26 вересня 2013 року відбувся Всеукраїнський круглий стіл «Освіта представників національних меншин України: проблеми та шляхи їх вирішення».

У заході взяли участь директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Олександр Удод, голова Громадської ради керівників освітніх програм всеукраїнських громадських об’єднань національних меншин України при Міністерстві освіти і науки України Аркадій Монастирський, Надзвичайний і Повноважний Посол Угорської Республіки в Україні Янош Тот, Надзвичайний і Повноважний Посол Республіки Польща в Україні Генрик Литвин, Народний депутат України Іван Попеску, керівники громадських об’єднань національних меншин, представники регіональних органів управління освітою, вчителі загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин. 

Під час круглого столу обговорено актуальні питання реалізації державної мовної політики в Україні, дотримання прав національних меншин на вивчення і навчання рідною мовою, забезпечення рівного доступу громадян України різних національностей до здобуття освіти.

У своєму виступі Олександр Удод зазначив, що Міністерство освіти і науки України за участі Інституту проводить послідовну роботу, спрямовану на покращення навчально-методичного забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів, у яких навчаються мовами національних меншин або вивчають їх, а також на створення умов для збереження духовних цінностей, національних звичаїв, традицій, етнічної самобутності представників різномовних етносів, що проживають на території України.

Також Олександр Удод зосередив увагу на тому, що, починаючи з 2013/2014 навчального року, впроваджується новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Згідно із цим, Міністерство підготувало нові навчальні плани та програми, що створені з урахуванням європейської практики. Зокрема, розроблено навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською, російською та іншими мовами національних меншин; навчальні програми варіативної частини Типових навчальних планів: із польської мови та читання, ромської мови та читання, болгарської мови та читання, гагаузької мови та читання, а також програми та навчальні комплекти з вірменської, новогрецької, словацької та чеської мов.

За його словами, за останні два роки створено та надруковано весь комплект підручників для 1-2 класів; у 2013 році видано підручники для 5-го класу (103 назви, які виграли конкурс з-понад 5 тис. учасників), на цей час із випереджальним строком здійснюється друк на наступний рік підручників для 3-го класу.

Уперше до нового 2013/2014 навчального року стовідсотково забезпечено новоствореними підручниками учнів 2-х та 5-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, які навчаються за новими програмами. Окрім того, за останні чотири роки враховано заявки обласних управлінь освіти і науки на вивчення мов національних меншин як предмета.

Новостворені підручники суттєво відрізняються за якістю змісто­вого наповнення, структурування, запровадження інноваційних методичних систем та якісного поліграфічного оформлення.

На думку директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, набутий досвід у сфері підручникотворення дасть змогу визначити перспективні завдання, спрямовані на формування бази новітніх підручників і навчальних посібників для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням мовами національних меншин.

Учасники круглого столу обмінялися досвідом із вивчення і навчання рідною мовою в регіонах із компактним проживанням національних меншин, а також внесли конкретні пропозиції щодо пошуку шляхів і додаткових фінансових можливостей для реалізації окреслених завдань.

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу