До початку навчального року – місяць, але продавці на книжковому ринку біля метро «Петрівка» – в «повній бойовій». Кажуть: підходьте, є все, навіть підручники, надруковані за новими програмами. Але після запитання: «А де гриф Міністерства освіти і науки?» – усмішки продавців зникають. Так починається «рейд» на ринку працівників Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН. Доки вивчаємо асортимент перших торговельних місць, ринок облітає новина: хто торгує підробками, ховайся! В сусідніх рядах з’являються таблички «Обід» (об одинадцятій ранку?!), «Буду за 15 хвилин» тощо. Не «ганятися» за дешевинкою Мета «рейду» – перевірка наявності в продажу контрафактної навчальної літератури для учнів 1, 2 і 5 класів ЗНЗ. – Правильними є два види грифів: «Рекомендовано Міністерством освіти і науки» і «Затверджено Міністерством освіти і науки України», – пояснює координатор «рейду», завідувач сектора з видання навчальної літератури ІІТЗО Галина Шеляг. – А на звороті титульного аркуша має бути вказано номер і дату листа чи наказу міністерства, яким надано гриф. Або ж – номер і дату листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти про схвалення для використання у школах. Продавці заперечують: мовляв, навіщо купувати дорожчий підручник з грифом, якщо поряд – дешевший?! – «Гнатися» за дешевинкою не варто, – пояснює Галина Анатоліївна. – Згідно з наказом Міністерства освіти і науки у ЗНЗ можна використовувати тільки ту навчальну літературу, яка має гриф або схвалення. До школи може прийти комісія й вилучити (чи заборонити до використання) контрафактні підручники. Не хочете викидати гроші – купуйте те, що перевірили фахівці! Як визначити «фальшиві» книжки Чого тільки не пишуть на фальшивих підручниках, зошитах і посібниках! Наприклад, «забувають» вказати назву комісії, яка його схвалила. Або пишуть: «Зошит укладено до нової програми з математики». Чи: «Видання відповідає гігієнічним нормам». А на прописах для першокласників можна побачити напис: «Затверджено вченою радою Інституту охорони здоров’я дітей та підлітків». – Всі ці написи – фальшивка, – каже Галина Анатоліївна. – Батькам потрібно бути уважними, щоб не купити бозна-що. І не нашкодити дітям. Адже читання, наприклад, книжечки з написом «Посібник побудований так, щоб діти із задоволенням вивчали інформатику» може мати протилежний ефект. Під час перевірки на ринку «фальшивих» книжок не виявили. А ось зошити, прописи й посібники – були. Співробітники ІІТЗО записали назви видавництв-штрафників. Найближчим часом результати «рейду» і попередження про «фальшиву» літературу будуть розміщені на сайті ІІТЗО. «Хрестовий похід» за якісні підручники Такі перевірки освітяни проводять останніх два роки. Більше того, Міністерство освіти і науки й ІІТЗО оголосили «хрестовий похід» за якісні підручники. – Перед тим, як надрукувати навчальний посібник, проводимо конкурсний відбір рукописів, – пояснює директор ІІТЗО Олександр Удод секрети якості шкільних книжок. – Механізм добирання рукописів «відшліфований» до дрібниць. Окрім того, відбувається апробація навчальної літератури. Кінцевий висновок про якість підручника дає споживач (учень і вчитель). Книжки два – три роки перебувають на апробації. І ті, які витримують «іспит», можуть бути надруковані вдруге й утретє. Гриф – це знак якості – Ми контролюємо, щоб у ЗНЗ використовували тільки видання з грифом «Рекомендовано Міністерством освіти і науки», – продовжує Олександр Андрійович. – До цього нас змушують спритники, які намагаються робити бізнес на школярах. Гриф на українських підручниках, образно кажучи, – знак якості. – Це свідчення того, що підручник пройшов науково-педагогічну експертизу, – пояснює Олександр Андрійович. – Якщо книжка чи робочий зошит мають гриф, ми можемо гарантувати високий рівень якості навчального матеріалу. Заборонені «ГеДееРи» Під час «рейду» на книжковому ринку на першому плані на кожному прилавкові красувалися «ГеДееРи» (готові домашні завдання). Запитуємо у продавця торгового місця № 53 Володимира про ціну й попит на ці видання. – Попит – шалений, – чесно зізнається чоловік. – У кожній книжці вміщено відповіді з усіх навчальних предметів за певний клас. Коштує «ГДР» 60 гривень, але для вас – знижка. На жаль, останніми роками шкільні підручники стали вигідним бізнесом для багатьох видавництв. Школи, магазини й бібліотеки «наводнила» література без грифа чи з фальсифікованим. Саме тому ­ІІТЗО організували кілька груп і бригад, які контролюють те, що видавці пропонують на продаж. – Ми не можемо спокійно спостерігати, як батькам нав’язують неякісну літературу, – каже Олександр Удод. – Тому перед початком кожного навчального року складаємо величезний список навчальної літератури, рекомендованої до використання в навчальному процесі. Список оприлюднюємо. Літературу, яка не має грифа, використовувати в навчальному процесі заборонено. Особливо ми проти того, щоб учням нав’язували антипедагогічні видання. Це збірки завдань з готовим розв’язанням – так звані «ГеДееРи». На жаль, ми відчуваємо опір багатьох недобросовісних учасників ринку навчальної літератури. Творчий «колектив»: видавець і невістка Прийоми для маскування під рекомендовану літературу – найрізноманітніші. – В гонитві за прибутками шахраї не гребують нічим, – розповідає директор ІІТЗО. – Наприклад, одне з харківських видавництв використало анекдотичний прийом. Знайшли в регіоні однофамільців авторів наших підручників і під їхніми іменами створили кілька комплектів книжок. Гадали, що ніхто не помітить підміни, адже прізвища – збігаються! Але наші фахівці швидко вивели спритників на «чисту воду». Ми не дозволимо дезорієнтувати вчителів і учнів! За ці два роки співробітники ІІТЗО бачили всіляке. Уже й дивуватися припинили. Буває, ще й підручники не надруковані, ще «спритники» їх в очі не бачили, а вже видають «робочі зошити» з рекомендацією «під новий буквар». А якось знайшли книжку, «рекомендовану» до використання в навчальному процесі рішенням ученої ради місцевого педагогічного університету. Зауважень фахівців ІІТЗО «винахідники» не розуміють. – Нас засипають скаргами, намагаються «приструнити» з допомогою депутатських запитів. Вочевидь, нечесний бізнес – дуже вигідний, – каже Олександр Удод. – Особливо відзначаються недобросовісні видавці з Харкова, Тернополя. Нещодавно, наприклад, видавець із Тернополя разом з дружиною і невісткою створили «авторську групу» й «написали» підручники з хімії, історії, біології тощо. І в ультимативній формі вимагають надати гриф, бо, мовляв, уже пора друкувати, адже перше вересня «на носі». З такою підприємливістю ми погодитися не можемо. «Придворні» видавництва: ті, що друкують якісно Міністерство й ІІТЗО інколи звинувачують у «монополізації» ринку навчальної літератури. Мовляв, державні замовлення друкують два – три «придворних» видавництва. А бажають – десятки! – Достатньо подивитися дані статистики, – спокійно пояснює Олександр Удод. – Є 103 назви підручників для п’ятого класу, які ми видали за державним замовленням. Їх друкували 17 видавництв. Яка ж це монополія? Ми проти монополізму, але «за» спеціалізацію у видавничій сфері, особливо в такій делікатній справі, як видання підручників. Якщо видавництво має 5 – 6 профільних ротацій, літературних редакторів, працює з методистами й учителями, то воно може друкувати якісну літературу. А якщо складається з директора й бухгалтера (часто – на півставки), а інших наймають для разових проектів, то від такого видавництва марно чекати гарної літератури. Пильнують не тільки в столиці Ось тому фахівці і вдаються до засобів контролю. Разом з представниками Асоціації книговидавців ідуть на ринки, до магазинів, бібліотек. – Якщо знаходимо підручник із фальшивим грифом або взагалі без нього – складаємо акт і (за можливості) вилучаємо, – каже Олександр Андрійович. – Потім публікуємо повідомлення, що виявлено літературу з фальшивим грифом. Окрім того, Асоціація книговидавців ініціювала дві справи, які нині розглядає Антимонопольний комітет. Наприклад, у кількох посібниках з підготовки до ЗНО була неправдива інформація про гриф міністерства. Зате всі вони обіцяли: мовляв, «тільки за нашими збірниками гарантовано отримаєте 200 балів». За рішенням Антимонопольного комітету видавництва оштрафували, а фальшиву літературу конфіскували. До речі, Антимонопольний комітет розглядає нині справи щодо чотирьох видавництв і десяти видань. За сезон фахівці інституту знаходять півтора десятка назв такої літератури. Пильнують не тільки в столиці. Перевірки проводять також у школах та інститутах підвищення кваліфікації в усіх регіонах. Нещодавно, наприклад, у Вінницькому і Львівському інститутах підвищення кваліфікації виявили «картину»: викладачі самі «написали» робочі зошити й пропонували їх учителям, які слухали лекції. Авторів «ініціативи» попередили про неприпустимість таких дій, а зошити – вилучили. Інколи порушення мають не тільки комерційне, а й політичне підґрунтя. – Нещодавно депутати Львівської міськради заявили, що учні міста за новими підручниками історії не навчатимуться, – розповідає директор ІІТЗО. – Сказали, що видадуть свої, без грифа. Цього ми дозволити не можемо! Школи – не колгосп! – Звісно, кожну школу чи бібліотеку перевірити складно, – каже Олександр Удод. – Адже в Україні двадцять тисяч ЗНЗ! До того ж школи – не колгосп, де все вирішує голова та правління. Вони підпорядковані місцевим адміністраціям, міським і районним радам і фінансуються з місцевих бюджетів. Ми можемо виявити, що директор школи винен у використанні «незагрифованої» літератури, але зняти його з роботи чи накласти адміністративне стягнення – ні. Тому для нас основне – виробити політику й створити нормативну базу. Наша «зброя» – інформаційні ресурси, переконання. Складаємо й публікуємо «канонічний» список літератури, котра пройшла експертизу й має відповідний гриф. Після першого вересня відскануємо обкладинки «правильних» книжок і розмістимо на сайтах інституту й міністерства. Оприлюднюємо матеріали рейдів і перевірок. Вказуємо видавництва, які порушують закон. І дуже сподіваємося на допомогу батьків. Цього року активність «комівояжерів» з контрафактними підручниками від видавництв зменшилася. Діяльність інституту має результат! Світлана ГАЛАТА, «Освіта України»

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу