробити це надто важко. А в аудиторії перебуває не більше 15-ти осіб, на відстані одне від одного, все дуже добре проглядається. Інструктори за цим стежать. Тому не потрібно ризикувати. В тестових завданнях не може бути нічого, що б не вивчалося у загальноосвітніх навчальних закладах. Ще хочу зазначити, що, наприклад, якщо у Франції людину помічено за використанням заборонених пристроїв під час тестування, їй забороняється брати участь у тестах до трьох років. У нас же просто анулюється результат з одного предмета, інші предмети людина має право складати. І це теж – одна з проблем. – Чи не заважатимуть представники незалежного громадського контролю складати ЗНО? Чи не занадто багато очікується «контролерів»? – Контролерів дійсно очікується багато. Ми вже зареєстрували більше 2000 спостерігачів. Вони не мають жодного права втручатися у процес. Вони повинні тільки спостерігати і фіксувати порушення у разі їх виявлення. У нас минулого року було лише два випадки, коли спостерігачі намагалися втручатися – їх було видалено. Тому що спостерігання – це жодним чином не втручання. Спостерігачі повинні чітко дотримуватися правил поведінки. – Я читала, що в цьому році один випускник вирішив складати фізику й математику кримськотатарською мовою. А ще один – польською. І для них мали надрукувати спеціальні комплекти тестових завдань. Надрукували? Школярі мають можливість складати ЗНО цими мовами? – Усі заявки щодо перекладу тестів на мови національних меншин ми виконали. Окрім української, абітурієнти мають право писати тести російською, польською, молдовською, румунською, угорською та кримсько-татарською мовами. У нас є випадки, коли ми лише через одну заявку здійснювали переклад тесту тією чи іншою мовою, а потім друкували. – Коли я можу дізнатися результати ЗНО? – Вчасно. Це актуальна проблема для кожного учасника ЗНО. Результати основної сесії, яка завершиться 27 червня, ми плануємо оголосити до 5 липня. Але це не значить, що людина не дізнається про свої результати раніше. Хочу наголосити, що будь-які спроби домовитися з працівниками пунктів тестування про бажаний результат – марні. Роботи, написані в певному регіоні, перевірятимуть у іншому куточку України. Тому особа, яка проводила тестування, до робіт не матиме жодного відношення. Результати публікуватимуть на сайті УЦОЯО. Попередньо буде з’являтися оголошення, що, наприклад, «сьогодні о 14:00 на персональних сторінках будуть доступні результати з певного предмета». Результати додаткової сесії будуть оголошені до 15 липня. Подавачам апеляцій потрібно буде запастись терпінням, тому що ми не знаємо, яку кількість апеляцій буде подано і, відповідно, не можемо передбачити термін їх розгляду. – З математики, української мови та історії відбудуться дві сесії. Минулого року говорили, що складність завдань першої і другої сесій була різною. Чи буде цьогоріч одна з сесій легшою чи важчою? – Хочу підкреслити, що основна вимога до тестів – однаковий рівень складності. УЦОЯО ретельно за цим слідкує, за цим слідкує фахова предметна комісія з будь-якого предмета.   Другу частину відповідей читайте тут. Повна версія онлайн-спілкування вийде друком у газеті “Освіта України” № 21, 27.05.13.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу